Afbeelding
dinsdag 29 september 2020

Amstelveenlijnmanager Jack Rouwendaal: ‘Een unieke ervaring: deadlines gehaald en mijlpalen bereikt’

Hilde Postma

De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat nu hard richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Deze keer: Jack Rouwendaal. Hij stuurt de uitvoering en het team aan dat verantwoordelijk is voor de indienststelling van de vernieuwde lijn op 13 december. ‘We zitten in een spannende laatste fase.’

door Wendy van der Meulen

Het wordt een prachtig moment… zondag 13 december, acht minuten over zeven ’s ochtends… het moment waarop de vernieuwde Amstelveenlijn, inclusief zijn blinkendnieuwe trams, in gebruik gaat! Maar voordat de champagne kan knallen moet deze ‘indienststelling’ natuurlijk tot in de puntjes worden voorbereid. Dit gebeurt onder coördinatie van een team, met daarin medewerkers van GVB, Metro en Tram, Vervoerregio Amsterdam en van het project Amstelveenlijn. Manager Jack Rouwendaal stuurt dit ‘indienststellingsteam’ aan.

´Die 13e december wordt inderdaad de dag waarvoor het allemaal hebben gedaan´, zegt Jack. ´We zitten nu in een test- en oefenfase. Allereerst hebben we na al die jaren van bouwen alle technische onderdelen getest. Rails, bovenleiding, wissels, glasvezelkabels, verkeerslichten, elektronische informatieborden, intercom, SOS-zuilen… En we stelden ons daarbij twee vragen: werkt alles, en werkt alles nog steeds als de trams rijden? Dat was helaas niet altijd één op één het geval. Om een voorbeeld te geven: op het nieuwe opstelterrein werkte de poort prima, maar ineens niet meer toen we er trams doorheen stuurden. Dan moet je dus goed kijken hoe je dat kunt oplossen.´

Het testen van de infrastructuur is bijna achter de rug, vervolgt Jack, ´en we zijn nu begonnen met het oefenen: testritten met trams, dus mét bestuurders, maar nog zonder reizigers. We noemen dit ‘Opleiden, Trainen, Oefenen’. Het heeft twee accenten voor de pakweg driehonderd bestuurders. Eén: bekend worden met het tracé. Dat is grotendeels gebleven zoals het was, maar heeft ook nieuwe onderdelen. Zoals de ongelijkvloerse kruispunten, de nieuwe haltes en de verlenging van de lijn tussen Westwijk en het opstelterrein. Twee: de nieuwe 15G-trams onder de knie krijgen – de trams zelf en het rijden met twee tramstellen die gekoppeld zijn. Want dat is voor de Amsterdamse regio helemaal nieuw.´

Dat het testen nog niet helemaal klaar is, terwijl het oefenen al is begonnen, ´maakt de dingen soms spannend´, zegt Jack. ´We zijn bijvoorbeeld nog bezig met de wisselverwarming. De bouwers doen dat letterlijk ín de trambaan, terwijl daar dus testritten plaatsvinden. Die twee dingen gaan prima samen, maar vergen wel goede coördinatie en veiligheidsmaatregelen.´

Voor Jack een hoogtepunt: de giga-operatie in de zomer van 2019 tijdens de zesweekse buitendienststelling van de trams.

Foto: Gé Dubbelman

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Voor mij was het hoogtepunt:

‘De zomerbuitendienststelling van vorig jaar, en wat betreft het hele project: dat we onze deadlines hebben gehaald en mijlpalen hebben bereikt, ondanks allerlei omgevingsfactoren zoals hitte, regen, de strakke planning van die zomerweken in 2019, nu corona… Ik ben er trots op dat we op tijd met de test- en oefenfase hebben kunnen starten.´

Voor mij persoonlijk betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn:

´Wederom, na de Noord/Zuidlijn, een unieke ervaring met een lightrailproject, waarbij ik medeverantwoordelijk mag zijn voor de uitvoering ervan en nu de indienststelling, in samenwerking met de andere partijen.´

Wat herinner je je vooral uit de afgelopen jaren?

´Het werken op ongebruikelijke tijdstippen! Stond ik ineens buiten om middernacht het werk te bespreken met een aannemer… Dat was vooral het geval tijdens de zes weekenden waarin tram 5 en 6 niet konden rijden, en tijdens de zes weken van de zomerbuitendienststelling. Ik herinner me ook een specifiek voorval: een bewoonster belde om half tien ’s avonds ongerust over een kraan die dichtbij haar huis stond. We hebben dit toen snel kunnen oplossen: om elf uur was de kraan verplaatst. Dat soort betrokkenheid is belangrijk: ons inleven in wat mensen ervaren. En andersom hebben ook veel bewoners betrokkenheid getoond met óns en ónze uitdagingen.´

Als straks de vernieuwing van de Amstelveenlijn klaar is, hoop ik dat…

´Reizigers, omwonenden, GVB en Vervoerregio Amsterdam tevreden zullen zijn met deze mooie en duurzame openbaar-vervoerverbinding.´

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 oktober 2020 | 08:46

Leo Holtkamp

Het ziet er allemaal mooi uit. De Amstelveenlijn mijn petje af voor iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt!!

Een vraag heb ik waarom er voor gekozen is na halte Kronenburg de tram weer te laten klimmen en vervolgens weer te laten dalen voor halte zonnestroom.
Waarom is er niet voor gekozen op het traject Kronenburg/ Zonnestein hetzelfde niveau te handhaven?

Met vriendelijke groet,
Leo Holtkamp