Afbeelding
vrijdag 31 augustus 2018

Renovatie Oostlijn: de eindstreep komt in zicht

Renske van Bers

Net als ‘vroeger’ gaan we nog steeds langs bij het project Renovatie Oostlijn, een project dat deels gefinancierd wordt door de Vervoerregio. Vandaag staan de ondergrondse stations van de Oostlijn centraal: wat moet hier de komende drie maanden nog gebeuren? Susanne Visser van gemeente Amsterdam licht toe.

Susanne: “In een notendop: op dit moment zijn er nog twee ondergrondse metrostations in uitvoering: Nieuwmarkt en Wibautstraat. Bij de metrostations Amsterdam Centraal, Waterlooplein en Weesperplein zijn alle toegangen open, maar hebben we nog wel wat werk te doen.”

20180705 oostlijn Wibautstraat [Ge Dubbelman] (10)

Het schoonmaken en polijsten van de vloeren, dit is bij station Wibautstraat.

Nieuwmarkt

Laten we beginnen bij de Nieuwmarkt. Is de renovatie hier bijna afgerond? Susanne: “Bijna! We zijn nu nog aan het werk bij de toegang aan de Nieuwe Hoogstraat. Zonder dat het gevolgen had voor de planning, hadden we hier wel een kleine tegenslag: de maatvoering van de glazen pui klopte niet. Dit is hersteld en afgelopen maandag zijn we begonnen met het monteren van de pui.”

Afwerking

Susanne vervolgt: “We gaan nu ook verder met de afwerking van de toegang, het installeren van systemen en het betegelen van de wanden. Op het perron zijn we ‘s nachts bezig met het schoonmaken en polijsten van de vloer. Half september moet de toegang weer opengaan en vanaf dan is metrostation Nieuwmarkt weer via alle toegangen bereikbaar. We zijn dan alleen nog niet helemaal klaar met dit station: de definitieve wand met apparaten moet nog geïnstalleerd worden. Dit werk wordt nu ingepland, ook voor de andere stations.”

20180104 renovatie oostlijn centraal station set klaar met de renovatie [Ge Dubbelman] (39)

Binnenin het station blijven de hardhouten leuningen mooi en wordt de kleur door veelvuldig gebruik zelfs intenser.

Wibautstraat

Over op station Wibautstraat. Hoe gaan het hier met de renovatie? Susanne: “Sinds half juli zijn de toegangen aan de Grensstraat en de Platanenweg weer open. De toegangen Vrolikstraat en Gijsbrecht van Aemstelstraat zijn nu dus gesloten en aan de beurt om gerenoveerd te worden. Afgelopen week hebben we het verf van de wanden gestraald bij de Gijsbrecht van Aemstelstraat, zodat het Beton Brut weer zichtbaar wordt. Voor deze werkzaamheden hadden we een tent om de toegang gebouwd om verspreiding van stof tegen te gaan. Bij de Vrolikstraat gaan we verder met de bouw van de nieuwe lift en het nieuwe toegangsgebouw. In beide metrohallen werken we ondertussen aan de afbouw en de installaties. Het werk aan deze toegangen duurt nog tot en met november.”

20180829 Nieuwmarkt plaatsen kozijnen

De plaatsing van de kozijnen bij station Nieuwmarkt.

Metroborden

Maar dan is het nog niet helemaal af? Susanne: “Klopt. Nu duidelijk is dat de plafonds niet in de renovatie worden meegenomen, gaan we de borden op het perron bij Centraal Station, Waterlooplein en Weesperplein vervangen. Dit gebeurt vanaf eind augustus. De oude borden worden tijdelijk opgeslagen en gaan we in het najaar verloten of misschien wordt het, na het succes van vorige keer, wel weer een Metrobordenbingo.”

20180614 oostlijn Bordenbingo [Ingrid Koedood] (7)

De Metrobordenbingo in juni was binnen no time vol en was een groot succes.

Leuningen

Volgens het ontwerp kregen alle stations hardhouten leuningen. Helaas bleek dit bij vijf toegangen in de praktijk niet te werken en worden deze nu van staal. Wat is hiervan de planning? Susanne: “Vanwege een lange productie- en leveringstijd hebben wij deze leuningen nog niet kunnen plaatsen. De komende periode starten we met het vervangen van de tijdelijke leuningen, waarbij de stations Nieuwmarkt en Wibautstraat als eerste worden meegenomen zodat bij de oplevering van deze stations de nieuwe leuningen aanwezig zijn. Aansluitend vervangen we dan ook de leuningen bij Centraal Station, Waterlooplein en Weesperplein zodat eind dit jaar ook alle tijdelijke leuningen zijn vervangen. Dat moet ook wel, want de eindstreep van de renovatie komt rap naderbij.”

