Als lijn 25 in gebruik gaat, maken ook de gloednieuwe 15G trams hun debuut. En hóe: elke tram krijgt twee voertuigen. Dit ‘gekoppeld rijden’ is bijzonder in de Amsterdamse regio. In september al startte op de Amstelveenlijn het testen van het rijden met deze dubbellange trams.
door Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
Eens in de zoveel tijd is het er tijd voor: nieuwe trams. Als uitbreiding van de bestaande vloot. Of om ouder materieel te vervangen. De laatste keer dat dit in Amsterdam gebeurde was in 2002, met de komst van de Combino trams. Die rijden nu vrijwel overal in de stad. Bijvoorbeeld op lijn 26, de tramverbinding naar IJburg. En sinds afgelopen september rijden de Combino’s daar bovendien gekoppeld: twee voertuigen aan elkaar. De trams zijn dus twee keer zo lang geworden. Zo kan GVB hier meer reizigers vervoeren.
Uitvoerig getest
Ook op lijn 25 gaat GVB binnenkort tramstellen koppelen, maar dan met de nieuwe 15G trams. Moderne en ruime voertuigen, met brede deuren en een lage vloer, en voorzien van de nieuwste technologie. ´We zijn er allemaal supertrots op, ze zijn prachtig´, zegt Marco Cowan, manager vervoerondersteuning bij GVB. ´We hebben de 15G trams op alle vlakken uitvoerig getest. Dat kan in Amsterdam en Amstelveen bijna niemand zijn ontgaan: een nieuwe, bijna futuristisch ogende tram die door de stad reed, zowel overdag als ’s avonds. Dat trok heel wat bekijks. Er werd volop gefotografeerd en gefilmd als er een nieuwe 15G tram door de stad reed.´
Gebouwd in Spanje
Anne Monné is bij GVB projectmanager 15G. Ze is, samen met een team van collega’s, verantwoordelijk voor de levering en uiteindelijke indienststelling – en alles wat daartussen zit – van de 72 trams, die worden gebouwd bij de firma CAF in Spanje.
´De nieuwe trams worden in Spanje deels al getest´, vertelt ze. ´En als ze in Nederland afgeleverd zijn, testen en controleren wij ze uitvoerig. Dit is wettelijk vereist, voordat we de voertuigen kunnen accepteren en in gebruik kunnen nemen.´