Afbeelding
woensdag 1 juni 2022

Duurzaam beton aangebracht op busbaan met de paver

Jasmijn van Engelen

Vorige week werd het beton voor de onderbaan van de nieuwe trambaan aangebracht. Dat ging met een aangepast betonmengsel, wat duurzamer is dan ‘gewoon’ beton: zo’n 300.000 kilo CO2 wordt hiermee bespaard. Voor dit duurzame beton wordt namelijk veel minder cement dan normaal gebruikt.

Door Lummieke IJmker

Het proces om cement te maken kost veel energie, waarbij de grondstoffen voor cement eerst moeten worden gedroogd, gebroken en gemalen, opnieuw verhit en weer gemalen. Dat gebeurde nu met minder energie.

Uitharden

Cement gaat een chemische reactie aan met water waardoor het hard wordt. Iedere 25 meter wordt het betonstuk ingezaagd, zodat er geen scheuren ontstaan tijdens het uitharden. Als er ‘op de traditionele manier’ beton gemaakt wordt – dus door meer cement te gebruiken – gaat het uitharden van het beton sneller. Van dit duurzame beton is niet exact bekend wanneer het beton voldoende uitgehard is en dus wanneer het beton ingezaagd kan worden. Daarom zitten er sensoren in het beton, die aangeven wanneer het beton klaar is om gezaagd te worden. Het proces van uitharden hangt ook af van de temperatuur tijdens het aanbrengen: bij meer zon gaat het proces sneller. Ook de wind is een bepalende factor.

De paver, waarmee het beton is aangebracht.

Aanbrengen met een paver

Het beton wordt op de Uithoornlijn aangebracht met een paver. Deze machine wordt zelden gebruikt voor een trambaan in de stad, meestal is er geen ruimte is voor zo’n grote machine. Maar op de Uithoornlijn zijn de afstanden groter en is er genoeg ruimte om de machine hier te gebruiken. De betonstort gaat het sneller en is minder arbeidsintensief. In plaats van 150 meter per dag kon er nu wel 250 meter per dag aangebracht worden, met veel minder mensen.