Afbeelding
dinsdag 30 augustus 2022

Kostendeskundige Wopke: ‘Ik ben kritisch van aard.’

Jasmijn van Engelen

Van sommige banen heeft iedereen gelijk een beeld wat het ongeveer inhoudt. Arts, rechter, stratenmaker, buschauffeur, bakker, muzikant; allemaal baantitels waar we een voorstelling van kunnen maken. Maar sommige baantitels klinken erg abstract, terwijl ze wel heel belangrijk zijn binnen een organisatie. Wat doet bijvoorbeeld een kostendeskundige? En waarom kan de Vervoerregio Amsterdam niet zonder? Vijf vragen aan Wopke Elzinga, kostendeskundige bij de Vervoerregio Amsterdam.

1. In drie zinnen, wat houdt jouw baan in?

Wopke: ‘Als er een project is waar de Vervoerregio Amsterdam aan meebetaalt, bijvoorbeeld een fietspad, een tramlijn of een busbaan, dan geef ik een advies hoeveel we mee betalen. Dus ik controleer alle informatie die beschikbaar is en maak een berekening. Dat doe ik heel gedetailleerd. Ik kijk naar alle technische tekeningen en naar alle financiële documenten geef dan een advies.’

2. Wat moet een goede kostendeskundige in huis hebben?

‘Ik ben zelf kritisch van aard. Dat moet je wel zijn in dit werk. Je mag geen informatie voor zoete koek slikken en moet bij elk bedrag nadenken: klopt dit? Is dit een goede inschatting? Als er een nieuw fietspad komt dan moet ik bijvoorbeeld opletten op hoeveel geld er berekend is voor het asfalt en of dat wel een goede prijs is. Bij elk project moet je in je achterhoofd houden “de reiziger en de belastingbetaler betaalt voor dit project”, dus je wilt niet dat gemeenschapsgeld verspild wordt.  Dus soms moet je een beetje tegendraads zijn en ergens tegenin durven te gaan. Daarnaast moet je goede vragen kunnen stellen. Als er in de ‘raming’ (de inschatting hoeveel een project gaat kosten) een bedrag staat wat eigenlijk de optelsom is van allemaal kleine bedragen, dan vraag ik aan mijn collega’s of ze kunnen uitzoeken welke kleine bedragen daar allemaal onder vallen. Dan kunnen die collega’s dat bespreken met de aannemer. Het stellen van vragen en de kritische blik zijn niet bedoeld om projecten te laten mislukken, maar juist om ze zo eerlijk mogelijk te laten zijn.’

3. Hoe zou jij de Vervoerregio omschrijven?

‘De Vervoerregio is een flexibele organisatie met veel verschillende mensen. Als Kostendeskundige werk je heel veel samen met projectbegeleiders. Dus het is een organisatie en een baan waar veel bij samengewerkt wordt. Dat vind ik leuk. Daarnaast is het een organisatie waar kantoorwerk en thuiswerk goed afgewisseld wordt.’

Wil je ook als kostendeskundige aan de slag? Stuur je cv en motivatie vóór 5 september naar hrm@vervoerregio.nl. Voor meer informatie: https://werkenbij.vervoerregio.nl/vacature/2022/kostendeskundige-2/

4. Waar loop jij tegenaan in je werk?

‘Nou, financiën is voor veel mensen een abstract onderwerp. Dus soms gaat een geldbedrag een eigen leven leiden. Dan wordt er bijvoorbeeld een schets gemaakt van een kruispunt en op basis van die schets wordt er een inschatting gemaakt van kosten. Maar een schets kan nog heel erg veranderen en daarmee ook de kosten. Dus soms moet je goed uitleggen dat een geldbedrag niet vaststaat tot een ontwerp definitief is.’

5. Wat vind je het leukst aan je werk?

‘Ik vind het fijn dat mijn baan heel afwisselend is. Mijn technische kennis van bouwtekeningen kan ik hier kwijt en het is leuk om alle details uit te pluizen. Soms komt er een spoedklus binnen en kan ik een advies geven binnen een paar uur. Andere keren zijn het veel grotere en ingewikkelde projecten. Dan ben ik ook langer bezig met analyseren. De afgelopen paar dagen heb ik veiligheidsverbeteringen doorgerekend van vier locaties. Bij die locaties kreeg ik een rapport met foto’s van de ongelukken die daar plaats hebben gevonden. Dat heeft wel impact. Het gevoel dat je bijdraagt aan de verbetering van de veiligheid geeft veel voldoening.’