De reiziger die vanaf eind 2022 zijn of haar fiets in de ondergrondse fietsenstalling van het Stationsplein parkeert, kan droog en zonder omweg direct naar de metro- en stationshal lopen. Kort geleden is de doorbraak gemaakt van de fietsenstalling naar de metro. Dat kon pas na het plaatsen van een waterkering en een brandscherm. Matthijs Buter en Jos Duin van Max Bögl vertellen meer over dit belangrijke moment.
Je moet er niet aan denken en toch kan het gebeuren. Amsterdam wordt getroffen door een overstroming. Wat doe je dan? Als het water extreem hoog komt te staan, kan GVB besluiten de waterkering op te bouwen. Een waterkering is een grote muur die opgezet kan worden en zo de metrotunnel veilig afsluit van het water.
Oefenen met de waterkering
Jos Duin: ‘In een opslagruimte staan de onderdelen van de waterkering op karren klaar. Vanaf het moment dat er wordt gebeld, heeft het GVB niet veel tijd om de waterkering te bouwen. Dit moet dus snel gebeuren.’ Het is daarom slim om van tevoren te oefenen. Er zijn meerdere mensen nodig om eerst de staanders te monteren en daarna de schotten te plaatsen. Duin: ‘De schotten zijn gemaakt van aluminium en dus sterk genoeg om het water tegen te houden. Zo blijven de mensen en de metro droog en dat is natuurlijk het belangrijkst.’