Afbeelding
woensdag 31 juli 2019

2 weken achter de rug, hoe gaat het?

Duco Vaillant

De zomeroperatie is nog in volle gang. Inmiddels zijn we twee weken bezig. Hoe zijn deze weken vergaan? En de hamvraag: lopen we nog op schema? Ja en nee, maar 26 augustus tram 5 en 6 weer in dienst is nog steeds de koers. Hieronder lopen we de werkzaamheden tussen Cannenburg in Buitenveldert en Amstelveen Stadshart even langs.

Tekst Wendy van der Meulen

De werkzaamheden in Buitenveldert liggen op schema. De halte Van Boshuizenstraat is inmiddels gesloopt en VITAL is gestart met het bouwen van de nieuwe halte. Naar verwachting duurt dat t/m 19 augustus waarna alle systemen op de halte, zoals de SOS-zuil, verlichting, camera e.d. allemaal nog getest moeten worden.

De status van het nieuwe spoor in Buitenveldert op maandag 30 juli.

Asbest bij halte Uilenstede zorgde voor oponthoud

Tijdens het slopen van halte Uilenstede bleek er asbest te zitten in een laag tussen de perronplaten en het betonnen dek bij de trap en de lift. Het werk is toen direct stilgelegd en de asbest is door een speciaal asbestverwijderingsbedrijf weggehaald. Inmiddels is de sloop weer hervat en bijna afgerond. Als gevolg van de asbest hebben de werkzaamheden bij Uilenstede wel vertraging opgelopen. VITAL onderzoekt momenteel welke gevolgen dit heeft voor de overige werkzaamheden. Duidelijk is al wel dat de nieuwe lift niet in de nacht van 11 op 12 augustus ingehesen zal worden, maar in de nacht van donderdag 22 op vrijdag 23 augustus.

De 'kettinghor' bij Uilenstede. Veel ballast wordt hergebruikt. Dit gebeurt met een speciale spoor- en onderhoudsmachine, een zogenaamde kettinghor. De inzet van de kettinghor voor een tramspoor is uniek, omdat deze machines meestal worden ingezet voor landelijk treinspoor. De machine reinigt de kiezels en legt ze weer terug. Dit scheelt veel vrachtverkeer op de weg. Inmiddels is de hor alweer klaar.

Foto: Foto: Gé Dubbelman

Werkzaamheden Kronenburg op schema

De metamorfose van Kronenburg ligt grotendeels op schema. Het graven van de bouwkuip is gereed. Tezamen met de bouwkuip van Zonnestein is er meer dan 60.000 m3 grond afgegraven en afgevoerd. Inmiddels zijn de betonwerkzaamheden gestart en moet er zo’n 1.600 ton stalen wapening gevlochten worden. Op vrijdag 2 augustus worden de betonnen liggers van het nieuwe, zuidelijke wegdek op hun plek gelegd. Dit is een hele klus want één zo’n ligger is 24 meter lang en weegt ruim 46 ton.

De verdiepte bak bij Kronenburg is al goed zichtbaar. Als eerste rijden eind augustus tram 5 en 6 hier doorheen, in de definitieve eindsituatie zowel de trams als het doorgaande verkeer op de Beneluxbaan.

Foto: Foto: Gé Dubbelman

Een stroeve start voor Zonnestein

Kruispunt Zonnestein had een stroeve start. Vanwege problemen met de retourbemaling kon VITAL niet volgens planning beginnen met de graafwerkzaamheden. Pas aan het eind van de eerste week konden ze hiermee starten. In de tussentijd gingen de werkzaamheden die daar niet van afhankelijk waren wel gewoon door, zoals het verwijderen van het spoor, de ballast en de bovenleiding. Inmiddels zijn ook bij Zonnestein de beton- en vlechtwerkzaamheden gestart en staan de liggers van het nieuwe wegdek ingepland op 9 en 10 augustus. De vertraging door de stroeve start is deels teniet gedaan onder andere omdat er meer graafmachines ingezet zijn. VITAL blijft hard aan het werk om de opgelopen vertraging in te lopen.

Vernieuwen van de andere haltes

De werkzaamheden bij halte Stadshart en het spoor daar liggen op schema. Bij Onderuit en Oranjebaan duren de sloopwerkzaamheden iets langer dan verwacht vanwege de betondikte.

Nog roet in het eten door de hitte?

In de afgelopen twee weken is het 75-jaar oude warmterecord gesneuveld. Maar aan de vernieuwing van de Amstelveenlijn werd gewoon stug doorgewerkt. De hitte heeft dan ook niet voor noemenswaardige vertraging in de planning gezorgd. Petje af voor de harde werkers buiten! VITAL koerst nog steeds af op het weer laten rijden van tram 5 en 6 op maandag 26 augustus.

Waar op te letten de komende weken?

Autoverkeer

  • Van 12 t/m 22 augustus: één grote rotonde rondom Kronenburg en Zonnestein.
  • Afsluiting Beneluxbaan in noordelijke rijrichting tijdens drie avonden en nachten (tussen 20.00 en 5.00 uur) voor het inhijsen van de liften bij de haltes Onderuit (15-16 augustus), Oranjebaan (21-22 augustus) en Uilenstede (22-23 augustus). Omleidingsroutes worden ter plaatse aangegeven.

Fietsers, voetgangers, OV-reizigers

  • Van 12 t/m 22 augustus: afsluiting oversteek Biesbosch (halte blijft in gebruik voor bus 45). Voor fietsers is er een omleiding vanuit het noorden via Uilenstede. Omleiding vanuit het zuiden is via de fietstunnel Onderuit. Voor voetgangers rijdt er een pendelbus van de westelijke bushalte Biesbosch naar de oostelijke bushalte Biesbosch en vice versa. Reistijd is circa 2 minuten. De pendelbus rijdt van 5.30 tot 1.00 uur en in het weekend ook ‘s nachts. Advies voor OV-reizigers: maak indien mogelijk zoveel mogelijk gebruik van de bushaltes Uilenstede of Onderuit.

 

Wil je alles weten over het project Amstelveenlijn? Volg onze collega’s dan op www. amstelveenlijn.nl.