Afbeelding
donderdag 7 april 2022

Concessie AML als eerste in Randstad zero emissie

Jasmijn van Engelen

Amstelland-Meerlanden is de eerste grote OV-concessie in de Randstad die grotendeels ‘zero emissie’ rijdt. Dinsdag 5 april werd gevierd dat de tweede tranche elektrische bussen – 106 stuks –  die in het gebied Amstelland-Meerlanden rijden inmiddels in gebruik is genomen. Hierdoor rijden nu in totaal 206 elektrische bussen in het concessiegebied. Dat is 85% van het totaal aantal bussen in Amstelland-Meerlanden. Met de invoer van deze bussen blijft de ambitie om in 2025 volledig uitstootvrij OV in het gebied van de Vervoerregio te hebben, op koers. ‘Een moment om trots op te zijn’, aldus Gerard Slegers, vicevoorzitter van de Vervoerregio.

Feestelijke opening

De sfeer tijdens de opening was vrolijk en gemoedelijk. In hotel van der Valk in Haarlem (onder andere te bereiken met elektrische bus 300) kwam ongeveer dertig man bijeen. Het gezelschap was gemixt en het was duidelijk te merken dat de bussen er zijn gekomen door goede samenwerking. De Vervoerregio, provincie Noord-Holland, Connexxion, busfabrikant Ebusco: allen hebben ze de handen ineen geslagen om dit voor elkaar te krijgen.

Samenwerken

Het heeft namelijk nog al wat voeten in de aarde, overgaan op elektrisch openbaar vervoer. Erik van Essen, directeur van Connexxion Noord-Holland: ‘Dit is een transformatie voor iedereen. Het lijkt makkelijk, maar er komen veel vraagstukken bij kijken. Neem bijvoorbeeld de laadstrategie: je wilt niet dat een bus op de A10 opeens stilstaat. Daarvoor moet je weten wat de range van een elektrische bus is, maar ook wat een batterij in de zomer doet, of juist in de winter. En wat als er een omleiding is? Er is intensief samengewerkt om deze vragen te beantwoorden.’ Overgaan op elektrisch vervoer raakt iedereen: makers, planners, bestuurders, reizigers en onderhoudsmensen. En de vraagstukken blijven zich ontwikkelen. Gerard: ‘Met de huidige en verwachte schaarste van elektriciteit moeten we eerlijke afspraken maken met leveranciers, zodat het niet “wie het eerst komt, wie het eerst laadt” wordt.’

Expertise
Dat er na vele jaren samenwerking expertise is verkregen op het gebied van zero emissie Openbaar Vervoer werd al snel duidelijk tijdens de korte openingsquiz. Er werd hoog gescoord op de inhoudelijke vragen over de bussen. Zo kan een elektrische bus opgeladen worden in twintig minuten, de buschauffeur weet dat het voertuig goed staat voor laden aan de hand van een streep op de weg en de aansluiting voor het laden heet een pantograaf. Uiteindelijk won Clive Ceder, concessiebeheerder van de Vervoerregio Amsterdam met 701 punten. Zijn prijs? Geheel toepasselijk een rijles in een elektrische bus.

 

Klimaatvraagstuk

Daarna moesten de bussen natuurlijk getest worden. De groep stapte in twee van de nieuwe bussen om een ritje te maken naar het laadterrein, waar de officiële opening van de bussen plaatsvond met confetti kanonnen. De bussen reden stil en soepel over de weg. Erik: ‘De bussen dragen bij aan een stillere leefomgeving voor mensen.’ En ze zijn natuurlijk beter voor het milieu. Gerard benadrukt de urgentie van deze stap. ‘Ondanks de pandemie van de afgelopen twee jaar blijft het belangrijk om het klimaatvraagstuk aandacht te geven. De klimaatverandering stopt namelijk niet voor een pandemie. Daarom is het mooi dat we vandaag kunnen vieren dat we op koers liggen.’ Met de invoering van de bussen wordt zo’n 6,7 miljoen liter diesel bespaard per jaar.

Ambitie

Alle bussen werden aangeschaft met behulp van de innovatieve bussenlening van Vervoerregio Amsterdam. De laadinfrastructuur is er gekomen met behulp van Europese subsidie (CEFT).

Gerard: ‘Ik ben trots dat we dit voor elkaar hebben gekregen. We hebben de rol van aanvoerder gepakt door op innovatieve wijze samen te werken.’ Dit is terug te zien in de cijfers. Met 206 elektrische bussen in Amstelland-Meerlanden bevat dit gebied een groot aandeel van alle elektrische bussen in Nederland. ‘We zijn een voorbeeld voor Nederland. En dat willen we voortzetten. Bijvoorbeeld door op 100% zero emissie in te zetten voor de aanbesteding Zaanstreek-Waterland. We investeren miljoenen, zodat we samen naar een energie zuinige, energie schone en uitstootvrije toekomst gaan.’