woensdag 24 juni 2020

Eerste stap naar nieuwe aanbesteding Zuidasdok

Hilde Postma

Nieuwe aannemers realiseren de komende jaren delen van het project Zuidasdok. Het wordt niet in zijn geheel aan één aannemer gegund, maar in samenhangende pakketten opnieuw op de markt gezet. Op 26 juni 2020 zal er een marktconsultatie zijn.

door Miranda, Zuidas

Om het geheel beheersbaarder te maken hebben de opdrachtgevers van Zuidasdok – Rijk, gemeente Amsterdam, vervoerregio Amsterdam en provincie Noord-Holland – besloten de uitvoering van het project op te knippen in deelprojecten (of werkpakketten). Met de bouwcombinatie ZuidPlus zijn goede afspraken gemaakt over de ‘scheiding’. Zuidasdok blijft bestaan uit de bouw van een vernieuwd station Amsterdam Zuid, de verbreding van de A10 Zuid en gedeeltelijke ondertunneling, en de aanpassing van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel.

Marktconsultatie

De opdeling van het project in werkpakketten staat nu in de grondverf. Een belangrijke volgende stap is de marktconsultatie. Daarin krijgen aannemers de gelegenheid om kennis te nemen van de veranderingen die voor Zuidasdok in gang zijn gezet. Het werkpakket dat het eerst aan de markt wordt uitgevraagd is de bouw van de tweede reizigerstunnel, de Brittenpassage, en de aanpassing van de metroperrons. Over hoe en wat precies praat de markt ook mee.

De komende periode

Hoe zien die plannen en de planning voor de korte termijn eruit? De rest van 2020 en het eerste kwartaal van 2021 zijn nodig om de eerste aanbesteding voor te bereiden. In diezelfde periode maken we het definitief ontwerp af voor het vernieuwde station Amsterdam Zuid. Gunning van het eerste werkpakket kan dan plaatsvinden in de tweede helft van 2021. Waarna medio 2022 de uitvoering met de nieuwe partij van start zou kunnen gaan.

In de tussentijd

In de tussentijd ligt de uitvoering niet stil. We werken verder aan de voorbereiding van het inschuiven van twee nieuwe dakdelen voor de Brittenpassage. Een eerste deel schoven we begin november 2019 naar zijn plek. Afgelopen Pinksterweekend kregen circa honderd funderingspalen wapening en beton. In het voorjaar van 2021 plaatsen we hier de funderingsblokken op waarna we later in dat jaar twee dakdelen inschuiven: onder metrospoor 1 en treinspoor 4. Dit werk voert ZuidPlus uit, zoals bij de beëindiging is afgesproken. Ook voor 2022 zijn de bouwperiodes in aanvraag bij ProRail, GVB en Rijkswaterstaat, zodat we verder kunnen bouwen aan de Brittenpassage. Tijdens deze periodes kunnen er minder metro’s en treinen rijden en mogelijk is de A10 Zuid dan in één rijrichting afgesloten.

Voortvarend

Eind maart 2020 adviseerde minister van Staat Sybilla Dekker om voortvarend door te gaan met de realisatie van Zuidasdok. Dit advies is omarmd door de opdrachtgevers van Zuidasdok: het Rijk, de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 juni 2020 | 16:18

BAKEMONO

Komt de dealie nog voor of in 2030??? nou ECHT doorwerker dan!