Er wordt bij Amsterdam Centraal nog steeds hard gewerkt aan het project De Entree – de herinrichting van de stadkant van het centraal station – waar de Vervoerregio als partner bij betrokken is. Na technisch manager Tonnie Brandt van het ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam vertelt ook Hessel de Ree – hoofduitvoerder van Max Bögl Nederland B.V. – over het complexe project waar onder meer de bijzondere fietsenstalling onderdeel van uitmaakt: ‘De Entree op het Stationsplein in Amsterdam is een in het oog springend project waar ik bewust voor heb gekozen. Het is een intensief werk met de drukte die er is bij CS in een omgeving met veel stakeholders. Heel boeiend, ik zie daar wel een sport in.’
Door Ethel van Kesteren
Speelveld
‘Of dit project het onmogelijke van ons vraagt? Dat vind ik niet, anders schrijven we niet in op een contract. We weten wat ons te doen staat en krijgen voldoende mogelijkheden om ons werk te doen. Minutieus plannen is voor mij de basis om het complexe werk van de hele herinrichting van het Stationsplein voor elkaar te krijgen. Daar zit mijn toegevoegde waarde in. Niet vreemd als je weet dat ik uit de spoorwereld kom waar tot op de minuut wordt gepland. Ik belicht vooral ook de details van de werkzaamheden. Zo voorkom je verrassingen waardoor het werk stil komt te liggen. Bij het plannen kijk ik altijd heel erg naar wat nodig is om het werk veilig te maken en het verkeer te laten doorgaan. Fietsers, voetgangers, bussen, trams en auto’s. Als we meer ruimte nodig hebben om werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren dan we contractueel hebben afgesproken, ga ik in gesprek. Als je vooraf goed afstemt en uitlegt aan je opdrachtgever en projectpartners waarom dingen veranderen, krijg ik alle partijen negen van de tien keer mee. Want als de veiligheid in het geding komt, is flexibiliteit nodig van iedereen om er een veilig en beheerst werkgebied van te maken. Het is het speelveld van geven en nemen. Een stabiele planning geeft houvast en stabiliteit waardoor je af en toe die kleine zijsprongen naar links of rechts kunt maken.’
Creativiteit aanboren
‘Een van de lastigste opgaven was de buitengebruikstelling van de kruising Damrak/Prins Hendrikkade. Veel voetgangers lopen hier uit het station de binnenstad in. In het contract staat hoeveel loopruimte er moet zijn. In de praktijk bleek dat niet realiseerbaar. We hebben behoorlijke discussies hierover gehad met Amsterdam. Uiteindelijk hebben wij het opgelost door een houten voetgangersbrug op te hangen aan de damwand boven de bouwkuip. Zo is ruimte gecreëerd om veilig te lopen én te werken. Een andere eis in het contract die creativiteit van ons vroeg, zijn de ‘overbrengritten’ tijdens de 24 weken waarin de tramsporen aan de oostzijde eruit liggen. Overbrengritten zijn tramritten van de opstelplaats op het Zeeburgereiland naar de remise voor onderhoud. De oplossing? Een tijdelijk spoor over een oude brug bij de Prins Hendrikkade. Maar na elf weken moet dit tijdelijke spoor weg vanwege andere werkzaamheden. Het werk aan de oostzijde is dan nog niet klaar maar de nieuwe tramsporen op het oostelijk Stationsplein liggen er al wel. We zorgen dat trams ’s nachts veilig over ons werkterrein overgebracht kunnen worden.’