Afbeelding
maandag 17 september 2018

Hakken en zagen bij project De Entree

Renske van Bers

Er is sinds 22 juli flink wat veranderd rondom het Stationsplein. Niet alleen is het rustiger omdat veel bussen hier niet langer rijden, ook het busplatform op de Prins Hendrikkade is niet meer. Hier is wel een bouwterrein voor in de plaats gekomen. Eljo de Galan van project De Entree en gemeente Amsterdam vertelt onder meer wat er hier gebeurt.

Eljo: “Dit nieuwe werkterrein heeft alles te maken met voorbereidende werkzaamheden voor de enorme fietsenstalling – plaats voor 7000 fietsen – die later in het Open Havenfront wordt gebouwd. Voordat de stalling gebouwd kan worden, moet de Prins Hendrikkade alleen eerst versmald worden om plaats te maken voor deze fietsenstalling onder water. Inderdaad: in het eindbeeld is het Open Havenfront dus een stukje groter dan nu en is de fietsenstalling – op de entrees na – niet vanaf de straat te zien, omdat het bouwwerk zich onder het water van het Open Havenfront bevindt.”

635-stationseiland-westbrug-contract2-1000x563[1]

Toekomstplaatje: onder het water bevindt zich straks een enorme fietsenstalling.

Omleggen kabels en leidingen

Eljo vervolgt: “Maar nu lopen we iets op de zaken vooruit. Voordat we een stuk van de Prins Hendrikkade verwijderen en een nieuwe kademuur bouwen, moeten we eerst zorgen dat de kabels en leidingen die hier in de grond liggen worden omgelegd, zodat deze straks niet in de weg liggen van al die andere werkzaamheden die hier nog moeten plaatsvinden. Dit is het werk dat nu gebeurt.”

Anders

Nog even over het eindplaatje: de stad gaat er hier straks best wel anders uitzien? Eljo: “Ja, maar dat vind ik nu eigenlijk al. Doordat het gros van de streekbussen en stadsbussen sinds 22 juli niet meer stopt op de Prins Hendrikkade, maar bijna allemaal hun eindhalte bij station Noord hebben, is het rondom de Schreierstoren al veel overzichtelijker geworden. Zelfs nu er gewerkt wordt. Daarbij rijden er nu ook veel minder auto’s en vrachtwagens aan de centrumkant van het Centraal Station omdat deze door nieuw beleid aan de IJzijde rijden of het centrum bereiken via de Westertoegang en de Nieuwezijds Voorburgwal. Zo wordt het centrum steeds meer autoluw.”

20180911 De Entree (2)

Hier geen bussen meer, maar kabels en leidingen die worden omgelegd.

Niet zonder slag of stoot

Maar voordat het zover is, moet er nog wel wat gebeuren. Eljo: “Het wordt straks zeker mooi, maar daar gaat uiteraard een hoop activiteit aan vooraf: de werkzaamheden zullen niet te missen zijn. Ook zullen we de verkeerssituatie af en toe aanpassen. Vanaf 17 september is fietsverkeer richting de Dam over het Damrak bijvoorbeeld niet meer mogelijk, omdat we ter hoogte van het Victoriahotel starten met werkzaamheden. Fietsers moeten dan omrijden via de Nieuwezijds Voorburgwal of via de Geldersekade. Ook de looproutes van en naar het station veranderen: de oversteekplaats voor het Victoriahotel verdwijnt en komt te liggen aan de waterkant ter hoogte van de Haringpakkerssteeg. Deze verkeersituatie blijft zo tot ongeveer de kerst.”

Grote planning

En hoe ziet de ‘grote’ planning eruit? Eljo: “In totaal gaan we het hele gebied vernieuwen vanaf het stationsgebouw tot het Damrak en van de Schreierstoren tot de Droogbak. In 2019 starten we met de fietsenstalling. Tijdens dat werk kan daar uiteraard niet gevaren worden. Daarom liggen de boten vanaf eind dit jaar in het water ernaast.”

20180911 De Entree (3)

Ook het oude brugdeel voor het Barbizonhotel, dat jarenlang dienstdeed als werkterrein voor bouwers van de Noord/Zuidlijn, is weggehaald.

Nieuwe tramsporen

Eljo: “Ook komen er nieuwe tramsporen, omdat die aan vervanging toe zijn en de haltes worden breder en langer. Zo kunnen er langere trams staan en zijn de perrons beter geschikt voor minder validen. Het idee is dat mensen uiteindelijk, als ze het stationsgebouw verlaten en misschien wel voor het eerst met Amsterdam kennismaken, meteen zien waar hun tram staat en hoe mooi de stad is. En als alles volgens plan verloopt, is dat in 2023 het geval. Maar deze stad slaapt nooit; op en rond het station zijn NS en Prorail dan nog bezig met werkzaamheden.”