Sinds 18 maart 2021 torent er een 39 meter hoge kraan boven het stationsgebied uit. Wat doet deze torenkraan hier precies, en hoe komt zo’n enorm ding de binnenstad in? Hoofdwerkvoorbereider Paul van de Pol vertelt over de opbouw van de kraan, en wat er bij zo’n project komt kijken.
door redactie Amsterdam.nl
Er zijn veel hijswerkzaamheden nodig voor het bouwen van de ondergrondse fietsenstalling, denk bijvoorbeeld aan het laden, lossen en monteren van zware bouwmaterialen en onderdelen. Voor alles wat niet met de hand te tillen is, staat er nu een hoge torenkraan. Dit type kraan staat op een rails en heeft een 50 meter lange giek, waardoor het makkelijk bij alle hoeken van de bouwkuip kan.
Strakke planning
Het was een flinke operatie om de torenkraan in de bouwkuip te krijgen, vertelt hoofdwerkvoorbereider Paul. ‘Er komt veel kijken bij de opbouw van zo’n grote kraan in een druk gebied als hier. Er zijn heel veel partijen waar mee afgestemd moet worden: van leveranciers die nodig zijn voor de opbouw, tot gebruikers van het gebied zoals GVB. Het plannen en voorbereiden heeft meerdere maanden geduurd, terwijl het opbouwen van de kraan binnen een week klaar was.’ Klik hier voor een video van de opbouw.
Vervoer
Die uitgebreide planning begon al bij het vervoer. ‘De kraan is in meerdere onderdelen vanuit Duitsland vervoerd. Er is rond het stationsgebied geen ruimte om alle onderdelen tegelijk kwijt te kunnen. We hadden daarom een strak schema gemaakt met de transporteur, die de onderdelen kwam leveren op het moment dat we ze gingen opbouwen.’