dinsdag 3 december 2019

Experimenteren met mobiliteit en deelmobiliteit

Lútsen de Jong

Je wordt ingehaald door een toerist op een Segway. En vervolgens komt er een elektrische step van rechts die je voorrang moet verlenen. Maar wat moet er eigenlijk allemaal gebeuren voordat een nieuw voertuig de weg op mag? En hoe gaan we om met deze ontwikkelingen? Nieuwe vormen van mobiliteit en deelmobiliteit: de Vervoerregio Amsterdam experimenteert continue met dit soort ontwikkelingen.

In dit interview spreken we met David Uiterwaal, Programmamanager Investeringsagenda Smart Mobility bij de Vervoerregio. Een ding is in ieder geval zeker: de Vervoerregio wil zo effectief mogelijk leren omgaan met nieuwe mobiliteitsontwikkelingen. Of het daadwerkelijk op de weg komt hangt af van de toegevoegde waarde en of het effectief in combinatie met openbaar vervoer ingezet kan worden.

Ha David. Kan je ons vertellen wat je doet?

“Binnen dit programma experimenteert de Vervoerregio met nieuwe mobiliteit, waarbij we onszelf continue afvragen: kan het voertuig op de weg functioneren? Hoe anticipeert de omgeving op het voertuig? En een belangrijke vraag: is het voertuig een interessant alternatief voor de auto? We houden met onze experimenten rekening met de autoluwe ambities van de stad en regio.” Aldus David.

“De Vervoerregio streeft naar effectieve alternatieven voor de auto. De focus ligt hierbij steeds meer op ketenmobiliteit. In Scandinavië kan je al met één abonnement een hele reis afleggen met divers vervoer. Je stapt op de fiets die je ontgrendelt met jouw telefoon, daarna pak je de bus en tot slot stap je nog op de elektrische step. Allemaal met één applicatie.” Vervolgt David.

[object Object]

De zelfrijdende shuttle Olli op het Marineterrein Amsterdam.
Bron: marineterrein.nl

Met welk experiment ben je op dit moment bezig?

“Op dit moment experimenteert de Vervoerregio met een zelfrijdende shuttle op het Marineterrein in Amsterdam, omdat er in deze omgeving weinig keuze is wat betreft openbaar vervoer. Het zou mooi zijn als dit een zinvolle toevoeging daarop wordt, dus onderzoeken we nu wat de impact van de shuttle is. Dit doen we door te achterhalen hoe de bezoekers van het Marineterrein reageren op het voertuig. En we willen graag weten of de reiziger kan anticiperen op het voertuig wanneer deze op de weg is. Kan de shuttle dealen met de hedendaagse complexe verkeerssituaties in Amsterdam? Kan het überhaupt rijden in deze omgeving? Vragen die we graag beantwoord zien. Tegelijkertijd willen we met dit project de regio inspireren en ze uitdagen om te kijken of de shuttle ook voor hen interessant is.” Aldus David.

Dan nog een andere vraag: hoe kan het dat in een ander land bijvoorbeeld de elektrische step legaal rondrijdt, maar nog niet in Nederland?

“Hoe het in andere landen precies werkt, weet ik niet. Maar voordat we in Nederland van start gaan met experimenteren hebben we een spreekwoordelijke “go” nodig van het Rijksdienst van Wegverkeer (RDW). Wanneer een nieuw voertuig door hen is goedgekeurd, voldoet het aan de wettelijke eisen en mag het de weg op. Op dit moment hebben producenten van de step een aanvraag ingediend bij het RDW, waardoor we nog niet aan het experimenteren zijn. Mede door gevaarlijke situaties in het buitenland met de step, kan je voorzichtig zeggen dat we in Nederland wat strenger zijn. “Better safe than sorry”.” Legt David uit.

Steeds meer partijen lijken zich bewust van bestaande synergiën tussen maatschappelijke belangen en businessmodellen. De Vervoerregio wil hier kritisch naar blijven kijken aangezien het interessante mogelijkheden kan bieden als aanvulling op het openbaar vervoer. In een volgend artikel vertellen we welke impact deze ontwikkelingen hebben voor het openbaar vervoer en de concessies. Heb je hierover een vraag voor David? Post dan hieronder je vraag en wie weet wordt het in een volgend artikel beantwoord.

Bekijk ook hier onze video over deelmobiliteit.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 januari 2020 | 16:33

ReindeR Rustema

Steps zijn hele andere dingen dan fietsen en horen dus niet thuis op het fietspad. Door die kleine wieltjes en de aandrijving. Terecht maakt David de opmerking dat het belangrijk is hoe andere weggebruikers erop reageren. Nou, stepjes zijn geen fietsen en moeten dus niet op het fietspad.

Maar op de stoep horen ze ook niet. Dat is het domein van de voetgangers. Tussen de auto’s als die 30km/u rijden misschien, maar dan moet een helm wel verplicht zijn. Alleen het invoeren van 30km/u in de bebouwde kom laat nog wel even op zich wachten.

Better be safe than sorry.

4 december 2019 | 08:30

johan siemons

ik vind dat de – landelijke – overheid de segway niet moet toelaten op openbaar terrein . er zijn al genoeg verschillende “voertuigen” . wat voegt dit ding nou toe ??? meer ongelukken ?