Afbeelding
dinsdag 23 maart 2021

Eerste blauwwitte 15G tram op lijn 5

Hilde Postma

Vanaf vandaag rijdt hij in de Vervoerregio: de eerste blauwwitte 15G tram. De primeur is voor lijn 5 die naar Amstelveen Stadshart rijdt. GVB begint met één voertuig en breidt dat aantal stapsgewijs uit op deze lijn. Op de vernieuwde Amstelveenlijn rijdt de 15G ook al, maar dan in de grijs-rode R-net stijl. Iris Bruinsma, unitmanager vervoer en onder meer verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van lijn 5, vertelt erover.

door redactie GVB

Primeur lijn 5

Dat de eerste blauwwitte 15G op lijn 5 wordt ingezet heeft een reden. ‘De nieuwe 15G trams zijn ook besteld ter vervanging van onze oudere 11G en 12G trams. Op lijn 5 rijden we nu nog met 11G trams en die worden volledig vervangen door de nieuwe trams’, vertelt Iris. ‘Bovendien is lijn 5 is een tweerichtingslijn zonder keerlussen. De nieuwe 15G trams zijn zogenaamde tweekopsvoertuigen. Met aan beide kanten een bestuurderscabine. Er rijden nu maximaal elf 11G voertuigen op lijn 5. We hebben dus ook elf nieuwe 15G trams nodig ter vervanging. Dat aantal hebben we nu ruimschoots binnen. We zijn er klaar voor!’

Dienstregeling

Ondanks dat er voldoende nieuwe 15G trams voorhanden zijn, wordt gestart met eerst één nieuwe tram in de dienstregeling. Iris: ‘Dat doen we om zo alle bestuurders op lijn 5 goed en gedegen de mogelijkheid te geven gewend te raken aan de nieuwe voertuigen. Onze bestuurders hebben natuurlijk allemaal de 15G-opleiding gehad, in de state of the art simulator en in de nieuwe voertuigen zelf. Maar het is anders om er de hele dag in dienstregeling mee te rijden en om te gaan met mogelijke kinderziektes. Als dat met inzet van één 15G voertuig allemaal goed verloopt, zetten we daar na ongeveer een week nóg een nieuwe 15G tram bij. En zo breiden we dat uit in de periode daarna. Totdat er op lijn 5 alleen nog maar nieuwe trams rijden. Ons doel is een goede en solide dienstregeling te rijden met de nieuwe aanwinsten. En op deze manier kunnen we dat het beste waarborgen. Stap voor stap.’

Bestuurderscabine van de nieuwe 15G tram.

Spannend

Wat vaak het geval is met volledig nieuw materieel, is dat kinderziektes de kop op kunnen steken. Ondanks dat al veel geleerd is van de eerste maanden rijden op de Amstelveenlijn, heeft lijn 5 toch weer andere karakteristieken. Mogelijk wordt dan tegen andere kinderziektes aangelopen. “Het is een nieuw tram met nieuwe software op een lijn waarop het voertuig voor het eerst volledig gaat rijden. Alles is eigenlijk nieuw, behalve de lijn zelf natuurlijk”, glimlacht Iris. “Dat is best spannend voor iedereen. We houden dan ook echt wel rekening met mogelijke kinderziektes. Denk dan bijvoorbeeld aan de reisinformatie op de schermen in de tram. Mogelijk loopt die op enig moment niet helemaal synchroon met de werkelijkheid. Natuurlijk monitoren we dat allemaal heel goed om dat soort zaken zo snel mogelijk en adequaat op te kunnen lossen, met zo min mogelijk hinder voor de reiziger.”

´Normaal´

Het is op dit moment nog niet bekend welke lijn ná lijn 5 aan de beurt is voor de nieuwe 15G.  ‘Daar komen we zo snel mogelijk op terug. Want we snappen dat veel reizigers graag in onze nieuwe trams willen meereizen. Helemaal als het openbaar vervoer weer ‘normaal’ gebruikt kan worden, en niet meer alleen voor de noodzakelijke reizen. We kunnen niet wachten om tegen die tijd iedereen weer terug te verwelkomen in ons voertuigen, en straks ook in steeds meer nieuwe 15G trams.’

Meer lezen?

Op dit moment zijn er 18 nieuwe 15G trams in de kleurstelling blauw-wit gearriveerd uit de fabriek van CAF in Spanje. In totaal zijn er 43 nieuwe trams binnengekomen, van de in totaal 72 bestelde nieuwe 15G trams. Meer lezen en de actuele stand bekijken? Zie: gvb.nl/nieuwetram.

Nummer 30

De eerste nieuwe 15G in de dienstregeling op lijn 5 is op ov-zoeker het voertuig dat begint met het nummer ’30’

Heeft u vragen? Stel ze hier.

4 april 2021 | 13:13

naamloos

@anoniem

*in de hypermoderne simulator = in den geheel tot den nieuwen tyd behorende simulator

Alstublieft even nadenken of er geen Nederlandsch alternatief is voordat u overgaat naar het Fransch.

26 maart 2021 | 07:47

anoniem

*in de state of the art simulator = in de hypermoderne simulator
*het is state of the art = het is het nieuwste van het nieuwste

Alstublieft even nadenken of er geen Nederlands alternatief is voordat u overgaat naar het Engels.

24 maart 2021 | 10:57

Amsterdammer

Redactie kan wel een cursusje Sociaal Communicatieve Vaardigheden gebruiken, denk ik …

24 maart 2021 | 10:53

Amsterdammer

Dank u wel! Tekst aangepast.
Graag gedaan!

23 maart 2021 | 17:58

Amsterdammer

Amsterdam Centraal??? Moet dat niet 1e Marnixdwarsstraat (tijdelijke eindhalte, waar normaal lijn 3 rijdt) zijn? Zodra de Bullebakbrug klaar is (najaar 2022?) rijdt lijn 3 daar weer en heeft lijn 5 eindhalte Westerpark/Westergasfabriek. Zie https://reisinfo.gvb.nl/nl/omleidingen/details/2740-afsluiting-bullebakbrug-in-de-marnixstraat