Afbeelding
donderdag 24 november 2022

Gedeelde liefde: pak de elektrische deelauto

Jasmijn van Engelen

Het Rijk heeft een nieuwe campagne met de titel ‘gedeelde liefde’ en nee, deze gaat niet over een datingapp maar over de elektrische deelauto. Onderdeel van de campagne is een video waarin je de stem van een elektrische deelauto hoort die vertelt hoe het leven als deelauto eruitziet. De campagne is gericht op jongeren. Bekijk de video hier:

Op de goede weg

De Vervoerregio is blij met de campagne van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De campagne sluit namelijk goed aan op de weg die de Vervoerregio ingeslagen is. In het pas gepubliceerde bestuursakkoord wordt op verschillende manieren aangegeven dat deelmobiliteit – waaronder deelauto’s – in de komende jaren aangemoedigd wordt in de regio. Er zijn namelijk meerdere redenen waarom elektrische deelmobiliteit goed is. Het zorgt voor vermindering van uitstoot, het bereikbaar houden van de regio, minder parkeerplaatsen per persoon en geluidsoverlast. Dat allemaal bij elkaar maakt de regio prettiger om in te wonen: “leefbaarheid” wordt dat genoemd. Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio: ‘Deelmobiliteit wordt in de toekomst steeds belangrijker. De elektrische deelauto is een heel goed alternatief voor de tweede of derde auto. Het is een duurzame, stille en prettige vervoerskeuze die je met gemak door heel de regio en daarbuiten brengt.’

Brede aanpak

De Vervoerregio kijkt de komende jaren niet alleen naar de deelauto, maar wil meerdere vormen van deelmobiliteit aanmoedigen zoals (elektrische) deelfietsen en deelscooters. Bram Nieuwstraten, beleidsmedewerker innovatieve mobiliteit: ‘Vroeger dachten we vaak in aparte vervoersmiddelen. Dus we gingen ervan uit dat een reiziger óf de fiets óf de bus nam naar zijn bestemming. Nu zien we dat vervoersmiddelen steeds meer op elkaar gaan aansluiten. Dus als we het gebruik van de elektrische deelfiets aanmoedigen, nemen reizigers die elektrische deelfiets naar het station en pakken daar een bus. Zo stimuleren we ook het openbaar vervoer.’ Hij vervolgt: ‘Die ontwikkeling willen we doorzetten. Zodat uiteindelijk iedereen anders over vervoer gaat denken. Dus in plaats van openbaar vervoer of privévervoer gaat de reiziger denken in ”publieke mobiliteit”. Iedere keer dat een reiziger op weg gaat wordt dan de afweging gemaakt: welke vervoersmiddelen passen hier het best bij? We hopen dat de reiziger daardoor vaker verschillende soorten vervoersmiddelen kan en gaat combineren voor de route van deur-tot-deur.’ Daar hoort bij dat de reiziger goede keuzemogelijkheden heeft. Marja: ‘Als je genoeg kwalitatief goede opties hebt voor je reis, kun je als reiziger een betere beslissing maken over welke vervoersmiddelen je gebruikt. Het stimuleren van deelauto’s is onderdeel van het geven van die keuzemogelijkheden.’

Privé auto laten staan

De privéauto is één van de opties bij vervoer van deur tot deur. Toch wordt deze vaak gekozen als vervoersmiddel om de gehele reis mee te maken. Maar er zitten nadelen aan een privéauto, zoals files. Marja: ‘Een reis moet niet alleen snel en betrouwbaar zijn. Je wilt tijdens je reis ook prettig bewegen. Stil staan in de file is tegengesteld aan prettig bewegen.’ Bram vult aan: ‘De eigen auto is voor veel mensen nog een vanzelfsprekende keuze. Maar als je een auto koopt, moet je een keuze maken in het model. Terwijl dat model niet altijd bij je behoefte past. Bijvoorbeeld als je een Smart hebt omdat je alleen woont, dan is het lastig als je bij de Ikea twee kastdeuren wilt ophalen. Bij een deelauto ben je niet gebonden aan één model auto, en kan je de auto kiezen die je dan nodig hebt. Bijvoorbeeld een stationwagen om met het surfboard naar het strand te gaan, en een kleine auto om met z’n tweeën je familie te bezoeken.’ Ook is de deelauto goedkoper als je minder dan 12.000 kilometer per jaar reist, zo blijkt uit de video. Bram: ‘Ik moedig iedereen aan: probeer het eens uit. Het is een fijne manier van reizen.’

Duurzaam

Naast minder geluidsoverlast, het makkelijk afstemmen van het model op de reis en de kostenbesparing voor reizigers die maar af en toe de auto nodig hebben, is de elektrische deelauto ook een duurzame keuze. En duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de Vervoerregio. Het bestuur wil daarom in de komende vier jaar op verschillende manieren duurzaamheid van het mobiliteitssysteem bevorderen. De elektrische deelauto is daar een voorbeeld van. Marja: ‘Iedere benzine- of dieselauto die inwoners en bezoekers laten staan of zelfs niet aanschaffen is winst voor het klimaat. Zo gaan we met z’n allen naar een steeds schoner vervoersysteem.’

En je benieuwd naar hoe het is de auto weg te doen en alleen gebruik te maken van elektrische deelauto’s? Lees hier het verhaal van Sanne van Breukelen.

Dit artikel is onderdeel van de reeks “Vervoerregio voorloper in verduurzaming”. Als Vervoerregio zetten we grote stappen richting een CO2-neutraal vervoersysteem. Dat doen we op allerlei verschillende manieren. Daarom zetten we in november, onze eigen maand van de duurzaamheid, met trots verschillende projecten en activiteiten in het zonnetje. Want onze ambities voor gezonder en prettiger reizen in de vervoerregio liggen goed op schema!