Afbeelding
vrijdag 16 april 2021

De verbetering van Stationsplein Oost: toen, nu en straks

Hilde Postma

Van 3 mei tot 20 oktober 2021 worden de tramhaltes aan de oostkant van Amsterdam Centraal vernieuwd. Alles wordt vervangen, van de sporen tot de lantarenpalen. De nieuwe haltes worden ruimer en beter bereikbaar voor iedereen. Wout Matze, projectleider tram, vertelt wat er gaat gebeuren.

van de redactie gemeente Amsterdam

Toen: de oude situatie

Het Stationsplein is al jaren bus- en autovrij maar het blijft een drukke plek. Dagelijks rijden er tientallen trams van en naar de oostkant van het station, met honderden reizigers die van de lijnen gebruikmaken. Iedereen die hier wel eens in- of uitgestapt is, kent de oude situatie: de krappe perrons boden weinig ruimte voor de vele reizigers. Door de hoge in- en uitstap tussen de tram het perron, was de tram lastig te bereiken voor mensen die slecht ter been zijn. Tijd voor vernieuwing dus.

Planning en voorbereiding

Wout vertelt wat er allemaal komt kijken bij het verbeteren van zo’n drukke plek. ´Om ervoor te zorgen dat reizigers zo min mogelijk last hebben van de vernieuwing, hebben we alles heel goed gepland. We zijn al een jaar bezig met de voorbereiding. Alles is in detail uitgedacht, zodat we de werkzaamheden zo snel mogelijk kunnen uitvoeren.´

Vooruitkijken

Om vertraging te voorkomen, is het belangrijk om overal op voorbereid te zijn, stelt Wout. ´De situatie onder de grond kan zomaar anders zijn dan op de oude tekeningen staat. Daarom hebben we vooraf veel onderzoek gedaan en alles in kaart gebracht. We hebben proefgaten gegraven op belangrijke plekken, om te testen of we gekke dingen onder de grond tegen kunnen komen. Daarnaast hebben we vooruitgekeken: de Kamperbrug moet in de toekomst verstevigd worden. Dit nemen we nu meteen mee in de werkzaamheden, zo hebben mensen er maar één keer last van.´

Bekend terrein

Wout weet uit ervaring precies wat hem te wachten staat. ´In 2019 hebben we de tramsporen van het kruispunt bij de Martelaarsgracht vernieuwd. De tramhaltes aan de westkant en de sporen van het Damrak met de Prins Hendrikkade hebben we vorige zomer helemaal opgeknapt. De werkzaamheden zijn erg vergelijkbaar, dus geleerde lessen van toen nemen we nu weer mee. We zijn er helemaal klaar voor.´

Het Stationsplein Oost in 1965, toen er nog auto´s mochten rijden.

Nu: tijdens de werkzaamheden

De trams zullen vanaf 3 mei ruim 5 maanden op een andere plek aankomen en vertrekken. Wout werkt goed samen met GVB, die de omleidingen van de trams en bussen regelt: ´Reizigers kunnen tijdens de werkzaamheden nog steeds makkelijk van en naar het station komen. In plaats van de haltes aan de oostkant, stoppen de meeste trams tijdelijk aan de westkant van het station.´

Straks: als alles klaar is

Vanaf 21 oktober zijn de nieuwe haltes klaar en in gebruik, vertelt Wout. ´Het wordt een hele verbetering. We zetten alles ruimer op, waardoor er straks genoeg ruimte is voor reizigers en voorbijgangers. De gelijkvloerse instap tussen perron en tram zorgt ervoor dat de tram straks goed bereikbaar is voor iedereen. Ik kijk ernaar uit om rustig op een nieuw bankje plaats te nemen en te zien hoe het is geworden!´