In Aalsmeer wordt hard gewerkt aan HOVASZ: de Hoogwaardige OV-verbinding tussen Aalsmeer en Schiphol-Zuid. Over deze vrij liggende busbaan zal een bus rijden die iedere 7 a 8 minuten langskomt en die – heel innovatief – voorrang krijgt op vijf van de zes rotondes over het traject van 4,6 kilometer dat momenteel worden aangelegd in Aalsmeer, Uithoorn en de Haarlemmermeer. ‘Er komt niet alleen een busverbinding, maar ook een doorfietsroute van vier meter breed’, vertelt projectleider Aalsmeer Carl Riechelman, die het ontwerp heeft voorbereid voor het besluit hierover in 2016. ‘Alles wat we hier doen, is een gewogen balans tussen de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid. Als alles klaar is, zullen we hier in Aalsmeer met een ruimer en veiliger gevoel kunnen bewegen.’
Alle plannen zijn een gevolg van het ‘afwaarderen van de oude N201’. Deze oude provinciale weg N201, een zeer drukke weg van Zandvoort tot Hilversum, liep dwars door de kernen van Aalsmeer en Uithoorn. ‘Dat zorgde voor veel overlast voor de inwoners en ook de doorstroming voor de verkeersdeelnemers was verre van optimaal.’ In 2006 werd daarom begonnen aan een omlegging tussen Hoofddorp en Mijdrecht, waarbij de N201 noordelijk van de woonkernen in Aalsmeer en Uithoorn gaat lopen. Daarbij is onder meer een tunnel onder de Ringvaart van de Haarlemmermeer (de Waterwolftunnel) en een aquaduct bij de Amstel aangelegd.