Afbeelding
vrijdag 22 april 2022

Het water bij Centraal Station is terug

Jasmijn van Engelen

Wie op het Stationsplein loopt valt misschien iets op: er is weer water in de middenkom. Elisa Karl (31) is werkvoorbereider bij Max Bögl en zette drie weken geleden een schuif open zodat het water op het dak van de toekomstige fietsenstalling kon stromen. Een spannend moment waar nog best wat voorbereiding bij komt kijken.

Door de redactie van Amsterdam.nl

Niet in één keer

Vroeger was er ook al water te zien op deze plek. Het stuk waar vroeger de bushaltes stonden, is nu onderdeel van de middenkom. In 2020 is het water weggepompt om aan de bouw van de fietsenstalling te beginnen. Nu staat er onder de Sint Nicolaasbrug een damwand met twee schuiven. Toch is er maar één schuif opengezet waar het water alleen overdag doorheen komt. Karl: ‘We willen niet dat er te veel water in één keer terugstroomt. Zo kunnen we het water in de gaten gouden. Daarom sluiten we de schuif ook in de avond.’ De constructie kan op die manier aan het nieuwe gewicht van het water wennen. Uiteindelijk is de middenkom helemaal gevuld met 14.000m3 water. Dat staat gelijk aan vijf olympische zwembaden. Erin staan is niet mogelijk, want het water komt tot 2,4 meter hoogte.

Helder water

Het water in de middenkom lijkt helderder dan het water dat door de grachten stroomt. Het is hetzelfde water. Maar omdat het beton onder het water nieuw is, lijkt het water hier schoner. Ook zijn er geen vissen te zien in het water. Er zit een gaas bij de schuif waar het water binnenkomt om de vissen tegen te houden. Die zouden anders doodgaan, omdat er nog te weinig water is om in te zwemmen.

Droog in de fietsenstalling

Om te zorgen dat het dak geen water doorlaat, ligt er waterdicht materiaal met daaroverheen beschermbeton. Voor de zekerheid staan er vlakbij het water ook twee grote waterpompen. Karl: ‘Die staan er voor de veiligheid. Als er toch een grote lekkage zit in het gebouw, dan kunnen we het water gelijk terugpompen. Het zal helemaal niet nodig zijn, maar je moet toch op het ergste voorbereid zijn.’ Niet alleen boven de fietsenstalling komt water terug, onder de vloer van de stalling stijgt ook het grondwater. Daarom worden de wanden en vloeren van de stalling op lekkages gecontroleerd. Als er beneden grote plassen ontstaan, worden kleine lekkages ingespoten met waterdicht materiaal.

Laatste fase

Het terugvoeren van het water is de laatste van de zogeheten ruwbouw. De ruwbouw bestaat uit grote dragende delen, zoals het dak, de muren en het fundament. Als al het water terug is wordt niet alleen de damwand onder de brug afgesneden, maar ook aan de noordkant. Zo kunnen er weer boten varen voor Amsterdam Centraal. Als dit klaar is gaat het werk aan de fietsenstalling verder. De komende weken komen de rolpaden en fietsenrekken. Verlichting en verwijsbordjes zorgen ervoor dat het parkeren van de fiets makkelijk en snel kan.