Op zondag 13 december gaat de Amsteltram – lijn 25 – rijden. Dat is best bijzonder zo’n groot project: de Amstelveenlijn is op tijd afgebouwd – zonder uitstel. Daarnaast bleef het hele project binnen budget en verloopt ook het oefen- en opleidingstraject volgens planning. Maar tóch zal de lijn niet helemaal optimaal van start gaan: dat komt doordat de definitieve begin-/eindhalte aan de Schönberglaan bij Station Zuid niet klaar is op 13 december.
De definitieve halte van de Amstelveenlijn aan de Schönberglaan – aan de zuidkant van Station Zuid – is onderdeel van Zuidasdok. Dit project omvat de uitbreiding van Station Zuid en het ondergronds brengen van de A10. Ambtelijk opdrachtgever van de Amsteltram Jean-Philippe de Lannoy: ‘Het is al langer bekend dat Zuidasdok vertraging heeft. En al zou het project wél op schema liggen, ook dan zou de uiteindelijke tramhalte aan de Schönberglaan pas in 2024 opgeleverd worden. Als ie eenmaal klaar is, dan is het wel een ideale halte: reizigers stappen pal voor de deur van Station Zuid uit.’
‘Goed en net eindpunt met eindhuisje’
Ook Ronald van der Meer, implementatiemanager van lijn 25 bij GVB kan al naar die situatie uitkijken: ‘De Schönberghalte wordt erg mooi en ook voor GVB wordt dit een goed en net eindpunt. We krijgen hier allerlei voorzieningen, waaronder een eindhuisje waar ook trambestuurders even kunnen zitten als ze pauze hebben.’ Als de definitieve infrastructuur er ligt, kan GVB ook goed bijsturen in het geval van calamiteiten, zegt Ronald. ‘Verstoringen of vertragingen kunnen we daar goed oplossen; er is alle ruimte voor. Er kunnen meerdere trams naast elkaar staan. Als die halte er is, dan is de Amsteltram echt klaar.’
Helaas duurt het nog jaren voordat het zover is…