Storingen verholpen
De afgelopen tijd is er aan de betrouwbaarheid van de lijn gewerkt. ‘We hadden veel last van verstoringen. Een groot deel van die verstoringen kwam uit de besturing van de wissels, het wisselbesturingssyteem stond op omvallen en reserveonderdelen werden schaars. Dat heeft vlak voor start ombouw in januari en februari helaas nog voor ellende gezorgd. In het paasweekend hebben we het wisselbesturingssysteem vervangen! Met preventief goed onderhoud moeten de storingen nu tot het verleden behoren.’
Betrouwbaarder dienstregeling
‘Ook hebben we een stuk spoor, een buiten gebruik geraakte keerlus bij het Muziekgebouw aan het IJ, losgehaald van de IJtrambaan. Dat lag daar nog, met een in- en uittakking op het spoor van de IJtram. Een wissel van deze keerlus stoorde het afgelopen jaar in de IJtrambaan een paar keer. Deze storende wissel hadden we daarna direct geklemd. Maar we hebben dat nu ook fysiek weggehaald. Ook de bovenleiding bij deze keerlus is weggehaald: je krijgt daar een betrouwbaarder dienstregeling van.’ De lijn presteert eigenlijk bovengemiddeld goed, benadrukt Vroon, ‘maar als hij een keertje uitvalt, dan heb je wel meteen een probleem. In de stad heb je alternatieven. Dan neemt de tram over een kort stukje een andere route maar in het geval van IJburg is dat niet mogelijk en rijdt de hele IJtram niet. Daarom is het in het geval van de IJtram extra belangrijk dat er zo min mogelijk storingen zijn.´