Afbeelding
dinsdag 21 juli 2020

IJtramstalling verbouwd voor meer en gekoppelde voertuigen

Hilde Postma

Op dit moment wordt er flink verbouwd aan het opstelterrein van de IJtram. Dat gebeurt met het oog op het gekoppeld rijden van de tram op lijn 26 – dat voor na de zomer gepland staat. ‘Nu kunnen er standaard 18 voertuigen op het opstelterrein staan, maar straks moeten er dubbellange voertuigen gestald kunnen worden´, zegt Bas Vroon van Metro en Tram, gemeente Amsterdam.

Het is een forse klus, geeft Vroon aan. ´We zijn de tramstalling momenteel aan het afbouwen. Het opstelspoor is inmiddels in lengte verdubbeld. Het spoor om de stalling in te rijden is naar de A10 verlegd.’

Meer trams

De stalling wordt niet alleen uitgebreid in verband met het gekoppeld rijden dat vanaf 28 september gepland staat, maar ook omdat de capaciteit de komende tien jaar nog fors omhoog moet. ‘Zeeburgereiland wordt nog ontwikkeld: er komen duizenden woningen in de Sluisbuurt. Er gaat de komende jaren ook veel gebouwd worden op de nieuwe eilanden van IJburg. De IJtram zal in de toekomst over die nieuwe eilanden worden verlengd. Over die langere IJtrambaan gaan in de toekomst dus ook meer trams rijden. We gaan de stalling daar klaar voor maken en hebben daarvoor een extra spoor langs geheel de verlengde IJtramstalling erbij gelegd zodat ook daar de extra trams kunnen staan.’

Eigen wasstraat

De stalling krijgt ook een eigen wasstraat en een zandvulinstallatiesysteem. ‘Heel de IJtramvloot kan straks op het opstelterrein worden gewassen en voorzien worden van “rem”zand. Ook krijgt de aangepaste stalling een Quik Service plek zodat kleine reparaties op de stalling gedaan kunnen worden. Tot nu toe moeten de trams daarvoor nog naar de Lekstraat. Dat hoeft dan niet meer: dan is het terrein selfsupporting en dat scheelt lege ritten door de stad zodat we bijdragen aan verduurzaming. Trams zijn hierdoor ook eerder beschikbaar en eenvoudiger schoon te houden.´

Storingen verholpen

De afgelopen tijd is er aan de betrouwbaarheid van de lijn gewerkt. ‘We hadden veel last van verstoringen. Een groot deel van die verstoringen kwam uit de besturing van de wissels, het wisselbesturingssyteem stond op omvallen en reserveonderdelen werden schaars. Dat heeft vlak voor start ombouw in januari en februari helaas nog voor ellende gezorgd. In het paasweekend hebben we het wisselbesturingssysteem vervangen! Met preventief goed onderhoud moeten de storingen nu tot het verleden behoren.’

Betrouwbaarder dienstregeling

‘Ook hebben we een stuk spoor, een buiten gebruik geraakte keerlus bij het Muziekgebouw aan het IJ, losgehaald van de IJtrambaan. Dat lag daar nog, met een in- en uittakking op het spoor van de IJtram. Een wissel van deze keerlus stoorde het afgelopen jaar in de IJtrambaan een paar keer. Deze storende wissel hadden we daarna direct geklemd. Maar we hebben dat nu ook fysiek weggehaald. Ook de bovenleiding bij deze keerlus is weggehaald: je krijgt daar een betrouwbaarder dienstregeling van.’ De lijn presteert eigenlijk bovengemiddeld goed, benadrukt Vroon, ‘maar als hij een keertje uitvalt, dan heb je wel meteen een probleem. In de stad heb je alternatieven. Dan neemt de tram over een kort stukje een andere route maar in het geval van IJburg is dat niet mogelijk en rijdt de hele IJtram niet. Daarom is het in het geval van de IJtram extra belangrijk dat er zo min mogelijk storingen zijn.´

 

Keerlus veelvuldig gebruikt

Vroon ziet de extra keerlus die afgelopen zomer is aangelegd achter Centraal Station, ook als een welkome verbetering: ‘Die is al veelvuldig gebruikt. Het is een back-up voor als er calamiteiten, evenementen of bouwactiviteiten op het voorplein zijn waardoor de IJtram daar niet kan halteren, dan is de extra lus er als backup: bijvoorbeeld bij de verbouwingen van het westelijke tramemplacement op het voorplein kan de keerlus worden gebruikt. Alle trams gaan dan van de westkant naar de oostkant, waardoor er minder plek is aan de voorzijde van het CS. Dan is het fijn als de IJtram naar de achterkant kan uitwijken.’