Geen reizigers, maar zo’n 57.500 kg aan zandzakken nam GVB onlangs mee tijdens de nachtelijke testen van de nieuwe M7-metro. De zandzakken die verdeeld waren over de hele metro werden gebruikt om het rij- en remgedrag van een volle metro te testen.
Testcoördinator Sjir Boesten bij GVB: ´Het gewicht van reizigers heeft effect op hoe de metro beweegt tijdens het rijden en remmen. In Spanje is er al uitvoerig getest op comfort en rijgedrag, maar ook op het eigen metronetwerk testen we hoe de metro rijdt. Dit deden we met verschillende testscenario’s in de weekendnachten. Zo zaten we de normale dienstregeling en de doordeweekse onderhoudswerkzaamheden niet in de weg.´
Testscenario’s rij- en remgedrag
Sjir vervolgt: ´In twee weekenden volgden we precies hetzelfde testprogramma om te zien hoe de metro zich gedraagt in verschillende situaties. Eerst met een lege metro, daarna met een volle. Met zandzakken kun je goed het gewicht van een volle metro met reizigers nabootsen. Het kostte twee dagen om het voertuig te vullen. We reden op normale snelheid zonder te halteren. Daarna stopten we op elk station. Ook hebben met en zonder luchtvering gereden om het verschil in comfort voor de reizigers te testen. Al deze verschillende testscenario’s zijn door meetspecialisten op de voet gevolgd en vastgelegd.´