Stel je voor: op een zwaarbewolkte dag fiets je haastig naar CS. Vlak voordat de regenbui losbarst, bereik je de nieuwe fietsenstalling. Zonder moeite parkeer je je fiets op een van de vrije plekken. Je loopt binnendoor via de tunnel naar de metro of trein, zonder een drupje regen te voelen.
Zo makkelijk kan het zijn. Voor veel Amsterdammers klinkt dit vooruitzicht als muziek in de oren, denkt projectleider Celmis van Meerten. Samen met zijn team werkt hij momenteel aan de verbindingstunnel die de toekomstige fietsenstalling met de metrohal koppelt.
Opsteker voor de reizigers
Volgens Celmis wordt de directe verbinding tussen de overdekte fietsenstalling en het openbaar vervoer een opsteker voor de stad: ‘Eerst moesten mensen aan de oost- of westzijde van het station hun fiets ergens zien te parkeren, om daarna nog een heel stuk buitenom naar het station toe te lopen. Dankzij de metroverbindingstunnel kunnen reizigers straks na het parkeren van hun fiets gemakkelijk in één beweging binnendoor naar metro, trein of tram.’
Eerst een dak, dan graven
Wie goed naar de webcambeelden kijkt, kan aan de rechterkant in de bouwkuip het begin van de tunnel zien. Celmis vertelt over het bouwproces: ‘Een tunnel graaf je natuurlijk niet zomaar. Toen er tijdens de verbouwing van de westkant van het Stationsplein even geen trams reden, zijn we begonnen met het bouwen van het dak. We brachten ook alvast stortkokers aan, die gebruiken we om van bovenaf het beton voor de wanden in de tunnel te storten.’