Afbeelding
maandag 17 oktober 2022

Kijkje in de toekomst terwijl u wacht op de metro

Jasmijn van Engelen

Een van de twee metroperrons van station Amsterdam Zuid kent sinds de zomer een hoogteverschil van twee meter. Wachtenden op metro 50 of 51 richting Isolatorweg staan daardoor nu voor een enorme wand. Daar is iets moois van gemaakt.

Door Imce Hofman

Sinds afgelopen zomer ligt het perron voor de metrolijnen 50 en 51 richting Isolatorweg twee meter lager dan het perron voor lijn 52. Dat komt omdat voor metro 52 (de Noord/Zuidlijn) de perrons zijn verplaatst en de sporen zijn verhoogd. Op de wand die hierdoor is ontstaan staat nu een kijkje in de toekomst. Als u geen haast heeft, sla dan een keer een metro richting Isolatorweg over en bekijk wat er allemaal gaat gebeuren met station Amsterdam Zuid.

Overloopbordes

Een andere belangrijke verandering sinds de zomer is het overloopbordes, een directe verbinding tussen de metroperrons. U hoeft nu niet meer via de stationspassage om over te stappen van de metrolijnen 50 en 51 op metro 52 richting Noord. Volgens cijfers van het GVB maken steeds meer mensen daar gebruik van. Tussen juli en september groeide het aantal metroreizigers met 35 procent, maar het aantal gebruikers van het overloopbordes met 60 procent, naar ruim 2.500 per dag.

Werkterrein maken

Het verplaatsen van het perron voor lijn 52 was nodig om een groter werkterrein te maken. Dat was ook de reden om deze sporen bij Amsterdam Zuid te laten eindigen. Op het grotere werkterrein wordt de komende jaren gebouwd aan een tweede reizigerstunnel – de Brittenpassage – en aan de verbreding van de huidige Minervapassage.

Verplaatsing metrostation

De hoogteverschillen evenals de directe verbinding tussen de metroperrons zijn tijdelijk. Ook de sporen voor lijn 50 en 51 worden uiteindelijk verhoogd.  Dit gebeurt in 2023 voor het metrospoor richting Gein en Amsterdam Centraal, en in 2024 het metrospoor richting Isolatorweg. Maar de grootste verandering komt pas daarna. Zodra de Brittenpassage klaar is, uiterlijk in 2027, verplaatst het complete metrostation. Dat komt dan te liggen tussen de Brittenpassage en de Minervapassage.