Net als ‘vroeger’ gaan we nog steeds langs bij het project Renovatie Oostlijn, een project dat deels gefinancierd wordt door de Vervoerregio. Vandaag staan de ondergrondse stations van de Oostlijn centraal: wat moet hier de komende drie maanden nog gebeuren? Susanne Visser van gemeente Amsterdam licht toe.
Renovatie Oostlijn: de eindstreep komt in zicht
Susanne: “In een notendop: op dit moment zijn er nog twee ondergrondse metrostations in uitvoering: Nieuwmarkt en Wibautstraat. Bij de metrostations Amsterdam Centraal, Waterlooplein en Weesperplein zijn alle toegangen open, maar hebben we nog wel wat werk te doen.”
Nieuwmarkt
Laten we beginnen bij de Nieuwmarkt. Is de renovatie hier bijna afgerond? Susanne: “Bijna! We zijn nu nog aan het werk bij de toegang aan de Nieuwe Hoogstraat. Zonder dat het gevolgen had voor de planning, hadden we hier wel een kleine tegenslag: de maatvoering van de glazen pui klopte niet. Dit is hersteld en afgelopen maandag zijn we begonnen met het monteren van de pui.”
Afwerking
Susanne vervolgt: “We gaan nu ook verder met de afwerking van de toegang, het installeren van systemen en het betegelen van de wanden. Op het perron zijn we ‘s nachts bezig met het schoonmaken en polijsten van de vloer. Half september moet de toegang weer opengaan en vanaf dan is metrostation Nieuwmarkt weer via alle toegangen bereikbaar. We zijn dan alleen nog niet helemaal klaar met dit station: de definitieve wand met apparaten moet nog geïnstalleerd worden. Dit werk wordt nu ingepland, ook voor de andere stations.”
Wibautstraat
Over op station Wibautstraat. Hoe gaan het hier met de renovatie? Susanne: “Sinds half juli zijn de toegangen aan de Grensstraat en de Platanenweg weer open. De toegangen Vrolikstraat en Gijsbrecht van Aemstelstraat zijn nu dus gesloten en aan de beurt om gerenoveerd te worden. Afgelopen week hebben we het verf van de wanden gestraald bij de Gijsbrecht van Aemstelstraat, zodat het Beton Brut weer zichtbaar wordt. Voor deze werkzaamheden hadden we een tent om de toegang gebouwd om verspreiding van stof tegen te gaan. Bij de Vrolikstraat gaan we verder met de bouw van de nieuwe lift en het nieuwe toegangsgebouw. In beide metrohallen werken we ondertussen aan de afbouw en de installaties. Het werk aan deze toegangen duurt nog tot en met november.”
Metroborden
Maar dan is het nog niet helemaal af? Susanne: “Klopt. Nu duidelijk is dat de plafonds niet in de renovatie worden meegenomen, gaan we de borden op het perron bij Centraal Station, Waterlooplein en Weesperplein vervangen. Dit gebeurt vanaf eind augustus. De oude borden worden tijdelijk opgeslagen en gaan we in het najaar verloten of misschien wordt het, na het succes van vorige keer, wel weer een Metrobordenbingo.”
Leuningen
Volgens het ontwerp kregen alle stations hardhouten leuningen. Helaas bleek dit bij vijf toegangen in de praktijk niet te werken en worden deze nu van staal. Wat is hiervan de planning? Susanne: “Vanwege een lange productie- en leveringstijd hebben wij deze leuningen nog niet kunnen plaatsen. De komende periode starten we met het vervangen van de tijdelijke leuningen, waarbij de stations Nieuwmarkt en Wibautstraat als eerste worden meegenomen zodat bij de oplevering van deze stations de nieuwe leuningen aanwezig zijn. Aansluitend vervangen we dan ook de leuningen bij Centraal Station, Waterlooplein en Weesperplein zodat eind dit jaar ook alle tijdelijke leuningen zijn vervangen. Dat moet ook wel, want de eindstreep van de renovatie komt rap naderbij.”
Houd voor een nieuwe ronde Metrobordenbingo deze site in de gaten.