Als twee slagaders lopen de Kerkstraat en Zuideinde door de gemeente Oostzaan. Ze sluiten op elkaar aan, het voelt eigenlijk alsof ze in elkaar overlopen. En het zijn de belangrijkste wegen door Oostzaan voor fietsers, bussen en autoverkeer. Dat is terug te zien in de cijfers: er zijn hier zo’n veertienduizend verkeersbewegingen per dag. Logisch dat het verbeteren van deze wegen nogal wat voeten in de aarde had. Twee jaar geleden werd begonnen met het opnieuw inrichten van het Zuideinde. Nu is ook de Kerkstraat aangepast. Een mooi moment om te kijken naar het resultaat.
Oorzaak: te hard rijden en verkeersonveiligheid
Reden om Zuideinde en de Kerkstraat aan te passen, was dat beide wegen een hoop te winnen hadden wat betreft verkeersveiligheid. En er werd hard gereden op de wegen. Een goede reden om bij het nieuwe ontwerp meer ruimte te geven aan de fiets, drempels te plaatsen en hier en daar meer groen te planten.
Luisteren naar Bewoners
Bij het ontwerp van de wegen konden bewoners meedenken. Met hun input is veel gedaan. Wim Wilms, projectleider bij gemeente Oostzaan, licht toe: ‘Bewoners zijn ervaringsdeskundigen in het gebied. Dus hebben we naar hun ideeën geluisterd. Er was een apart e-mailadres waarnaar bewoners al hun ideeën konden sturen. Iedereen kreeg een berichtje terug, ook als het idee niet door kon gaan of bijvoorbeeld te duur was. Bewoners hebben veel bijgedragen, bijvoorbeeld aan de locaties van parkeerplaatsen, lantaarns en groenstroken. En ze gaven aan dat de kruising met de Dors erg hoekig was voor fietsers. Daarom hebben we de weg aangepast en rijdt de fietser nu de laatste dertig meter op de rijbaan.’