Afbeelding
vrijdag 17 december 2021

Doorbraak fietsenstalling naar metrohal

Hilde Postma

De reiziger die vanaf eind 2022 zijn of haar fiets in de ondergrondse fietsenstalling van het Stationsplein parkeert, kan droog en zonder omweg direct naar de metro- en stationshal lopen. Kort geleden is de doorbraak gemaakt van de fietsenstalling naar de metro. Dat kon pas na het plaatsen van een waterkering en een brandscherm. Matthijs Buter en Jos Duin van Max Bögl vertellen meer over dit belangrijke moment.

Je moet er niet aan denken en toch kan het gebeuren. Amsterdam wordt getroffen door een overstroming. Wat doe je dan? Als het water extreem hoog komt te staan, kan GVB besluiten de waterkering op te bouwen. Een waterkering is een grote muur die opgezet kan worden en zo de metrotunnel veilig afsluit van het water.

Oefenen met de waterkering

Jos Duin: ‘In een opslagruimte staan de onderdelen van de waterkering op karren klaar. Vanaf het moment dat er wordt gebeld, heeft het GVB niet veel tijd om de waterkering te bouwen. Dit moet dus snel gebeuren.’ Het is daarom slim om van tevoren te oefenen. Er zijn meerdere mensen nodig om eerst de staanders te monteren en daarna de schotten te plaatsen. Duin: ‘De schotten zijn gemaakt van aluminium en dus sterk genoeg om het water tegen te houden. Zo blijven de mensen en de metro droog en dat is natuurlijk het belangrijkst.’

Tijdens de oefening zijn er meerdere mensen nodig om de waterkering op te bouwen.

Gaten in de muur

Nu de waterkering is getest, is het tijd voor de doorbraak van de tunnel die al was gemaakt. Daarvoor moest de muur worden doorgebroken. Eerst zijn er gaten geboord in de betonnen muur. Via het ene gat naar het andere is een zaaglint in een rechte lijn doorgetrokken. Daarna wordt de muur uitgezaagd langs het lint in rechte vakken. Matthijs Buter: ‘Dit zijn zware blokken van 1 meter hoog, 1 meter breed en 60 centimeter dik. Daarom halen we ze blok voor blok met een heftruck uit de muur. Op deze manier maken we de verbinding tussen de toekomstige fietsenstalling en de metrohal die nu al wordt gebruikt.’

Het uitzagen en weghalen van de betonblokken zorgt voor de eerste opening in de muur.

De laatste stap: de afbouw

Nadat alle betonblokken van de muur uit de tunnel zijn gehaald, kan de afbouw beginnen. Tijdens deze fase begint ook de vloer- wand en plafondafwerking. De aannemer werkt de wanden en plafond netjes af met RVS-panelen. Hierdoor wordt de constructie van de waterkering voor een groot deel onzichtbaar. Duin: ‘De zijkanten van de waterkering zijn dan alleen nog in de wand te zien. In de vloer zien mensen alleen de voetplaat van de staanders als ze naar beneden kijken. Verder is het moeilijk te zien dat hier een waterkering kan staan. We hopen dan ook dat deze niet nodig zal zijn.’