Afbeelding
maandag 13 december 2021

Amstelveenlijn viert 1-jarig bestaan: ‘Restpunten taaier dan we dachten’

Hilde Postma

Het eerste jaar van lijn 25, ook wel de Amstelveenlijn genoemd, was er één van vallen en opstaan. Vandaag, maandag 13 december, viert de Amstelveenlijn zijn eerste verjaardag. Jean-Philippe de Lannoy, ambtelijk opdrachtgever van de Vervoerregio kijkt terug maar blikt ook vooruit. ‘We hebben veel geleerd van de aanleg van de Amstelveenlijn. Die lessen nemen we mee naar de aanleg van de Uithoornlijn. We hebben nu nog meer focus.’

‘Vorig jaar rond deze tijd hebben we feest gevierd dat we het project Amstelveenlijn ´binnen tijd en geld´ hadden gerealiseerd’, vertelt Jean-Philippe. ‘Dat is iets wat weinig projecten presteren, dus dat was mooi. Het is ook niet vreemd dat een project daarna nog allerlei restpunten heeft; er is geen project dat op zo´n moment helemaal af is. Maar die restpunten blijken taaier dan we eerst dachten.’

Uitval te hoog’

Concessiemanager Jon van der Ploeg legt uit: ‘De uitval op de Amstelveenlijn is nog erg hoog. GVB en de Vervoerregio hoopten dat dit inmiddels al flink gedaald zou zijn, maar we zijn er helaas nog niet. Dat heeft verschillende oorzaken. We hebben met de 15G nieuwe voertuigen op de Amstelveenlijn. Het is heel gebruikelijk dat deze niet altijd direct zo goed presteren als we zouden willen. GVB werkt nu samen met de leverancier aan twee belangrijke oorzaken van uitval: deurstoringen en storingen met de locatiebepaling van de tram. Als gevolg van die storingen is de uitval van de 15G hoog, en daarmee ook de uitval van de Amsteltram. Maar nu de oorzaken bekend zijn, kunnen we die ook gaan oplossen.’

Specifieke infrastructuur

Ook is een deel van de uitval te verklaren door de specifieke infrastructuur en het feit dat bestuurders daaraan moeten wennen, zegt Jon: ‘Op de Amstelveenlijn hebben we een systeem van wisselbesturing dat geavanceerder is dan de rest van het tramnet. Hierdoor kunnen de trams veilig met een hogere snelheid doorrijden. Maar als bij Stadshart een voertuig een storing heeft of de bestuurder het wissel niet in één keer goed bedient, ontstaat een storing. In de rest van de stad zou een bestuurder dit gemakkelijk kunnen oplossen door uit te stappen en het wissel handmatig (met een wisselijzer) om te zetten. Op de Amstelveenlijn kan dit niet met de hand. Er moet dan echt in het systeem iets worden verholpen voordat de trams weer verder kunnen. ’

Software resetten

Jean-Philippe: ‘Wat het project nu gaat doen, is de software van de wisselbesturingen aanpassen met een resetfunctie waardoor een storing minder lang duurt. Daardoor is er dus ook minder impact op de dienstregeling. Volgens de planning van de leverancier van de wisselbesturing wordt deze software aanpassing voor het einde van het eerste kwartaal in 2022 ingevoerd.´
Jon: ‘GVB heeft aangegeven te verwachten dat de uitval aan het einde van het tweede kwartaal van volgend jaar naar een normaal niveau is teruggebracht. Dan hebben de trams op de Amstelveenlijn een uitval die vergelijkbaar is met de rest van de trams op het netwerk.’

Maandelijks overleg GVB

´Daarnaast praten we maandelijks met GVB over de verwachte verbeteringen. We houden met elkaar in de gaten of die verbeteringen inderdaad werkelijk zo uitpakken. Zo niet, dan kijken we hoe we die verbetering alsnog kunnen bereiken.´

Rubberstrip

De Amstelveenlijn was dit jaar ook vaak in het nieuws vanwege zorgen over de toegankelijkheid. Jean-Philippe zegt daarover: ‘We werken nu aan een specifieke oplossing voor de toegankelijkheid op de haltes van lijn 25. Het projectteam gaat eerst een proef uitvoeren door een rubberstrip aan de perronrand te monteren op de plek waar de deuren voor de rolstoelgebruikers zitten.’ De bedoeling is dat op die wijze de spleet tussen perron en tram wordt verkleind. ‘Daardoor wordt het voor meer rolstoelgebruikers gemakkelijker om zonder hulpmiddelen het voertuig te betreden en te verlaten.´

Maatwerk

Het gaat hierbij om een proef met een maatwerkoplossing voor de Amstelveenlijn, benadrukt Jean-Philippe. ‘Het materiaal voor de strip wordt nu besteld, waarna de strip op een proefhalte zal worden gemonteerd. We bekijken vervolgens samen met vertegenwoordigers van de RAR (reizigersadviesraad) en Cliëntenbelang of dit rolstoelgebruikers inderdaad voldoende helpt om de tram op een gemakkelijke manier binnen te komen. Als dat zo is, monteren we de strip op alle haltes van de Amstelveenlijn. Verder hebben we naar aanleiding van een verzoek van de RAR de reis informatiepanelen verplaatst zodat ze beter zichtbaar zijn en plaatsen we op sommige haltes hekjes om mogelijk valgevaar te voorkomen. Daarnaast wordt waar nodig bij haltes de Wayfinding (bewegwijzering) verbeterd.’

Uithoornlijn

De Amstelveenlijn is het eerste project waarbij de Vervoerregio de opdrachtgever is. ‘Inmiddels werken we aan de Uithoornlijn’, zegt Jean-Philippe. ‘Regelmatig zeggen we binnen het projectteam tegen elkaar dat we de ´lessons learned´ van de Amstelveenlijn toepassen. Dingen die nog traag of verkeerd gingen tijdens de aanleg van de Amstelveenlijn, doen we nu beter en sneller. De belangrijkste les is dat we nu in een heel vroeg stadium vanuit verschillende invalshoeken kunnen kijken naar een goed werkend vervoersysteem. We kijken niet alleen naar de infrastructuur maar hebben een breder oog voor alle aspecten van de keten waarmee we straks een goed werkend vervoersysteem willen hebben. Daar hebben we meer focus op. We kijken nu al uit naar het moment dat we ook met de Uithoornlijn in exploitatie kunnen gaan.’

Wensen GVB

Zo wordt er onder meer goed geluisterd naar de wensen die GVB heeft om allerlei handelingen op het opstelterrein te kunnen verrichten. ‘Wassen, zand vullen: dat kan daar allemaal straks. Uiteindelijk moet daar iedere dag de dienstregeling worden gestart.’ Het project Uithoornlijn ligt nu op schema. ‘In de ontwerpfase hadden we wat vertraging, ook door corona. Maar nu verloopt alles weer volgens planning. Inmiddels worden de bouwterreinen ingericht en de logistiek opgezet. Vanaf begin volgend jaar kunnen de grootschalige bouwwerkzaamheden starten.’