Houd voor een nieuwe ronde Metrobordenbingo deze site in de gaten.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

3 december 2018 | 23:06

Tijmen Stam

Nou @Peter: Dat lijkt mij onzin. Een tweede toegang is niet even een klusje dat je zomaar doet: Er moet een nieuwe brug gebouwd worden onder 6 sporen (2 NS, 4 metro) door, omdat je de brughoofden gaat doorbreken.

Bovendien zijn er letterlijk minder dan 50 woningen voor wie een noordelijke ingang een voordeel zou zijn, waarbij de bewoners van meest verafgelegen woning (Solitudopad 4), nu een whopping 375 meter moet lopen om naar de zuidelijke ingang te komen. Oh, en voor de mensen aan de Omval, daar zal het nu zo’n 100 meter minder naar de zuidelijke ingang zijn van Spaklerweg dan naar Amstel en dus zouden ze nog eens 120m winnen met een tweede ingang. Dat lijkt mij het geld van de ombouw niet waard.

28 november 2018 | 10:19

Peter

Heb eerder aangegeven dat station Spaklerweg waarschijnlijk een tweede in-/uitgang nodig heeft (aan noordkant), gezien het te verwachten aantal mensen in dit gebied. Dit is helaas niet meegenomen met de renovatie, maar wil het nu nogmaals onder de aandacht brengen, want ik denk dat een in-/uitgang niet genoeg zal zijn. Het wordt in de toekomst een druk station met bewoners, werkenden en ook hotelgasten. Wellicht kan hier nog eens naar gekeken worden? Voorul nu dat ook het plan Weespertrekvaart midden, oost en zuid bekend is. Dus je krijgt het hele Weespertrekvaartgebied, Bajeskwartier en Amstelkwartier dat via een hal en trap naar binnen en buiten moet. Alvast bedankt.

18 september 2018 | 12:39

n-evo

@Renske Genoeg tijd om een goede huisstijl te ontwikkelen en de juiste mensen in dienst te nemen die dit bewaken dus. 🙂

18 september 2018 | 15:03

Renske van Bers

@N-evo, dat zeker 🙂 Groet, Renske

18 september 2018 | 09:54

n-evo

Wat ik ook niet echt begrijp en om het bij de VRA te houden: alle stations hebben een make-over gekregen – of krijgen die – met R-NET “wayfinding”. Vervolgens worden er nieuwe LCD-panelen opgehangen. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordlijk voor die LCD-panelen en de vormgeving daarvan? Want ook daar wordt niet netjes Profile toegepast.

17 september 2018 | 22:57

Thomas Krause

Is er een reden waarom de VRA níet in de volgende concessie iets zou kunnen meenemen over bewegwijzeringsstandaarden of bestickering of lettertypes? Bij R-net wordt dat toch ook gedaan?

18 september 2018 | 11:13

Renske van Bers

@Thomas en n-evo, wellicht, de stijl van de communicatie zou gewoon meegenomen kunnen worden, maar zal wsl niet doorslaggevend zijn 🙂 Er zijn uiteraard nog heel veel andere zaken/afwegingen die spelen bij het verlenen van een concessie. Het duurt overigens ook nog wel even voordat er nieuwe concessies verleend worden. Groet, Renske

17 september 2018 | 20:58

n-evo

@Renske En heeft de VRA die ambitie ook?

17 september 2018 | 14:34

n-evo

@Renske Bedankt voor het uitzoeken en het navragen. Uit dit antwoord komt helaas nog niet naar boven waarom de VRA in de toekomst die verantwoordelijkheid niet kan overnemen en hier een coördinerende rol in wil spelen bij alle partijen. Ik lees eigenlijk alleen maar “Het is ons pakkie an niet en daar laten we het bij.”

Het blijft dus een onsamenhangend rommeltje op uitzonderingen na waar de VRA opeens wél de samenwerking met verschillende partijen wil opzoeken.

Vreemd verhaal.

17 september 2018 | 14:41

Renske van Bers

@N-evo, de Vervoerregio zou het wel naar zich kunnen toetrekken in toekomstige concessies. En de Noord/Zuidlijn heeft natuurlijk wel een uitzonderingspositie, omdat het hier om een nieuwe lijn ging. Groet, Renske

12 september 2018 | 14:14

n-evo

@Renske “dit is niet iets wat bij VRA ligt, de vevroerders zijn hier zelf verantwoordelijk voor.”

