Van 22 juli tot 3 augustus gaan de A4 en de A10 Zuid richting Utrecht dicht. Ook rijden er in deze periode minder treinen. Gedurende deze 11-daagse wordt gebouwd aan de fundering voor dakdelen van de nieuwe Brittenpassage. Hoe gaat dat precies in zijn werk?
Door Saskia Blaas
De bouw van de extra reizigerstunnel, de Brittenpassage, begint met het dak. Dat bestaat uit zeven reusachtige betonnen platen. Op die dakdelen komt een enorme druk te staan, want ze liggen onder de metro- en treinsporen bij de perrons. Daar moeten treinen en metro’s remmen en optrekken. Om die krachten te kunnen opvangen, moeten de dakdelen aan weerszijden rusten op een stevige fundering. Die stevige fundering is waaraan tussen 22 juli en 3 augustus wordt gewerkt. Tientallen funderingspalen gaan de grond in en daarop worden zogenaamde landhoofden gebouwd. Hetzelfde werd onder meer gedaan in juni 2019.
Wapening en beton
Om de fundering te kunnen bouwen, wordt de A10 Zuid over een lengte van zo’n 100 meter afgegraven – de A10 Zuid ligt immers op een dijk. Ook worden er twee treinsporen verwijderd. Vervolgens gaan tientallen funderingsbuizen de grond in. In de buizen komt wapening aan en beton gestort. Vervolgens begint het precisiewerk: ter plekke worden de enorme staalconstructies bovenop de funderingspalen gehesen. Wanneer deze staalconstructies op hun plek staan, komt eromheen bekisting (een soort mal) die volgestort wordt met vele kubieke meters beton. Als dat klaar is, is er een landhoofd gebouwd. Landhoofden dragen als het ware een brug of viaduct – en in dit geval dus het dak van een tunnel.
Vier landhoofden
Tussen 22 juli en 3 augustus worden er vier van deze landhoofden gebouwd, die later dus twee dakdelen zullen dragen. Het gaat om de dakdelen die onder treinspoor 1 en onder de toekomstige treinsporen 5 en 6 komen te liggen. Nu loopt daar nog de A10 Zuid, vandaar dat die afgegraven moet worden. Zodra de funderingspalen en de landhoofden op hun plek staan, komt het spoor en de A10 terug. In de ochtendspits van 3 augustus rijden automobilisten over een verse laag asfalt en lijkt er ogenschijnlijk niets gebeurd.