Afbeelding
donderdag 22 april 2021

Heemstedestraat flink opgeknapt

Hilde Postma

De Heemstedestraat is weer open voor verkeer. De verkeersader tussen Zuid en Nieuw-West is van gevel tot gevel flink opgeknapt. De verkeersveiligheid en de doorstroming zijn fors verbeterd. In de nieuwe vernieuwde straat liggen nu vrij liggende fietspaden met rood asfalt en vrij liggende trambanen.

Projectbegeleider van de Vervoerregio Vincent van Laar vertelt: ‘Voorheen was de verkeerssituatie op de Heemstedestraat wat chaotisch. Fietsers reden er over een hele smalle fietsstrook met de geparkeerde auto’s er vlak naast. De tram en de auto deelden – als ze de stad uitreden –  ook dezelfde baan. De stad in reed de tram deels wel over een vrije baan. Maar bij de aansluiting op het Hoofddorpplein kwamen tram en auto wel weer op dezelfde baan terecht. Dat leverde vertragingen op voor de tram. Daarnaast leverde dat ook wel eens conflictpunten op en interactie met het andere verkeer. De straat was ook verkeersonveilig: er vonden regelmatig aanrijdingen plaats. En de straat had een hele oude inrichting.’

Transformatie

De straat heeft een transformatie ondergaan: langs de winkels is nu een pad gemaakt voor voetgangers. Daarnaast is de straat verfraaid met vernieuwde trottoirs en nieuw straatmeubilair als bankjes en afvalbakken. In het nieuwe ontwerp is dus ook gekozen voor vrij liggende fietspaden met mooi, rood asfalt. Vincent: ‘Daarmee hebben de fietsers hun eigen plek: dat is veel comfortabeler en veiliger. Omdat alles eruit moest – rioleringen, leidingen, asfalt en tramspoor – kun je ook wat dieper nadenken over de vraag of het spoor op de juiste plek ligt. Dat spoor hebben we verlegd.’

Eilandje

‘Bij de Westlandgracht is er een eilandje gemaakt tussen twee sporen zodat er een betere oversteek is ontstaan. Als je vroeger op de Westlandgracht reed, moest je eerst namelijk in één keer wel een hele drukke straat oversteken – en moest je dus opletten dat er zowel van links als rechts geen verkeer aankwam. Nu hoef je maar op één richting te letten, kun je oversteken naar het eiland en daarna nog een keer naar de overkant: dat is veel veiliger.’

Uitwijken

De WBA werkgroep Blackspots van de gemeente Amsterdam (een werkgroep die zich buigt over plekken waar veel aanrijdingen plaatsvinden) keek mee met het project, ‘omdat dit punt een verkeersveiligheidsprioriteit had’. ‘Deze commissie gaf aan dat de parkeerplekken aan de Noordzijde teveel gevaar opleverden. Daar konden deuren van auto’s openslaan – met als risico dat motoren en scooters zouden uitwijken en op het spoor terecht zouden komen en uitglijden.’

Meer fietsparkeerplekken

Een aantal parkeerplekken voor auto’s is dus verdwenen. Vincent: ‘We hebben dat op een bewonersavond besproken. Bewoners waren daar in eerste instantie niet blij. Maar op een gegeven moment zeiden zij: als het beter is voor de veiligheid en we er fietsparkeerplekken voor terugkrijgen, vinden we dat wel goed. Dat vond ik wel bijzonder, dat bewoners zelf ook aangeven dat ze het parkeren van fietsen belangrijker vinden dan de auto voor de deur te hebben. Dus we hebben mooie fietsparkeerplekken aangelegd. Daarnaast hebben we daar ook groene heggen geplaatst: prettig voor het zicht.’

Intensief betrokken

Bij de herinrichting van de straat zijn buurtbewoners en ondernemers verder ook intensief betrokken geweest. ‘Zij gaven op een bewonersavond ook aan dat ze graag snelheidsremmende maatregelen wilden voor het gedeelte – de stad in – waar tram en de auto op dezelfde baan reden’, zegt Vincent. ‘Dus daar hebben we nog een drempel toegevoegd.’

‘Goed zicht belangrijk’

Vincent: ‘Bij dit project hebben de grote bomen moeten wijken. Maar we plaatsen er meer nieuwe bomen voor terug. Wat wel bijzonder was, was dat er ook bewoners waren die aangaven zich zorgen te maken over het zicht vanuit de zijstraten. Ze vonden het heel belangrijk dat het zicht goed zou zijn, dus hebben we vanwege de verkeersveiligheid toch nog een aantal bomen weggelaten. Dat is wel bijzonder. Vaak moet ik dat noemen vanuit mijn expertise als verkeerskundige; maar nu zeiden ze dat zelf!’ Binnenkort worden nog meer nieuwe bomen geplant op plekken waar ze het zicht niet hinderen.

Cadeaukaart

De werkzaamheden duurden ruim een jaar: In december 2019 ging de schop de grond in – en eind maart is het project opgeleverd. Vanwege de overlast tijdens de werkzaamheden krijgen bewoners een cadeaukaart, die ze kunnen besteden bij ondernemers in de straat. Stadsdeelbestuurder Rocco Piers deelde eind maart tijdens de opening van de straat die kaarten uit.