Afbeelding
woensdag 8 april 2020

Tijdelijke pont tussen Zeeburgereiland en Oostelijk Havengebied

Hilde Postma

Er komt – als alles volgens planning verloopt – een tijdelijke pont tussen Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied, om fietsers een snellere route te bieden tussen de twee gebieden. De pont zal tussen 2021 en 2028 gaan varen. In dat laatste jaar zal naar verwachting een nieuwe vaste fietsbrug of -tunnel gebouwd zijn of is de huidige fietsverbinding via de Amsterdamsebrug opgewaardeerd. Titus Reijntjes, projectbegeleider van de Vervoerregio: ´We zijn nu aan het onderzoeken wat aan beide kanten de beste aanlandingsplekken voor de nieuwe tijdelijke pont zijn.´

Titus, waarom moet de pont er komen?

Fietsers die vanuit het centrum komen (via de Piet Heinkade en de Oostelijke Handelskade) die naar Zeeburgereiland willen, moeten nu een grote lus maken. Via de Indische Buurt en het Flevopark moeten zij naar de Amsterdamse Brug fietsen. Met een pont die vertrekt vanuit het Oostelijk Havengebied kunnen zij sneller een doorsteek maken. De bereikbaarheid van  Zeeburgereiland vanuit het centrum zal dus sterk verbeteren.

Mogelijke aanlegplek in het Oostelijk Havengebied op het Azartplein (KNSM-eiland) waar ook de pont naar de Zamenhofstraat aanlandt.

Foto: Hilde Postma

Is de pont ook handig met het oog op de verhuizing van Cartesius 2 vanuit het centrum naar het Geertje Wielemaplein op Zeeburgereiland na deze zomer?

Jazeker, veel scholieren zullen vanuit het centrum op en neer naar Zeeburgereiland fietsen vanaf deze zomer. Wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma heeft daarom een toezegging gedaan zich in te zetten voor de tijdelijke pontverbinding. Ook wordt de Sluisbuurt de thuisbasis van de Hogeschool InHolland, waar 10.000 studenten onderwijs volgen. Binnenkort wordt daar ook de eerste paal voor huizenblokken geslagen: die Noordwesthoek van het Zeeburgereiland gaat goed ontwikkeld worden. Over een paar jaar wonen meer dan 10.000 Amsterdammers op Zeeburgereiland. De pont is dus geen overbodige luxe.

Ook de kop van Borneo-eiland zou een geschikte aanlandplek kunnen zijn.

Foto: Hilde Postma

In welke fase zijn de plannen?

Er wordt nu onderzocht wat de beste aanlandingsplekken zijn voor de pont, zowel aan de oostkant als aan de westkant. Bij Zeeburgereiland zijn er twee potentiële aanlandingsplekken. Eén is midden in de Sluisbuurt, de andere zit meer aan de zuidkant, richting de Baaibuurt, ter hoogte van de Piet Heintunnel. In het Oostelijke Havengebied zijn er zes potentiële aanlandingsplekken: 2 op KNSM-eiland, 2 op Sporenburg, 1 op Cruquius, en 1 op Borneo-eiland.

Hoe wordt de afweging gemaakt?

Dat gebeurt aan de hand van een multicriteria-analyse. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de fietsroutes, de vaarroutes, de veiligheid van iedere optie en de kosten. De vaarroute is daarbij echt van belang, omdat het Amsterdam-Rijnkanaal een hele drukke vaarroute is. Van iedere route wordt een overzicht gemaakt van de voor- en nadelen. In het najaar wordt de voorkeursvariant aan het college van B&W van Amsterdam voorgelegd, en ook aan het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio. Dan zal een definitieve keuze volgen, samen met het kredietbesluit om het project te kunnen uitvoeren.

Mogelijke aanlegplekken in het Oostelijk Havengebied (links) en Zeeburgereiland (rechts).

Foto: Hilde Postma

Waarom vaart de pont alleen tussen 2021 en 2028?

De pont kan niet eerder gaan varen dan 2021, want we moeten echt eerst uitgebreid onderzoek doen naar de nautische veiligheid in samenwerking met RWS en het Havenbedrijf. Daarnaast moet de pont zorgvuldig worden ingepast in het bestaande stedelijke gebied, en moeten we ook in gesprek met de bewoners. Ook moeten we een pont vrijmaken, want er zal waarschijnlijk gebruik gemaakt gaan worden van een pont die nu vaart op het IJ. Er is een tekort aan ponten in Amsterdam, dus we moeten creatief zijn.

Verder is het idee is dat er een nieuwe brug of tunnel gaat worden aangelegd tussen Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied. Er is overigens ook de mogelijkheid dat ervoor gekozen wordt de bestaande fietsroute via de Amsterdamse brug toch op te waarderen. Een nieuwe of verbeterde verbinding zal naar verwachting in 2028 gereed zijn voor gebruik.

De pont die op de route zal gaan varen, zal niet nieuw worden besteld. Er wordt een pont vrij gemaakt die nu al vaart op het IJ.

Foto: Hilde Postma

Sommige mensen vragen zich af waarom er geen pont vanaf andere delen van IJburg vaart?

Een pont over een groot traject laten varen is niet praktisch: een pont vaart een stuk langzamer dan bijvoorbeeld een tram kan rijden. Er gebeurt veel om de bereikbaarheid met IJburg te verbeteren; het gekoppeld laten rijden van lijn 26 is één van de maatregelen. Dat gaat nu ook gebeuren. En voor het hele gebied is al een Mobiliteitsplan opgesteld. Dat is nodig, want er komen nog enorm veel woningen bij op IJburg, onder meer door de aanleg van Centrumeiland, Strandeiland en Buiteneiland.

Wat is het aandeel van de Vervoerregio Amsterdam bij deze tijdelijke pont?

De Vervoerregio Amsterdam heeft als doel de regionale bereikbaarheid te verbeteren. Vervoer over het water valt daar op zich niet onder; daar gaat een aparte tak van de gemeente Amsterdam over. Aan de exploitatie zelf mogen en kunnen we niet bijdragen, maar wel aan een aantal onderdelen: het aanleggen van de aanlegsteigers en de fietsroutes bijvoorbeeld. Daarvoor stellen we een bepaald percentage van het totaalbedrag beschikbaar.

Tot slot: hoe vaak gaat de pont varen?

Uitgangspunt is drie keer per uur: om de 20 minuten dus, vanaf beide kanten. De exacte vaartijden moeten nog worden bepaald.