In het weekend van 18 en 19 december 2021 is het laatste van vijf wissels in de metrosporen gelegd op station Amsterdam Zuid. Tegelijkertijd is duizend vierkante meter vloer vervangen van het uitneembare treinperron voor spoor 1 en 2. Het werk verliep soepel.
door Saskia Blaas, Zuidas
‘Een mooie bekroning van een intensieve voorbereiding en een goed georganiseerde uitvoering.’ Zo vat Richard van Maanen, hoofduitvoerder van BAM, het weekend van 18 en 19 december 2021 samen. Vier weekenden lang waren hij en zijn mensen in touw om vijf extra wissels in de metrosporen te leggen. Maar ook de uitwerking van het plan en de voorbereiding van het werk nam Van Maanen voor zijn rekening. ‘Het was een prachtklus en ik ben tevreden dat het allemaal verliep zoals vooraf bedacht.’
Metrolijn 52, de Noord/Zuidlijn, is nu voorbereid op alle werkzaamheden die de komende jaren gaan plaatsvinden op station Amsterdam Zuid. ´We ruimen deze week de boel op en dan is het vakantie.’
Metrospoor weghalen
In een dikke maand kregen de metrosporen vijf extra wissels. Ze zijn nodig om het metrospoor te kunnen weghalen dat over het werkterrein loopt dat komend jaar nodig is om de tweede stationspassage (de Brittenpassage) te bouwen. In het eerste weekend plaatste Zuidasdok twee wissels, die vooral dienen om de metrolijnen 50 en 51 uitwijkmogelijkheden te geven. De wissels die Zuidasdok plaatste in het weekend van 4 en 5 december en in het weekend van 18 en 19 december maken het metrobestuurders van lijn 52 mogelijk om vanaf Zuid van en naar de remise in Diemen te rijden, bij aanvang en na afloop van hun dienst. Nu rijden ze de metrostellen nog naar het opstelterrein bij de Amstelveenseweg, maar dat spoor is er straks dus niet meer.