Zes jaar geleden werd er gestart met de proef genaamd: fietsstraat. Op het stukje weg tussen het Alexanderplein en het Weesperplein zou het fietsverkeer voorrang krijgen op de auto. Deze proef werd zo goed ontvangen dat het de start vormde van een enorm project: ‘de Binnenring Fiets’.
De Binnenring fiets bestaat uit 14 projecten die samen 7 km weg aanpassen. Die weg loopt van de Czaar Peterstraat via de Sarphatistraat en Weteringschans naar de Marnixstraat. Bij die aanpassingen krijgt het fietsverkeer meer ruimte, kan het openbaar vervoer makkelijker doorrijden en wordt de straat – waar dat mogelijk is – ook groener. De kruispunten op de Binnenring worden verkeersveiliger gemaakt. Omdat het project gaat over fietsers, OV-reizigers, voetgangers en automobilisten werken de Vervoerregio, Gemeente Amsterdam en het GVB samen. Een grote klus, waarbij bewoners veel merken van de werkzaamheden omdat de straat opnieuw wordt ingedeeld. En omdat de straat dan toch al open ligt worden tegelijkertijd de leidingen vervangen. Désirée Barendregt, projectmanager bij de gemeente Amsterdam: ‘Anders moet de straat twee keer op de schop, dat is niet handig. Hierdoor duurt het wat langer, maar geeft het uiteindelijk minder overlast.’
Inmiddels zijn we zes jaar verder. Hoe staat het nu met de Binnenring? Wat is al af, en wat gaat nog komen? Loopt alles volgens planning? Désirée Barendregt, projectmanager bij de gemeente Amsterdam, en Boni Goedhart, projectbegeleider bij de Vervoerregio, geven een update.