Afbeelding
dinsdag 27 juli 2021

Binnendoor van fietsenstalling naar openbaar vervoer

Hilde Postma

Stel je voor: op een zwaarbewolkte dag fiets je haastig naar CS. Vlak voordat de regenbui losbarst, bereik je de nieuwe fietsenstalling. Zonder moeite parkeer je je fiets op een van de vrije plekken. Je loopt binnendoor via de tunnel naar de metro of trein, zonder een drupje regen te voelen.

Zo makkelijk kan het zijn. Voor veel Amsterdammers klinkt dit vooruitzicht als muziek in de oren, denkt projectleider Celmis van Meerten. Samen met zijn team werkt hij momenteel aan de verbindingstunnel die de toekomstige fietsenstalling met de metrohal koppelt.

Opsteker voor de reizigers

Volgens Celmis wordt de directe verbinding tussen de overdekte fietsenstalling en het openbaar vervoer een opsteker voor de stad: ‘Eerst moesten mensen aan de oost- of westzijde van het station hun fiets ergens zien te parkeren, om daarna nog een heel stuk buitenom naar het station toe te lopen. Dankzij de metroverbindingstunnel kunnen reizigers straks na het parkeren van hun fiets gemakkelijk in één beweging binnendoor naar metro, trein of tram.’

Eerst een dak, dan graven

Wie goed naar de webcambeelden kijkt, kan aan de rechterkant in de bouwkuip het begin van de tunnel zien. Celmis vertelt over het bouwproces: ‘Een tunnel graaf je natuurlijk niet zomaar. Toen er tijdens de verbouwing van de westkant van het Stationsplein even geen trams reden, zijn we begonnen met het bouwen van het dak. We brachten ook alvast stortkokers aan, die gebruiken we om van bovenaf het beton voor de wanden in de tunnel te storten.’

Normaal Amsterdams Peil

Om te voorkomen dat alles onderloopt als het waterniveau extreem stijgt, bouwen we ook een waterkering in de verbindingstunnel. Celmis legt uit: ‘Als je ondergronds bouwt, moet je rekening houden met allerlei mogelijke noodsituaties. Het Stationsplein wordt omringd door water, wat nu op -40cm NAP (Normaal Amsterdams Peil) hoogte is. Als de sluizen van IJmuiden het plots begeven, mag niet zomaar alles onder water lopen. In de tunnel zit daarom straks een waterkering met aluminium balken die dicht kan tot het plafond, die het water tegenhoudt tot +1.60 meter NAP.’

Klaar voor de toekomst

Het ontwerp van de tunnel houdt niet alleen rekening met noodgevallen. Celmis vertelt dat een deel van de verbindingstunnel tijdelijk weggehaald kan worden, zodat er ruimte komt voor een extra metrolijn. ‘Het is nu nog niet duidelijk of zo’n extra metrolijn er ooit gaat komen, maar het is wel zo ontworpen dat het in de toekomst kan.’

Project de Entree is een project van de gemeente Amsterdam en wordt gefinancierd door het ministerie van lnfrastructuur en Milieu, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam. Het omvat de grootschalige vernieuwing en verbetering van de centrumkant van Amsterdam Centraal: van station tot Damrak en van Schreierstoren tot en met de Westertoegang. Er komt meer water, meer groen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

Zie ook: www.amsterdam.nl/projecten/deentree/