Afbeelding
dinsdag 25 januari 2022

Het is zover: de bouw van de Uithoornlijn is gestart

Hilde Postma

De aanleg van de nieuwe tramlijn tussen Uithoorn en Amstelveen Westwijk is officieel gestart. ‘Als de Uithoornlijn straks klaar is, reis je binnen een half uur vanuit Uithoorn naar Amsterdam Zuid. Deze eerste regionale tramverbinding is echt uniek en sluit naadloos aan bij de toekomstvisie van de Vervoerregio Amsterdam’, zegt lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Gerard Slegers over de tramlijn in aanbouw: ‘Hoogwaardig openbaar vervoer voor iedere reiziger!’ Gerard Slegers gaf samen met wethouder van de gemeente Uithoorn Jan Hazen en directeur Remko Uenk van Dura Vermeer het officiële startsein voor de start van de werkzaamheden.

De Uithoornlijn is onderdeel van de Amsteltram: de gehele tramlijn tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid. Het eerste deel daarvan – tussen Amstelveen en Amsterdam Zuid – werd in december 2020 op feestelijke wijze geopend. ‘Dit smaakt naar meer. Het wordt smullen de komende jaren`, beloofde bestuurder Gerard Slegers toen al.

‘Blij met deze tram!’

De nieuwe lijn draagt nummer 25. De verwachting is dat de eerste reizigers in de zomer van 2024 over het hele traject mee kunnen reizen. Die zullen in minder dan een half uur vanuit Uithoorn voet aan de grond zetten in Amsterdam. Ook de Uithoornse wethouder Jan Hazen is blij met de komst van de tramlijn: ‘Er is straks een snelle, veilige en ongestoorde verbinding met Amsterdam voor onze bewoners. Die hebben daarmee toegang tot het nationale vervoersnet. Bussen staan steeds vaker in de file, de tram heeft daar geen last van. Uithoorn mag blij zijn met de tram!’

Oud geluidsscherm verwijderd: officieel startteken

De vertegenwoordigers van de verschillende betrokken partijen verwijderden een oud geluidscherm ten teken dat de bouw officieel is gestart. Vorig jaar startten de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de Uithoornlijn. Er werd onder andere een tijdelijke bus op- en afrit van de busbaan naar de Amsterdamseweg aangelegd, de grondlichamen voor het viaduct over de N201 zijn geplaatst en er is voorbelasting op verschillende plekken langs de spoordijk geplaatst. De ombouw van de busbaan naar een gecombineerde bus- en trambaan ging eerder deze maand van start.

Aandacht voor omgeving, verkeer en OV

Om de hinder voor de omgeving, het verkeer en het openbaar vervoer in Uithoorn te beperken werkt Dura Vermeer volgens een zorgvuldige aanpak. Directeur Remko Uenk licht toe: ‘Als Dura Vermeer willen we hinder zoveel mogelijk beperken. Dat doen we door hinder aan de bron aan te pakken. Bijvoorbeeld door palen niet te heien maar te boren, want boren geeft minder trillingen en minder geluidsoverlast. Ook veiligheid vinden we heel belangrijk. Daarom rijden we zo min mogelijk door de bebouwde kom en zoveel mogelijk over de spoordijk en de busbaan.’

DB-lid Gerard Slegers: 'Als de Uithoornlijn straks klaar is, reis je binnen een half uur vanuit Uithoorn naar Amsterdam Zuid. Deze eerste regionale tramverbinding is echt uniek en sluit naadloos aan bij de toekomstvisie van de Vervoerregio Amsterdam. Hoogwaardig openbaar vervoer voor iedere reiziger!'

Communicatie is belangrijk

Communicatie met de omgeving speelt een belangrijke rol in de projectaanpak. Zo zetten zowel het projectteam als het bouwbedrijf verschillende communicatiemiddelen in om bewoners en geïnteresseerden te informeren en de gelegenheid te geven het project te volgen en eventuele meldingen – suggesties, vragen of klachten – direct door te geven.

Vervoerregio als opdrachtgever

De aanleg van de Uithoornlijn is na de Amstelveenlijn het tweede grote project waarbij de Vervoerregio Amsterdam de opdrachtgever is. De Vervoerregio werkt voor de realisatie van de hele Amsteltram samen met de gemeenten Uithoorn en Amstelveen, de provincie Noord-Holland, de directie Bijzondere Projecten van de gemeente Amsterdam en aannemer Dura Vermeer. Alle informatie over het project is te vinden op www.uithoornlijn.nl.