Afbeelding
donderdag 5 mei 2022

Bouwen tijdens de 11-daagse afsluiting van de A10 Zuid

Jasmijn van Engelen

Van 22 juli tot 3 augustus gaan de A4 en de A10 Zuid richting Utrecht dicht. Ook rijden er in deze periode minder treinen. Gedurende deze 11-daagse wordt gebouwd aan de fundering voor dakdelen van de nieuwe Brittenpassage. Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Door Saskia Blaas

De bouw van de extra reizigerstunnel, de Brittenpassage, begint met het dak. Dat bestaat uit zeven reusachtige betonnen platen. Op die dakdelen komt een enorme druk te staan, want ze liggen onder de metro- en treinsporen bij de perrons. Daar moeten treinen en metro’s remmen en optrekken. Om die krachten te kunnen opvangen, moeten de dakdelen aan weerszijden rusten op een stevige fundering. Die stevige fundering is waaraan tussen 22 juli en 3 augustus wordt gewerkt. Tientallen funderingspalen gaan de grond in en daarop worden zogenaamde landhoofden gebouwd. Hetzelfde werd onder meer gedaan in juni 2019.

Wapening en beton

Om de fundering te kunnen bouwen, wordt de A10 Zuid over een lengte van zo’n 100 meter afgegraven – de A10 Zuid ligt immers op een dijk. Ook worden er twee treinsporen verwijderd. Vervolgens gaan tientallen funderingsbuizen de grond in. In de buizen komt wapening aan en beton gestort. Vervolgens begint het precisiewerk: ter plekke worden de enorme staalconstructies bovenop de funderingspalen gehesen. Wanneer deze staalconstructies op hun plek staan, komt eromheen bekisting (een soort mal) die volgestort wordt met vele kubieke meters beton. Als dat klaar is, is er een landhoofd gebouwd. Landhoofden dragen als het ware een brug of viaduct – en in dit geval dus het dak van een tunnel.

Vier landhoofden

Tussen 22 juli en 3 augustus worden er vier van deze landhoofden gebouwd, die later dus twee dakdelen zullen dragen. Het gaat om de dakdelen die onder treinspoor 1 en onder de toekomstige treinsporen 5 en 6 komen te liggen. Nu loopt daar nog de A10 Zuid, vandaar dat die afgegraven moet worden. Zodra de funderingspalen en de landhoofden op hun plek staan, komt het spoor en de A10 terug. In de ochtendspits van 3 augustus rijden automobilisten over een verse laag asfalt en lijkt er ogenschijnlijk niets gebeurd.

Dakdelen inschuiven

Er is nu bijna niets meer van te zien, maar eerder al werden drie van de zeven dakdelen voor de Brittenpassage op hun plek geschoven. Dat is niet gemakkelijk, want de dakdelen zijn extreem groot en zwaar. Bovendien is de werkruimte zo beperkt, dat de dakdelen ter plekke gebouwd moeten worden. Het eerste deel was er in 2019. Het woog 3 miljoen kilo, was 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik. In november 2019 werd dit dakdeel aangebracht onder de treinsporen 2 en 3. In augustus 2021 volgden dakdelen voor onder een treinspoor en onder een metrospoor. Nu wordt er dus gewerkt onder treinspoor 1 en de toekomstige sporen 5 en 6. Als de fundering er ligt, worden vanaf september 2022 de dakdelen zelf gebouwd. In het Hemelvaartweekend van 2023 worden die naar hun plek geschoven.

Hinder

De A4 en de A10 Zuid gaan van 22 juli tot 3 augustus dicht vanaf knooppunt Badhoevedorp tot aan de oprit S109 RAI. Verkeer wordt omgeleid via de A9 en A5. Amsterdam Zuid blijft in deze periode bereikbaar per trein, maar er geldt wel een aangepaste dienstregeling.