Zeven jaar geleden beschikt GVB over 200 trams. De reizigersgroei is enorm, trams zijn druk. De grens van wat ze aan kunnen is bereikt. Pas met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 zal het netwerk in de stad veranderen. Dan neemt de metro een belangrijke as over en worden er trams vrijgespeeld. Toch zal de groei bij de tram ook dan doorzetten. De 11G- en 12G trams hebben intussen drie decennia dienst gedaan. De aanbesteding van een nieuwe tramserie, de 15G wordt daarom in 2015 gestart. Het zal zeven jaar duren, van start aanbesteding tot finish, voor de 72 bestelde trams zijn geleverd. Een terugblik nu de laatste tram is geleverd.
Door GVB
Zoektocht gestart
De aankoop van het nieuwe materieel gebeurt in opdracht van Vervoerregio Amsterdam die hier ook een investeringssubsidie voor verstrekt en het programma van eisen met GVB heeft voorbereid. De nieuwe trams zijn bedoeld voor de vernieuwde Amstelveenlijn en als vervanging van de 11G- en 12G-series, die aan het einde van hun levensduur zijn. De zoektocht start naar een tweerichtingsvoertuig, maximaal 30 meter lang en 2,40 meter breed, met een lage vloer, geschikt voor de in Amsterdam voorkomende perronhoogtes. De trams moeten ook te koppelen zijn, want op zowel de Amsteltram als de IJtram moet GVB straks gekoppeld rijden om de piek in reizigers aan te kunnen.