Afbeelding
donderdag 10 december 2020

Eindhalte lijn 25 op Station Zuid: stapsgewijs naar definitieve situatie

Hilde Postma

Op zondag 13 december gaat de Amsteltram – lijn 25 – rijden. Dat is best bijzonder zo’n groot project: de Amstelveenlijn is op tijd afgebouwd – zonder uitstel. Daarnaast bleef het hele project binnen budget en verloopt ook het oefen- en opleidingstraject volgens planning. Maar tóch zal de lijn niet helemaal optimaal van start gaan: dat komt doordat de definitieve begin-/eindhalte aan de Schönberglaan bij Station Zuid niet klaar is op 13 december.

De definitieve halte van de Amstelveenlijn aan de Schönberglaan – aan de zuidkant van Station Zuid – is onderdeel van Zuidasdok. Dit project omvat de uitbreiding van Station Zuid en het ondergronds brengen van de A10. Ambtelijk opdrachtgever van de Amsteltram Jean-Philippe de Lannoy: ‘Het is al langer bekend dat Zuidasdok vertraging heeft. En al zou het project wél op schema liggen, ook dan zou de uiteindelijke tramhalte aan de Schönberglaan pas in 2024 opgeleverd worden. Als ie eenmaal klaar is, dan is het wel een ideale halte: reizigers stappen pal voor de deur van Station Zuid uit.’

‘Goed en net eindpunt met eindhuisje’

Ook Ronald van der Meer, implementatiemanager van lijn 25 bij GVB kan al naar die situatie uitkijken: ‘De Schönberghalte wordt erg mooi en ook voor GVB wordt dit een goed en net eindpunt. We krijgen hier allerlei voorzieningen, waaronder een eindhuisje waar ook trambestuurders even kunnen zitten als ze pauze hebben.’ Als de definitieve infrastructuur er ligt, kan GVB ook goed bijsturen in het geval van calamiteiten, zegt Ronald. ‘Verstoringen of vertragingen kunnen we daar goed oplossen; er is alle ruimte voor. Er kunnen meerdere trams naast elkaar staan. Als die halte er is, dan is de Amsteltram echt klaar.’

Helaas duurt het nog jaren voordat het zover is…

Voorlopig eerst in- en uitstappen op de Strawinskylaan

Op 13 december stappen lijn 25 reizigers in en uit bij de voorlopige halte op de Strawinskylaan. Dat is geen ideale situatie, stelt Jean-Philippe. ‘De huidige infrastructuur op de Strawinskylaan is de zwakke plek van de Amsteltram. Het is nu al heel druk op en rond de halte – zowel met bussen en trams als met de reizigersstromen van en naar Station Zuid. De verwachting is dat het met de komst van de Amsteltram alleen maar drukker wordt. Er komen trams bij en er zullen nog meer reizigers op de krappe halte te vinden zijn. Daarbij komt naast de capaciteit soms ook de verkeersveiligheid in het geding.’ Ook GVB heeft geen mogelijkheden om bij calamiteiten bij te sturen, zegt Jean-Philippe. ‘Een kleine verstoring zorgt al snel voor hinder op de lijnen 5 en 25.’

Kleine verbeteringen aangebracht

Onlangs hebben we de halte Parnassusweg verlengd zodat ook lijn 25 er kan stoppen en reizigers makkelijker op de trein kunnen overstappen. Er zijn ook aanpassingen aan de halte Strawinskylaan gedaan. Jean-Philippe: ‘We hebben de zebra’s uitgebreid en obstakels op de looproutes weggehaald. Maar reizigers moeten nog steeds zo’n 400 meter lopen naar het station. Er is geen overkapping op het Zuidplein en dat is niet fijn bij nat weer. We hebben gekeken naar de aanleg van een overkapping, maar de locatie is er eigenlijk te krap voor.’

Tijdelijke eindhalte ten noorden van de A10

De Vervoerregio heeft onderzoek laten doen naar een andere oplossing, waarmee de acht tot tien jaar overbrugd kan worden voordat de Schönberglaan halte klaar is. Dit alternatief ligt nu op tafel. Jean-Philippe de Lannoy: ‘We zouden een nieuwe (tijdelijke) eindhalte willen aanleggen net ten noorden van de A10 en aan de noordkant van Station Zuid. Die halte is daar te bouwen. Je hebt er de ruimte en er is ook een stukje weg dat gebruikt kan worden voor bouwlogistiek. Als je daar bouwt, kan dat zonder al te veel hinder. Ook kunnen reizigers van lijn 25 daar direct overstappen op Station Zuid. Er ontstaat zo een vergelijkbare situatie als bij de definitieve halte aan de Schönberglaan, alleen dan aan de andere kant van de A10.’

De locatie voor de nieuwe tijdelijke eindhalte ten noorden van de A10.

Ook voor GVB zou de situatie verbeteren: er komen weer meer mogelijkheden om bij te sturen in geval van calamiteiten. De Lannoy zegt: ‘We weten wat het kost en hoe lang het gaat duren: binnen een jaar zouden we die halte kunnen laten bouwen.’

Alles hangt met elkaar samen

Er is echter wel een probleem: De mogelijke locatie ten noorden van de A10 ligt bovenop de toekomstige A10-tunnel. ‘Als Zuidasdok daar gaat bouwen, ligt de tramhalte in de weg. Wij gaan daarom samen met  projectorganisatie van Zuidasdok opzoek naar een oplossing. We brengen in kaart wat de gevolgen voor de bouw van de A10-tunnel zijn als wij daar toch een halte aan zouden leggen.  Dit vraagt om een zorgvuldige afweging van alle aspecten, zowel voor de Amstelveenlijn als voor Zuidasdok.’

De Lannoy ziet er veel voordelen in: ‘Het is beter voor de doorstroming en voor de veiligheid als de tijdelijke eindhalte de komende jaren naar de locatie ten noorden van de A10 verhuist.’

Samen verder onderzoeken

De Vervoerregio en project Zuidasdok gaan nu samen verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. In het voorjaar van 2021 verwachten we een besluit over de mogelijke aanleg van de halte.