Amstelland-Meerlanden is de eerste grote OV-concessie in de Randstad die grotendeels ‘zero emissie’ rijdt. Dinsdag 5 april werd gevierd dat de tweede tranche elektrische bussen – 106 stuks – die in het gebied Amstelland-Meerlanden rijden inmiddels in gebruik is genomen. Hierdoor rijden nu in totaal 206 elektrische bussen in het concessiegebied. Dat is 85% van het totaal aantal bussen in Amstelland-Meerlanden. Met de invoer van deze bussen blijft de ambitie om in 2025 volledig uitstootvrij OV in het gebied van de Vervoerregio te hebben, op koers. ‘Een moment om trots op te zijn’, aldus Gerard Slegers, vicevoorzitter van de Vervoerregio.
Feestelijke opening
De sfeer tijdens de opening was vrolijk en gemoedelijk. In hotel van der Valk in Haarlem (onder andere te bereiken met elektrische bus 300) kwam ongeveer dertig man bijeen. Het gezelschap was gemixt en het was duidelijk te merken dat de bussen er zijn gekomen door goede samenwerking. De Vervoerregio, provincie Noord-Holland, Connexxion, busfabrikant Ebusco: allen hebben ze de handen ineen geslagen om dit voor elkaar te krijgen.
Samenwerken
Het heeft namelijk nog al wat voeten in de aarde, overgaan op elektrisch openbaar vervoer. Erik van Essen, directeur van Connexxion Noord-Holland: ‘Dit is een transformatie voor iedereen. Het lijkt makkelijk, maar er komen veel vraagstukken bij kijken. Neem bijvoorbeeld de laadstrategie: je wilt niet dat een bus op de A10 opeens stilstaat. Daarvoor moet je weten wat de range van een elektrische bus is, maar ook wat een batterij in de zomer doet, of juist in de winter. En wat als er een omleiding is? Er is intensief samengewerkt om deze vragen te beantwoorden.’ Overgaan op elektrisch vervoer raakt iedereen: makers, planners, bestuurders, reizigers en onderhoudsmensen. En de vraagstukken blijven zich ontwikkelen. Gerard: ‘Met de huidige en verwachte schaarste van elektriciteit moeten we eerlijke afspraken maken met leveranciers, zodat het niet “wie het eerst komt, wie het eerst laadt” wordt.’
Expertise
Dat er na vele jaren samenwerking expertise is verkregen op het gebied van zero emissie Openbaar Vervoer werd al snel duidelijk tijdens de korte openingsquiz. Er werd hoog gescoord op de inhoudelijke vragen over de bussen. Zo kan een elektrische bus opgeladen worden in twintig minuten, de buschauffeur weet dat het voertuig goed staat voor laden aan de hand van een streep op de weg en de aansluiting voor het laden heet een pantograaf. Uiteindelijk won Clive Ceder, concessiebeheerder van de Vervoerregio Amsterdam met 701 punten. Zijn prijs? Geheel toepasselijk een rijles in een elektrische bus.