Nu in de krappe ruimte tussen de metrosporen een bouwterrein is aangelegd, zijn de bouwers van Zuidasdok gestart met het ‘echte werk’: de bouw van twee dakdelen voor de nieuwe stationspassage, die we in augustus 2021 op hun plek schuiven.
door Saskia Blaas, Zuidas
Een beetje verstopt zitten ze wel, de bouwers van ZuidPlus die nu werken aan de dakdelen 2 en 3 voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. Het eerste deel werd in november 2019 op zijn plek geschoven. Het werkterrein is vanaf de straat niet zichtbaar en bevindt zich op de dijk tussen de metrosporen in. Deze minimale ruimte vormt meteen de uitdaging voor de bouwers: er is te weinig plek om de twee enorme dakdelen van elk 70 meter lang, 6 meter breed en 2 meter dik, tegelijkertijd te bouwen. Dit moet echt één voor één plaatsvinden. Van 2 tot en met 6 april 2021 worden alvast de landhoofden aangebracht, waarop de dakdelen zullen steunen. Daarna start de bouw van het tweede dakdeel. Beide daken belanden in augustus 2021 op hun locatie. In totaal bestaat het dak van de nieuwe stationspassage uit 7 dakdelen.