Langzaam maar zeker komt een fietsroute tot stand van ´Dam tot Dam´: van Zaandam naar Amsterdam. Het project is niet alleen een samenwerking van de gemeenten Zaanstad en Amsterdam en andere partners. Ook de Vervoerregio Amsterdam is nauw betrokken en draagt een groot deel van de financiering.
Geschiedenis
Bijna 10 jaar geleden, in 2012, besloten Zaanstad en Amsterdam (stadsdeel Noord) om te komen tot een recreatieve fietsroute van de Dam in Zaandam naar de Dam in Amsterdam. De route zou zoveel mogelijk langs het water moeten lopen. Langs de Zaan, het Noordzeekanaal en het IJ. Op dat moment was wel duidelijk dat het een project van zeer lange adem zou zijn. Delen van de oevers van deze wateren waren toen, en zijn nog altijd, privéterrein, ontoegankelijk voor publiek. Maar langzaam maar zeker komt daar verandering in, zowel aan Zaanse als aan Amsterdamse kant.
Gezicht naar het water
Het was niet zomaar een ideetje, een wilde maar vluchtige droom. Er zat een gedachte achter. Zowel Amsterdam als Zaandam staan voor een belangrijk deel met hun ‘rug naar het water’. De waterkant is traditioneel gereserveerd voor bedrijven en industrie, vaak verbonden met de scheepvaart. De bewoners worden daardoor fysiek op afstand van het water gehouden. Terwijl beide steden hun ontstaan en hun welvaart te danken hebben aan datzelfde water. Ondanks de bedrijvigheid aan de oevers blijft het water een onnavolgbare aantrekkingskracht op de bewoners van Zaanstad en Amsterdam houden. Waar dat maar mogelijk is wordt het zicht op het water hersteld, omdat we willen genieten van de schoonheid en de dynamiek van het IJ, van de Zaan en van dat machtige Noordzeekanaal dat met recht de levensader van de regio genoemd mag worden.
Een symbolische schakel in de route
Een belangrijke barrière in de Dam tot Dam Route is de Noorder IJplas. Tot dusver is deze plas alleen langs de noordkant begaanbaar voor fietsers. Zonder zicht op de oever van het Noordzeekanaal. In de Structuurvisie 2040 van de gemeente Amsterdam (2011) is al vastgelegd dat de Noorder IJplas een groengebied moet worden, waar bewoners van beide steden kunnen genieten van groen, van water, van natuur en rust. Een stadspark dus.
Toegankelijk
Daar moet veel voor gebeuren. Maar de belangrijkste voorwaarde is natuurlijk dat het gebied toegankelijk wordt. Dat er fiets- en wandelpaden komen. En dat het bereikbaar is, zowel vanuit Amsterdam als vanuit Zaanstad. En wat is er mooier dan de ontsluiting van dit onbekende stukje natuur deel te laten uitmaken van de Dam tot Dam Route?
Een groene buffer
Veel gebieden langs het water zijn of worden omgetoverd van bedrijventerrein tot woonwerkgebieden. In Amsterdam speelt de ontwikkeling van delen van het westelijk en noordelijk havengebied tot Haven-Stad. In Zaanstad geldt hetzelfde voor de Achtersluispolder. Dat betekent dat er de komende decennia tientallen duizenden nieuwe woningen en bewoners zullen komen. In beide plannen heeft de Noorder IJplas een belangrijke functie als groengebied. De steden groeien onherroepelijk naar elkaar toe. De Noorder IJplas is een groene buffer voor de uitdijende verstedelijking, een plek om de stad te ontvluchten zonder de stad te verlaten.