woensdag 27 november 2019

Amstelstation bestaat 80 jaar

Iris van Gelder

Station Amsterdam Amstel is 80 jaar geleden geopend door toenmalig koningin Wilhelmina. In de loop der jaren is de aanblik van het monumentale station uit 1939 sterk veranderd. In de jaren ’70 kreeg het station bijvoorbeeld de beschikking over een metro. Tegelijkertijd nam het afscheid van de autoslaaptrein. Steeds weer heeft het station zich aangepast aan de eisen van de tijd. Met de komst van een nieuw bus- en tramstation, een heringerichte stationsomgeving en een moderne fietsenstalling.

[object Object]

Digitale beeldschermen

Fietsers maken gebruik van een grote fietsenstalling. Die is voorzien van digitale informatieschermen. Zodat je snel weet waar plek vrij is in de stalling en waar je je fiets hebt geparkeerd. In de nieuwe fietsenstalling is plaats voor 3336 fietsen. De eerste 24 uur is het gebruik van de fietsenstalling gratis. De stalling beschikt ook over 300 OV-fietsen.

Trap verbindt hal met fietsenstalling

Vanuit de stationshal kunnen reizigers via een nieuw aangelegde trap afdalen naar de fietsenstalling. De trap bevindt zich op de plek waar voorheen een winkel zat. Deze winkel is verhuisd naar de overzijde van de hal, bij in-/uitgang van het busstation. Zo kunnen reizigers snel en gemakkelijk vanaf de perrons richting de stalling lopen, vanuit de stalling snel hun metro of trein pakken.

80-jarig station

Het huidige Amstelstation is een modern OV-knooppunt. Door de grote renovatie van de afgelopen jaren is de stationsomgeving weer overzichtelijk. Reizigers kunnen zich goed oriënteren. Zij vinden gemakkelijk hun weg naar de bus, tram, metro of trein. Voor het station ligt een prachtig stationsplein met een brede toegangstrap. Het komende jaar krijgt de stationshal weer zijn oorspronkelijke monumentale karakter terug. De verbouwingen hiervoor zijn gestart. Het 80-jarige station biedt weer veel comfort voor de huidige reiziger

[object Object]

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 december 2019 | 13:54

n-evo

@Remko Ja dat viel mij ook al op. Het lijkt dit keer wel heel erg alsof ze hier het Amstelstation aan de hoogste bieder kwijt moeten.

30 november 2019 | 16:48

Ronald

@Siewert

Wat moet er dan nog meer gebeuren? Volgens mij staat duidelijk aangegeven welk poortje voor welk vervoer geldt. Je mag van reizigers toch ook een bepaalde zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid verwachten.

En anders staan er ook nog infopalen en zijn er regelmatig servicemedewerkers aanwezig, van zowel NS als GVB.

28 november 2019 | 19:05

Marco

zelf gewerkt aan vervangen van Lamen hoog plofon

28 november 2019 | 16:43

Remko

@n-evo, de site heeft helaas steeds minder een onafhankelijk en kritisch karakter; het is meer een promotie-site geworden. Ook vragen worden minder goed of niet beantwoord. Hoop dat men het vanaf heden beter gaat doen.

28 november 2019 | 12:40

Siewert

“Zij vinden makkelijk hun weg..”

Maar dan moet je wel het juiste poortje nemen. Dat gaat bij een aantal mensen weleens mis. Dit is dus wel een puntje van aandacht.

28 november 2019 | 11:10

n-evo

Het artikel voelt een beetje als een verkooppraatje.