Afbeelding
maandag 17 augustus 2020

Driemonders blij met aanpassing Geinbrug: ‘De doorstroming is veel beter’

Hilde Postma

Drie jaar geleden werd de Geinbrug op de N236 in de gemeente Driemond vervangen. Ook het wegennet op en rond de brug werd heringericht volgens het LARGAS-principe: langzaam rijden gaat sneller. Een jaar later kreeg het ´gedurfde infra-ontwerp´ de VIO-prijs (een jaarlijkse prijs van de Vereniging Infra Ontwerp) voor het beste infra-ontwerp vanwege een verbeterde verkeersveiligheid en een betere doorstroming. Ook de bewoners van Driemond zijn blij met de verbeteringen. Driemonder Boudewijn Ridder: ‘Ja, ik vind het een verbetering: absoluut. Vooral ’s ochtends is de doorstroming veel beter.’

Betere doorstroming

Boudewijn Ridder fietst op een mountainbike Driemond uit – over de nieuwe kruising. Hij wil wel even kwijt wat hij van de nieuwe brug vindt. ‘Drie jaar geleden stond de file iedere ochtend tot aan de Driemondbrug aan de andere kant van het dorp – dat is ongeveer een halve kilometer. Tegenwoordig is dat gereduceerd tot een lengte van ongeveer honderd meter. Het verkeer kan beter doorrijden. Dat de doorstroming beter is, is echt handig. Het blijft wel druk, maar dat hou je toch. En de brug is mooi vernieuwd! Kijk, ik heb een filmpje gemaakt tijdens de aanleg.’

Vijftakskruispunt

Sandra Steglich, projectleider van de Vervoerregio legt uit wat er gebeurd is aan het kruispunt: ‘Het was eerst een vijftakskruispunt, en het was niet veilig voor fietsers. De provincie was al bezig met een ontwerp om het kruispunt te veranderen toen wij aanhaakten en de fietsveiligheid wilden verbeteren. De provincie was onder meer van plan de fietspaden weer in grijs asfalt te leggen, maar wij hebben gepleit voor rood asfalt als onderdeel van het regionaal fietsnetwerk: met het rode asfalt heb je als fietser een bepaalde herkenning.’

Driemonder Boudewijn Ridder is blij dat de doorstroming ’s ochtends beter is. 'Absoluut!'

Gunfactor

De twee voormalige door VRI-gestuurde kruispunten bij de brug zijn heringericht volgens het LARGAS-principe: Langzaam Rijden Gaat Sneller. Er zijn twee stoplichten voor fietsers voor in de plaats gekomen. Deze stoplichten geven  wat ‘lucht’ in de doorstroming op de N236. ‘De verkeerslichten zijn nu weg, en bij het naderen van het verkeersplein is het de bedoeling dat bestuurders op de rijweg automatisch hun snelheid verminderen. Er ontstaat daardoor ook een gunfactor aan medeweggebruikers en dat is heel mooi! Het is een overzichtelijk verkeersplein geworden, waar het prettig rijden is. Er wordt rekening met elkaar gehouden. Het ontwerp voor dit verkeersplein is in de prijzen gevallen omdat verkeerstechnici het een heel goed ontwerp vonden voor deze specifieke verkeerssituatie, het verkeer wordt hierdoor goed afgewikkeld. De Vervoerregio heeft de uitvoering van het ontwerp medegefinancierd’.

Een luchtfoto van de nieuwe Geinbrug

Op de fiets met twee kinderen

Ook Driemonder Ramon Driesse zegt de aanpassingen ‘wel fijn’ te vinden. Hij zit samen met twee dochters bij de snackbar en vertelt: ‘Zeker op de fiets met twee kinderen, als je oversteekt is het een verbetering. Je steekt over en na twee meter is er in het midden van de weg een stukje waar je even stil kun staan. Dat is vooral fijn als één van de kinderen niet helemaal goed opstapt, dan kun je halverwege nog even stoppen. En voor de auto’s is het nu ook veel duidelijker en visueler gemaakt. Die zien meteen: ‘Oh ja, hier moet ik remmen’. Eerst kwamen ze met 80 aanrijden en reden ze daarna ook hard door.’

Ramon Driesse met Sien (rechts) en Cato: 'Het is echt een stuk veiliger! Ook de drempels zijn een verbetering.'

Drempels

‘Alleen als je van Weesp komt en je wilt Driemond insteken en je omlaag rijdt, is het wat onhandig: je hebt daar maar ongeveer een meter om stil te staan. Je hebt van die mensen die komen keihard de brug affietsen en die gaan heel hard bellen als je daar staat. Je moet op tijd remmen, anders zit er opeens iemand achter op je. Maar er is daar nu eenmaal niet veel ruimte. Voor de ruimte die ze hadden, is het wel goed aangelegd. En ik merk het echt: want als ik terug denk aan de oude situatie van drie jaar geleden hoe ik daar met Sien stond en de nieuwe situatie hoe ik daar nu met haar jongere zusje Cato sta: dan is het echt een stuk veiliger! Ook de drempels zijn een verbetering.’

Oud en vervallen

Dochter Sien is het eens met haar vader: ‘Het is veel veiliger nu dan dat het was!’ Ramon vindt dat ook de brug goed is opgeknapt: ‘Daar varen we wel eens onderdoor. Die was echt oud en vervallen maar die is nu heel mooi geworden!’

Schitterend

Pieta Klein, die vanuit Driemond oversteekt en de N236 opdraait met haar fiets, vindt ook dat de situatie verbeterd is. Ze fietst zelf veel: ‘Ik doe alles op de fiets! En ik zie dus ook wat fietsers belangrijk vinden.’ De prijs voor het ontwerp vindt ze terecht; vooral de renovatie van de brug noemt ze ‘schitterend’. Maar ze vindt wel dat de verkeerssituatie nog wat te wensen overlaat. ‘Het is sowieso wel een flinke verbetering hoor. Want hiervoor waren er wel verkeerslichten maar iedereen en alles reed ook maar door rood.’ Ze vindt het knooppunt nu wel een beetje op een rotonde lijken, ‘maar dat is het toch net niet. De keitjes die in het midden zijn gelegd verhinderen dat auto’s opeens vlug afslaan; dat is heel fijn. Maar er wordt nog wel te hard gereden: je mag hier vijftig maar als je hier een tijdje staat, dan ervaar je wel dat er echt harder wordt gereden. Dat zou beter moeten; ook omdat we hier veel schoolgaande kinderen hebben.’

Extra waarschuwingsbord

‘Voor automobilisten vanuit Weesp zou het goed zijn als er een bord komt: u nadert een verkeerslicht. Want er ligt voor hen nu wel een drempel in de weg die om hen te doen afremmen, maar die zit net voor het verkeerslicht. Daardoor is die niet afdoende om het verkeer rustiger te laten verlopen. Een extra waarschuwingsbord zou goed zijn’.

Opgelost

Als je met de fiets oversteekt Driemond in, loopt het fietspad gelijk aan de weg. Maar je komt daar raar de weg op – er is weinig ruimte. Er zijn al heel wat fiets/auto confrontaties daar geweest. En er staan daar geen haaientanden. Als die er zouden komen ter hoogte van het bord dat waarschuwt dat je voorrang moet geven, dan is het al voor een groot gedeelte opgelost. Maar de hele situatie is echt beter dan hij was!’

Als bewoners/gebruikers dit soort ideeën hebben, kunnen ze die melden bij Provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam of de dorpsraad van Driemond.