Daar ligt precies het probleem. De vervoerders hebben de kennis niet in huis om binnen het bedrijf een consistente huisstijl door te voeren of geven dit geen prioriteit. Laat staan dat ze dit onderling coördineren.

Het zou prachtig zijn als de VRA met een enkele huisstijl komt voor alles van voertuigen tot borden, van haltes tot interieur en informatiesystemen en dit vervoerders oplegt.

12 september 2018 | 13:44

Thomas Krause

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam Dat is zeker fijn, en ik denk dat iedereen het nog fijner zou vinden als die vormgeving overal in de stad consistent gehanteerd zou worden. Wellicht leuk om een reactie hierop te horen van de VRA?

17 september 2018 | 12:33

Renske van Bers

@Thomas en n-evo, hierbij het antwoord van mijn collega Chiel de Jager: “Ik snap dat die verschillende huisstijlen verwarrend werken, maar deze verantwoordelijkheid ligt bij verschillende partijen, zoals de gemeente en de vervoerders zelf. Zodoende kan de Vervoerregio niet zomaar eenzelfde huisstijl voor alle vervoerders opleggen. Bij de wayfinding bij de Noord/Zuidlijn is er overigens wel met verschillende partijen zoals bijvoorbeeld ProRail samengewerkt.” Groet, Renske

6 september 2018 | 13:21

Peter

@Alain

dan heeft ‘ie (of zij) nog een hoop te doen ;-). 

(ik verdenk de bewoner van The Weather Engine op Centraal. Die kon het niet meer aanzien. Toen is hij ’s nachts met zijn keukentrapje, plamuurmes en flesje lijmoplosser het scherm uitgeklommen)

11 september 2018 | 13:22

Renske van Bers

@Peter 🙂 Groet, Renske

6 september 2018 | 12:07

Susanne, Metro en Tram

@Chantal

We hadden het zelf ook al gezien en er worden zo snel als mogelijk extra fietsrekken bijgeplaatst.

6 september 2018 | 10:47

Alain

@Peter
Op de Oostlijnstation hangen ze er allemaal nog – gisteren nog gespot.

De vraag met bedoelde woordspeling is dan: wie is de M.O.L. binnen GVB?

6 september 2018 | 13:56

Renske van Bers

@Alain 🙂 Hoe vind je trouwens de onderwerpen tot nu toe? Groet, Renske

5 september 2018 | 20:36

Peter

Ik reed vanavond om half zeven per 52 van Centraal naar Zuid. Een heerlijk snel ritje in een niet te drukke metro. Maar wat schetste mijn verbazing: op alle displays van de nieuwe stations zijn die vermaledijde witte stickertjes alweer verdwenen! (alleen op Zuid zaten ze er nog, maar ja, aan dat station valt de komende jaren toch geen eer te behalen)

Of het op de stations in Noord ook zo is weet ik niet. Hoe dan ook: er leest dus iemand hier mee met de invloed en de macht om zoiets terug te draaien. Al kan die persoon ook wakker zijn geworden omdat Renske er van de week intern naar gevraagd heeft. Mooi! Nu hopen dat het zo blijft.

5 september 2018 | 20:56

Renske van Bers

@Peter, goed nieuws! Groet, Renske

3 september 2018 | 16:40

Chantal

Goedendag,

op Gein zijn jullie bezig met de renovatie aan Wisseloord zijde. Nu zijn er wel aan de andere metro ingang fietsenrekken geplaatst. Maar dit is niet genoeg. De fietsen staan aan de bomen en palen en los op de stoep. Kunnen er extra rekken geplaatst worden?

Vriendelijk groet, Chantal

4 september 2018 | 09:20

Renske van Bers

@Chantal, uw vraag ligt bij Susanne! Groet, Renske

3 september 2018 | 15:11

Thomas Krause

@n-evo Toevallig had ik hier net een tweet over gestuurd. Het is niet echt acceptabel dat er op één bord een blauw rechthoekje met “M52” staat en op een ander bord iets totaal anders om dezelfde lijn aan te duiden. Het GVB doet maar wat en als er één instantie is die daar iets aan zou kunnen doen is het de VRA. Toch?

Ik ben het ook een beetje beu om te horen waarom het lastig is. Liever oplossingen en ambities. Dit is niet lastig, de N/Z-lijn was lastig. Dit zijn Illustratorbestanden en huistijlregels.

11 september 2018 | 13:33

Renske van Bers

@Thomas, dit is niet iets wat bij VRA ligt, de vervoerders zijn hier zelf verantwoordelijk voor. Het zou wel een mogelijkheid zijn om in toekomstige consessies af te spreken dat er één stijl gehanteerd wordt. Het is iig wel fijn dat Prorail, de Vervoerregio en Metro en Tram wat betreft de wayfinding in en rondom CS de handen ineen hebben geslagen. Groet, Renske

3 september 2018 | 14:58

Remko

@n-evo: precies mijn gedachten!

