De regioraad van de Vervoerregio Amsterdam heeft het Uitvoeringsprogramma MRA Doorfietsroutes vastgesteld. Wat dat betekent? Dat we samen met onze gemeenten een veilig en kwalitatief hoogwaardig netwerk aan doorfietsroutes op orde willen hebben. De ambitie is namelijk dat er in 2035 er zo’n 475 km aan prettige, herkenbare, brede, goed verlichte en veilige fietspaden in de regio ligt, zodat inwoners en bezoekers van de vervoerregio kiezen voor de fiets in plaats van de auto. Marja Ruigrok, lid dagelijks bestuur van de Vervoerregio: ‘Wat mij betreft worden de doorfietsroutes de nieuwe ‘snelwegen’ van onze regio. Door brede fietspaden heb je meer ruimte voor fietsen met verschillende snelheden. Een goed voorbeeld is de F200 tussen Haarlem, Halfweg en Amsterdam. Maar alleen fietspaden zijn niet voldoende. Met de Green Deal Fiets werken we ook aan goede voorzieningen als reparatiepunten, schuilmogelijkheden en stallingen. Maar ook aan fietsvriendelijke arbeidsvoorwaarden voor werkgevers en het stimuleren van fietsen bij kinderen. De fiets wordt hiermee een steeds beter alternatief.’
Frans Hasselaar adviseur programmering fiets en Richard Visser Beleidsadviseur houden zich bezig met de MRA Doorfietsroutes, zoals deze fietspaden heten. Ze gaven, speciaal vanwege deze heugelijke gebeurtenis, een uitleg over doorfietsroutes en waarom ze zo belangrijk zijn voor de regio!
Doorfietsroutes, wat zijn dat?
Richard: ‘MRA doorfietsroutes zijn de fietsroutes die we het belangrijkst vinden. Het zijn fietsroutes die autoritten op korte afstand kunnen vervangen. Deze routes verbinden kernen van minimaal 7500 inwoners. Als we deze fietsroutes extra veilig, breed en verlicht maken, dan zullen inwoners en bezoekers van de regio sneller de fiets pakken dan de auto. Bijvoorbeeld voor hun woon-werkverkeer. Met de opkomst van de e-fiets zijn mensen ook bereid steeds grotere afstanden op de fiets af te leggen.’
Waarom vindt de Vervoerregio het aanleggen van dit doorfietsroute-netwerk belangrijk?
Frans: ‘Er zijn heel veel redenen om een goed fietsnetwerk in de regio te willen. De fiets is bijvoorbeeld een van de gezondste manieren om je te verplaatsen. Dus hoe meer de omgeving ingericht is op fietsen, hoe gezonder je inwoners in de regio zullen zijn. Fietsers nemen ook minder ruimte in dan auto’s. Door goede fietspaden aan te leggen bieden we een mooi alternatief voor woon-werk verkeer met de auto en hoeven minder reizigers in de file te staan. En de fiets is natuurlijk uitstootvrij. Dus hoe meer fietsers, hoe beter voor het milieu.’
Worden al deze routes nieuw ontworpen? Of worden sommige fietspaden ‘omgebouwd’ tot doorfietsroutes?
Frans: ‘De meeste fietspaden liggen er in basis al. Die worden “geüpgraded”, zodat ze voldoen aan de kwaliteitseisen van een doorfietsroute. Een doorfietsroute moet bijvoorbeeld vier meter breed zijn bij tweerichtingsverkeer. Als alle doorfietsroutes af zijn hebben we 475 kilometer aan breed, rood, goed verlicht en fijn befietsbare fietspaden in de regio. Nu voldoet 30 procent van het aantal kilometers aan onze eisen. We hebben dus nog een flinke klus te klaren!’ Richard vult aan: ‘Geen fietspad is hetzelfde. Sommige fietspaden zijn al hard op weg om aan de normen van een doorfietsroute te voldoen, anderen nog helemaal niet. Daarom hebben we van ieder fietspad wat uiteindelijk onderdeel moet zijn van de doorfietsroutes in kaart gebracht wat er op welke plek moet gebeuren. Een voorbeeld van zo’n kaart, waarvan we er 13 gemaakt hebben vind je hieronder.’