Afbeelding
dinsdag 19 november 2019

OV Zaanstreek-Waterland de markt op

Hedy Luchtmeyer

Begin november heeft de aanbesteding van het busvervoer Zaanstreek-Waterland een nieuwe mijlpaal bereikt. Het bestek is op de markt gebracht en vervoerbedrijven kunnen een bieding voorbereiden. Daarmee kunnen ze het exclusieve recht winnen om openbaar vervoer te verrichten in Zaanstreek-Waterland vanaf eind 2021. Annemarie Smit, Juridisch adviseur bij de Vervoerregio, vertelt wat hier zoal bij komt kijken.

Annemarie, het bestek is gepubliceerd. Wat houdt dat precies in?

‘Dit betekent dat de aanbesteding is gestart en dat vervoerbedrijven kunnen inschrijven om mee te dingen naar de nieuwe concessie. Het bestek bestaat uit verschillende documenten op basis waarvan een vervoerder zijn offerte moet opstellen. Bijvoorbeeld het programma van eisen en de aanbestedingsleidraad, waarin de procedure en de gunningscriteria zijn beschreven. Al deze stukken zijn nu gepubliceerd op de website negometrix, waardoor vervoerders ze kunnen raadplegen. In principe kunnen vervoerbedrijven uit de hele Europese Unie meedingen.’

Voor wie is dit interessant?

‘Natuurlijk voor de vervoerders maar ook voor onderaannemers, busfabrikanten en producenten van zero emissie technieken. Ook zij kunnen de stukken op negometrix inzien. De informatie is alleen voor bedrijven en organisaties toegankelijk, niet voor particulieren.’

Hoe ziet de komende fase van de aanbesteding eruit?

‘Dat is de fase van inlichtingen. Geïnteresseerde partijen kunnen hun vragen en opmerkingen over het bestek bij de Vervoerregio indienen. Met het aanbestedingsteam gaan we deze vragen verzamelen en beantwoorden in een Nota van Inlichtingen. Deze wordt ook weer gepubliceerd op Negometrix, waarbij de vragen geanonimiseerd worden weergeven. Er komen vier rondes van beantwoording, de eerste in december 2019. En ondertussen kunnen de vervoerders hun offerte voorbereiden.’

Hoe gaat een offerte indienen in zijn werk?

‘Vervoerders kunnen hun offerte vóór 26 maart voor 10.00 uur ’s ochtends indienen. Verschenen er voorheen steekwagens met dozen vol offertes op kantoor, tegenwoordig gaat dat via een digitale kluis. Deze wordt geopend in aanwezigheid van de vervoerders die hebben ingeschreven. Vervolgens worden de offertes zeer nauwkeurig beoordeeld en neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio op basis van de adviezen een besluit welke vervoerder het gaat worden.’

En wanneer wordt deze winnaar bekend gemaakt?

‘De gunning is voorzien in juni 2020, na besluitvorming door het dagelijks bestuur. De winnende vervoerder wordt dan uitgenodigd om de contracten te tekenen en belooft alle verplichtingen na te komen. Daarna volgt de periode van implementatie, waarin het vervoerbedrijf zich gaat voorbereiden op de nieuwe concessie. Op 12 december 2021 gaat de vervoerder daadwerkelijk rijden.’

Wat is jouw taak in deze aanbesteding?

‘Ik zit in het aanbestedingsteam van de Vervoerregio en doe onder meer de juridische toetsing van alle documenten en van het proces. Het is een breed juridisch traject, variërend van de uitwerking van zero emissie vraagstukken,  financiële zaken zoals een bussenlening en het bewaken van de samenhang van alle documenten. Ik vind het erg leuk werk, iedereen in het team is druk bezig met de verschillende onderdelen van de aanbesteding en de duidelijke deadlines maken het een zeer dynamisch project.’