50 vrachtwagens met ieder 10 kuub beton waren op 9 juni 2021 nodig voor het derde dakdeel van de nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid. ‘Vooral logistiek was het een uitdaging’, zegt Frank van Klaren van bouwcombinatie ZuidPlus.
door redactie Zuidas
Tussen 7.00 uur ’s ochtends en 15.00 uur ’s middags rijden in totaal 50 vrachtwagens af en aan vanaf Sloterdijk naar het bouwterrein, gelegen tussen de metro- en treinsporen van station Amsterdam Zuid. Van tevoren is goed bedacht hoe en wanneer de vrachtwagens elkaar afwisselen, om een file te voorkomen. Dat de wagens de helling halen die ze vanaf de Parnassusweg met hun zware vracht op moeten, dat is bij de stort van het tweede dakdeel al bewezen. De sfeer is dus goed, er is geen stress. Niettemin is deze betonstort voor het derde van de in totaal 7 dakdelen van de extra reizigerstunnel (de Brittenpassage) ook voor de bouwers een mooie mijlpaal. ‘Het maken van de bekisting van dit dakdeel was moeilijker en duurde langer dan van het vorige, maar vandaag komt alles samen. Nu krijgt dit dakdeel massa’, legt uitvoerder Frank van Klaren uit.