Nico van Paridon, strateeg bij de Vervoerregio Amsterdam, maakte een hoop los met zijn column ‘Groen reizen vraagt om fiscale vereenvoudiging’. Een kort en krachtig stuk, maar ook een stuk met ingewikkelde woorden zoals “nihilwaardering” en “bijtelling”. Een goede reden dus om hem uitgebreid te laten uitleggen wat zijn voorstel precies inhoudt en hoe hij op het idee is gekomen. ‘In het kort komt mijn voorstel er op neer dat als een werkgever een OV-abonnement voor je regelt en je gebruikt dit 1 à 2 dagen per week om naar je werk te reizen, dat je er de overige drie dagen per week ook mee mag reizen, zonder dat je er belasting over moet betalen.
Aanleiding
Waar begint een idee? Dat is vaak een lastige vraag om te beantwoorden. Niet voor Nico. Er waren drie gebeurtenissen die hem aan het denken zette.
- Thea de Vries – de vorige directeur van de Vervoerregio- las een artikel over het klimaatticket in Oostenrijk, waarmee Oostenrijkers voor weinig geld het hele jaar met het OV kunnen reizen. Ze vroeg: “waarom hebben wij dat niet?” Nico vroeg zich dat ook af.
- Door de Covidcrisis ging iedereen thuiswerken. Daardoor werden trajectkaarten voor woon-werk verkeer bij veel bedrijven en overheidsinstellingen afgeschaft. Wie naar kantoor ging moest zelf bijhouden hoeveel kosten ze daarvoor maakten en dat geld later declareren. Een klusje wat iedere keer weer gedoe geeft. Nico dacht: ‘wat een rompslomp. Dat kan anders.
- Lode Goossens, collega bij de Vervoerregio, vertelde hem dat de accijns op benzine omlaag ging in verband met de oorlog in Oekraïne. Nico dacht: dat is vreemd, dat maakt brandstof “goedkoper”(minder duur), terwijl we daar voor het klimaat minder van moeten gebruiken en stimuleert autogebruik in plaats van gebruik van openbaar vervoer. Hij concludeerde: ‘Blijkbaar zijn er financiële prikkels verwerkt in het vervoer in Nederland. Kunnen we die niet veranderen?’
De drie ingrediënten kwamen samen in zijn hoofd. Het pruttelde wat, werd gemixt, een snufje zout erbij en hij kwam tot de conclusie: hoe het nu gaat is het een hoop geregel en dat komt het OV niet ten goede. Nico: ‘hoe meer gekozen wordt voor de auto in plaats van het OV, hoe minder duurzaam en klimaat vriendelijk we bezig zijn. Hoe het systeem nu is, is het niet gebruiksvriendelijk. En als mensen ergens van houden is het gemak.’