Het eerste jaar van lijn 25, ook wel de Amstelveenlijn genoemd, was er één van vallen en opstaan. Vandaag, maandag 13 december, viert de Amstelveenlijn zijn eerste verjaardag. Jean-Philippe de Lannoy, ambtelijk opdrachtgever van de Vervoerregio kijkt terug maar blikt ook vooruit. ‘We hebben veel geleerd van de aanleg van de Amstelveenlijn. Die lessen nemen we mee naar de aanleg van de Uithoornlijn. We hebben nu nog meer focus.’
‘Vorig jaar rond deze tijd hebben we feest gevierd dat we het project Amstelveenlijn ´binnen tijd en geld´ hadden gerealiseerd’, vertelt Jean-Philippe. ‘Dat is iets wat weinig projecten presteren, dus dat was mooi. Het is ook niet vreemd dat een project daarna nog allerlei restpunten heeft; er is geen project dat op zo´n moment helemaal af is. Maar die restpunten blijken taaier dan we eerst dachten.’
‘Uitval te hoog’
Concessiemanager Jon van der Ploeg legt uit: ‘De uitval op de Amstelveenlijn is nog erg hoog. GVB en de Vervoerregio hoopten dat dit inmiddels al flink gedaald zou zijn, maar we zijn er helaas nog niet. Dat heeft verschillende oorzaken. We hebben met de 15G nieuwe voertuigen op de Amstelveenlijn. Het is heel gebruikelijk dat deze niet altijd direct zo goed presteren als we zouden willen. GVB werkt nu samen met de leverancier aan twee belangrijke oorzaken van uitval: deurstoringen en storingen met de locatiebepaling van de tram. Als gevolg van die storingen is de uitval van de 15G hoog, en daarmee ook de uitval van de Amsteltram. Maar nu de oorzaken bekend zijn, kunnen we die ook gaan oplossen.’
Specifieke infrastructuur
Ook is een deel van de uitval te verklaren door de specifieke infrastructuur en het feit dat bestuurders daaraan moeten wennen, zegt Jon: ‘Op de Amstelveenlijn hebben we een systeem van wisselbesturing dat geavanceerder is dan de rest van het tramnet. Hierdoor kunnen de trams veilig met een hogere snelheid doorrijden. Maar als bij Stadshart een voertuig een storing heeft of de bestuurder het wissel niet in één keer goed bedient, ontstaat een storing. In de rest van de stad zou een bestuurder dit gemakkelijk kunnen oplossen door uit te stappen en het wissel handmatig (met een wisselijzer) om te zetten. Op de Amstelveenlijn kan dit niet met de hand. Er moet dan echt in het systeem iets worden verholpen voordat de trams weer verder kunnen. ’
Software resetten
Jean-Philippe: ‘Wat het project nu gaat doen, is de software van de wisselbesturingen aanpassen met een resetfunctie waardoor een storing minder lang duurt. Daardoor is er dus ook minder impact op de dienstregeling. Volgens de planning van de leverancier van de wisselbesturing wordt deze software aanpassing voor het einde van het eerste kwartaal in 2022 ingevoerd.´
Jon: ‘GVB heeft aangegeven te verwachten dat de uitval aan het einde van het tweede kwartaal van volgend jaar naar een normaal niveau is teruggebracht. Dan hebben de trams op de Amstelveenlijn een uitval die vergelijkbaar is met de rest van de trams op het netwerk.’