maandag 9 maart 2020

Hoera! Halte Kronenburg is open

Hilde Postma

Het heeft even geduurd: het geduld van de reizigers is op de proef gesteld door de werkzaamheden. Maar vandaag op maandag 9 maart is de nieuwe halte Kronenburg weer open! Ook het kruispunt is weer toegankelijk voor al het verkeer (op de Rembrandtweg na tussen de Beneluxbaan en de Van Heuven Goedhartlaan voor auto’s).

tekst: Wendy van der Meulen

Om even stil te staan bij deze mijlpaal wordt vandaag tussen 7 en circa 15 uur iets lekkers uitgedeeld (op = op) op de nieuwe rotonde Kronenburg.

 

Iets lekkers voor de overlast én om even stil te staan bij deze mijlpaal.

Wat ging er allemaal ook alweer aan vooraf?

  • 2017 en 2018: Veel voorbereidende werkzaamheden zoals het verleggen van kabels en leidingen, verwijderen van groen en in oktober 2018 de start van het verleggen van de Beneluxbaan.
  • 7 januari 2019: Halte Kronenburg niet meer in gebruik voor tram 5 en sneltram 51, evenals de fiets- en voetgangersoversteken van dit kruispunt.
  • 14 januari 2019: Start funderingswerkzaamheden: inbrengen van damwanden, funderingspalen en ankers.
  • 1 februari 2019: Symbolisch startsein grootschalige werkzaamheden Amstelveenlijn.
  • 3 maart 2019: Laatste rit sneltram 51.
  • Maart, april, mei en juni 2019: Vijf tramvrije weekenden waarin er non-stop gewerkt werd aan de fundering en het aanleggen van de waterkelder.
  • 14 juli t/m 25 augustus 2019: De beruchte zesweekse zomeroperatie waarin de verdiepte bak inclusief het tramspoor werd aangelegd.
  • 26 augustus 2019: Trams 5 en 6 reden over het vernieuwde spoor en door de verdiepte bakken van Kronenburg en Zonnestein richting het Stadshart weer hun oude route.
  • 3 februari 2020: Auto’s rijden voor het eerst door de verdiepte bak.
  • 9 maart 2020: Halte Kronenburg gaat open en het verkeer kan gebruik maken van de nieuwe kruising.

Tijd voor een praatje op de net geopende halte met wethouder Rob Ellermeijer en Jean-Philippe de Lannoy, opdrachtgever van het project namens de Vervoerregio Amsterdam

Is alles nu klaar bij Kronenburg?

We zijn rondom de kruising nog wel even bezig. Helaas hebben we gedurende de wegwerkzaamheden tegenslag gehad door de vele regen, waardoor er nog werkzaamheden zijn op de Rembrandtweg tussen de Beneluxbaan en de Van Heuven Goedhartlaan. Dit wegdeel gaat vrijdagavond 13 maart weer open. Ook moeten we de definitieve fietsenstallingen nog plaatsen en in de periode 4 mei t/m 23 juni herstellen we de fietspaden langs de Beneluxbaan en graven we de sloten. Kortom, we hebben nog genoeg te doen bij Kronenburg en bouwen ondertussen ook Zonnestein nog af (en uiteraard de rest van het traject).

De zuidelijke halteopgang is momenteel nog dicht in verband met het afronden van de tegelwerkzaamheden. Naar verwachting gaat deze opgang in de loop van vandaag open. De halte is bereikbaar via de opgang aan de noordkant van de rotonde.

Foto: Foto's: Gé Dubbelman

Heeft u vragen? Stel ze hier.

12 maart 2020 | 09:21

PaulG

Ha, ik ben dus niet de enige die twijfels heeft over het ov-dashboard.
De gegevens worden nog wel aangevuld, maar wanneer je een vergelijking met de vorige maand doet komt er (bijna) altijd een daling van het aantal passagiers uit.
Dat zal ongetwijfeld rond vakantieperiodes e.d. gebeuren, maar toch niet elke maand.
Het klopt ook niet met mijn eigen ervaring, namelijk dat het geleidelijk drukker wordt (lijnen 50,51,52).

12 maart 2020 | 08:14

trolly

Die cijfers bestaan ongetwijfeld, maar worden niet openbaar gemaakt. In theorie zou het “OV-dashboard” van de vervoersregio inzicht moeten verschaffen (https://vervoerregio.nl/pagina/20181214-ov-dashboard), maar ik heb niet de indruk dat daar sinds de lancering nog iets mee gebeurt. Filteren op enkele lijnen levert bizarre resultaten op, wat doet vermoeden dat van de totalen zonder filter ook niet veel zal kloppen.

11 maart 2020 | 13:43

Joop

Is er een overzicht van de actuele vervoerscijfers per metrostation, inclusief het % /- ten opzichte van een jaar eerder?

11 maart 2020 | 12:02

Rudie

Het is mooi geworden.
De tram stopt helemaal vooraan op het lange perron. Is dat omdat lijn 25 straks met gekoppelde treinstellen gaat rijden? En is daar dan nu ruimte voor bij station Zuid?