Vanaf vandaag rijdt hij in de Vervoerregio: de eerste blauwwitte 15G tram. De primeur is voor lijn 5 die naar Amstelveen Stadshart rijdt. GVB begint met één voertuig en breidt dat aantal stapsgewijs uit op deze lijn. Op de vernieuwde Amstelveenlijn rijdt de 15G ook al, maar dan in de grijs-rode R-net stijl. Iris Bruinsma, unitmanager vervoer en onder meer verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van lijn 5, vertelt erover.
door redactie GVB
Primeur lijn 5
Dat de eerste blauwwitte 15G op lijn 5 wordt ingezet heeft een reden. ‘De nieuwe 15G trams zijn ook besteld ter vervanging van onze oudere 11G en 12G trams. Op lijn 5 rijden we nu nog met 11G trams en die worden volledig vervangen door de nieuwe trams’, vertelt Iris. ‘Bovendien is lijn 5 is een tweerichtingslijn zonder keerlussen. De nieuwe 15G trams zijn zogenaamde tweekopsvoertuigen. Met aan beide kanten een bestuurderscabine. Er rijden nu maximaal elf 11G voertuigen op lijn 5. We hebben dus ook elf nieuwe 15G trams nodig ter vervanging. Dat aantal hebben we nu ruimschoots binnen. We zijn er klaar voor!’