Afbeelding
maandag 6 juli 2020

De Cuyperstrap is open!

Hilde Postma

De nieuwe Cuyperstrap is klaar en open voor publiek! Daarmee heeft de monumentale hal van Amsterdam Centraal Station nu een snelle, droge, binnendoor verbinding met het ondergelegen metrostation. De voorzitter van de Vervoerregio, Sharon Dijksma – ook wethouder van Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam – opende de (rol)trap voor het publiek. ‘De trap zorgt er voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus. Daarnaast draagt de trap ook bij aan een betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt.’

Met de Cuyperstrap kunnen reizigers dus binnendoor overstappen naar het ondergelegen metrostation. Wel zo prettig als het regent! Voorzitter Dijksma wijst nog op een ander voordeel: ‘Binnenkort kun je via de trap ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Daardoor wordt reizen met de fiets van en naar het station nog aantrekkelijker.’

Technisch vernuft

Er is anderhalf jaar gewerkt aan de trap, die is vernoemd naar de architect van het centraal station: Pierre Cuypers. Hij ligt direct onder de vloer van de monumentale stationshal. Bij de bouw van de trap kwam veel technisch vernuft kijken. De omgeving waarin werd gewerkt, zorgde voor grote uitdagingen. De trap moest gebouwd worden boven een metrotunnel en onder een historisch gebouw. Complicerende factor daarbij was dat de oorspronkelijke fundering weg is sinds de aanleg van de Noord/Zuidlijntunnel.

Flexibele randen

Aangezien de trap niet op de tunnel kon steunen, maar ook niet aan de stationshal vastgemaakt kon worden, is gekozen voor een constructie van een bak die in het water ‘drijft’ waar de trap vervolgens op is gebouwd. Aan de bovenkant is de trap met flexibele randen aan de vloeren vastgemaakt.

Entree

De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Daarmee wordt het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal vernieuwd. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal, waar de Cuyperstrap op uit komt, vernieuwen.

Samenwerking

De gemeente Amsterdam heeft de trap laten bouwen in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met NS, GVB en ProRail.

Wat is er gebeurd

  • In het station konden – door de beperkte ruimte – geen grote machines worden gebruikt bij de bouw van de Cuyperstrap. De aannemer heeft met succes een vrij unieke bevriezingstechniek gebruikt om de bouwkuip te maken. In de grond zijn vrieslansen aangesloten op een vriesinstallatie. De ijswand die bij min 35 graden Celsius ontstond, hield grond en water tegen, zodat de betonnen constructie gemaakt kon worden.
  • Toen de bouwkuip af was, kon die worden uitgegraven, en werd de doorbraak naar de metrohal gemaakt.
  • Daarna is eerst een stevige betonnen constructie gemaakt waarin de trap (ook van beton) kon worden gebouwd.
  • De roltrap is in 2 delen aangevoerd en ter plekke in elkaar gezet.
  • De trap is afgewerkt met natuursteen en glazen wanden.
  • Om de overlast te beperken voor de reizigers was de werkplek in de Cuypershal ingepakt tegen stof en geluidshinder. Daaroverheen stond lange tijd een wit kunstwerk.

Voor meer informatie, zie https://www.amsterdam.nl/projecten/entree-vernieuwing/deelprojecten/cuyperstrap/