Afbeelding
donderdag 23 december 2021

Alle metrowissels Station Zuid gelegd, uitneembare treinperrons vervangen

Hilde Postma

In het weekend van 18 en 19 december 2021 is het laatste van vijf wissels in de metrosporen gelegd op station Amsterdam Zuid. Tegelijkertijd is duizend vierkante meter vloer vervangen van het uitneembare treinperron voor spoor 1 en 2. Het werk verliep soepel.

door Saskia Blaas, Zuidas

‘Een mooie bekroning van een intensieve voorbereiding en een goed georganiseerde uitvoering.’ Zo vat Richard van Maanen, hoofduitvoerder van BAM, het weekend van 18 en 19 december 2021 samen. Vier weekenden lang waren hij en zijn mensen in touw om vijf extra wissels in de metrosporen te leggen. Maar ook de uitwerking van het plan en de voorbereiding van het werk nam Van Maanen voor zijn rekening. ‘Het was een prachtklus en ik ben tevreden dat het allemaal verliep zoals vooraf bedacht.’

Metrolijn 52, de Noord/Zuidlijn, is nu voorbereid op alle werkzaamheden die de komende jaren gaan plaatsvinden op station Amsterdam Zuid. ´We ruimen deze week de boel op en dan is het vakantie.’

Metrospoor weghalen

In een dikke maand kregen de metrosporen vijf extra wissels. Ze zijn nodig om het metrospoor te kunnen weghalen dat over het werkterrein loopt dat komend jaar nodig is om de tweede stationspassage (de Brittenpassage) te bouwen. In het eerste weekend plaatste Zuidasdok twee wissels, die vooral dienen om de metrolijnen 50 en 51 uitwijkmogelijkheden te geven. De wissels die Zuidasdok plaatste in het weekend van 4 en 5 december en in het weekend van 18 en 19 december maken het metrobestuurders van lijn 52 mogelijk om vanaf Zuid van en naar de remise in Diemen te rijden, bij aanvang en na afloop van hun dienst. Nu rijden ze de metrostellen nog naar het opstelterrein bij de Amstelveenseweg, maar dat spoor is er straks dus niet meer.

Links de opgang naar de metro, in het groen het verlengde perron.

Het perron van lijn 52 komt deels boven de Beethovenstraat

Verlengen en  verhogen metroperrons

Daarmee is het werk aan lijn 52 nog niet klaar. In de zomer van 2022 begint de volgende klus: het verlengen en verhogen van de perrons. Van Maanen weet niet of hij bij die klus betrokken zal zijn, maar wel wat er gaat gebeuren. ‘Waar je nu nog vanuit de Minervapassage meteen bij de metro van lijn 52 bent, moet je straks een meter of 50 lopen. Het metroperron wordt namelijk een stuk verlengd in de richting van de Beethovenstraat – zelfs een stuk over de Beethovenstraat heen. Ook het metroperron aan de andere kant, dat alleen wordt gebruikt voor bijsturing van lijn 52 als dat nodig is, schuift op. Deze operatie is eveneens nodig om ruimte te maken, namelijk voor de verbouwing van de Minervapassage. Die wordt veel breder en onder de metrosporen ook hoger. Om nieuwe delen van het dak van de Minervapassage te kunnen bouwen en op hun plek te kunnen schuiven, moet het metroperron een stukje naar achteren.’ Dit werk gebeurt van 16 tot 22 juli 2022.

Vervanging uitneembaar treinperron

Het plaatsen van wissels was niet het enige wat we deden in het weekend van 18 en 19 december. Ook vervingen we de platen van het uitneembare treinperron dat tussen de sporen 1 en 2 ligt. In het weekend van 4 en 5 december deden we dat al voor het andere treinperron. De vervanging was nodig omdat de vloerplaten sneller sleten dan gedacht. ‘Dat kwam doordat vocht in de kopse kanten van de platen trok. In de zomer vormden zich op die plekken zwammen en die vreten het hout van de vloer op’, zegt Nico Wijte, inspecteur Civiel en Bouwkunde van Zuidasdok. ‘We hebben in het weekend zowel de platen als de balken eronder anders gelegd. De balken liggen nu niet onder de naden van de platen, maar aan weerszijden ervan. Nu kan het regenwater vrij wegstromen zonder in de plaat te dringen. De buitenste platen hebben we ten opzichte van het spoor een kwart slag gedraaid aangebracht. Zo hebben we ervoor gezorgd dat de eerste naad op 2,5 meter in plaats van op 1,25 van de perronrand ligt. Wanneer het middendeel van het uitneembare treinperron slijt, kunnen we bij een volgende vervanging gewoon overdag werken, zonder de treindienst te verstoren. We hopen met deze aanpassingen dat de platen langer dan twee jaar meegaan, maar dat moet de praktijk uitwijzen’.

De nieuwe vloer van het uitneembare perron

Drie keer zoveel

In totaal moest voor dit perron 1.000 vierkante meter aan platen worden vervangen. Bij het andere perron maar 300 vierkante meter. ‘Nu dus drie keer zo veel. We wisten niet zeker of we dat wel zouden halen. We concentreerden ons daarom eerst op de platen aan de perronranden. De middelste platen zouden we dan nog overdag kunnen afmaken, terwijl het perron wel gewoon in gebruik was.’ Het bleek niet nodig. Al het werk was voor de eerste trein op maandagochtend afgerond.