3 september 2018 | 13:45

n-evo

@Rense Absoluut niet flauw bedoeld maar het verhaal dat zo’n beetje alles in Amsterdam erg lastig is hebben we al zo vaak voorbij zien komen. Ik ben meer geïnteresseerd in hoe partijen gaan toewerken naar oplossingen. Jullie hebben ik weet niet hoeveel geld geïnvesteerd in die R-NET-huisstijl en vervolgens gaan alle partijen daar weer mee aan de haal. Dat is nergens voor nodig. Jullie horen GVB aan te spreken op de feit dat ze in ieder geval binnen de metro netjes de R-NET-huisstijl handhaven en niet witte stickertjes met MOL op displays plakken. 🙂

3 september 2018 | 16:20

Renske van Bers

@N-evo, Remko en Thomas, ik vraag na hoe het zit en wie hiervoor de eindverantwoordelijke is. Groet, Renske

3 september 2018 | 11:57

n-evo

@Peter Het is inderdaad erg bedroevend hoe GVB met grafische vormgeving omgaat. Het bedrijf heeft er gewoon geen kaas van gegeten en gaat erg amateuristisch te werk. Iedereen die voor een nieuw kaartje of stickertje weer met een ander lettertype aan komt zetten, net weer een andere lijnkleur, etc. Ook de informatieschermen in de metro’s zijn bedroevend vormgegeven: wéér een ander lettertype, symbolen voor tram, bus en metro die nergens meer toegepast worden en amateuristisch geschoten foto’s van metrostations die er half naast hangen.

Als je naar de metro kijkt zijn er weer binnen no-time tig huisstijlen in omloop:

– R-NET (borden op stations)

– LCD-panelen op stations (willekeurige tint lijnkleuren, geen Profile als lettertype)

– Whatever GVB doet (in de treinen, op de stations en haltes)

– Omgevingsborden van de provincie buiten de stations (wéér een ander lettertype, vormgeving, etc.)

– Als het een treinstation is ook nog NS/Prorail erbij

Waarom?

Wat dat betreft laat de VRA ook echt steken vallen. Als vervoerders en verschillende partijen niet in staat zijn samen voor een goede consistente vormgeving te zorgen zou dit van hogerhand opgelegd moeten worden. En dan ook all-the-way gaan. Neem Transport for Londen als voorbeeld, maar ook De Lijn en BVG (Berlijn) doen dit een stuk beter.

3 september 2018 | 13:14

Renske van Bers

@N-evo en Peter, wellicht leuk om een artikel te maken waarom het zo lastig is om al die huisstijlen op elkaar af te stemmen? Groet, Renske

2 september 2018 | 00:39

Metrofan.

@johan siemons: Grappige reactie.
Nee ik begrijp bijvoorbeeld niet dat men vaak ongezien met graffiti aan de gang kan zijn, er wordt blijkbaar vaak de andere kant opgekeken, ik begrijp bijvoorbeeld ook niet dat bij rijkswegen men rustig met kladderen bezig kan zijn op geluidswallen die dichtbij de weg staan zonder dat iemand dat ziet, maar ja wat doe je dan? bellen heeft geen zin, er zijn wel belangrijkere dingen natuurlijk!. Vaak moeten die graffiti kunstenaars halsbrekende toeren uithalen bij viaducten bijvoorbeeld. (dank is wel een kunst)

3 september 2018 | 13:17

Renske van Bers

@Metrofan, er wordt niet de andere kant op gekeken, maar het blijft lastig om graffiti-artiesten op tijd te spotten en ‘in de kladden te grijpen’. Groet, Renske

1 september 2018 | 22:40

johan siemons

@Metrofan.
ja , ja . de schoonmakers – die de hele dag in de metro schoonmaken – kijken de hele dag om zich of niemand naast de pot….

1 september 2018 | 21:48

Metrofan.

@Peter ik zal nu ook eens met kritische ogen op die dingen gaan letten, maar laat ik dat maar niet doen,ik erger me al geel en groen aan al het zwerfvuil langs de wegen.
Wat ik een nog grotere irritatie vind is dat bekladderen van gebouwen en treinen metro’s en trams.
Ach ja opvoeding he’ Maar Amsterdam heeft er een mooie metro-lijn bijgekregen met mooie stations met prachtige kunstwerken. Om positief af te sluiten,er moet maar meer toezicht op gehouden worden dat het mooi blijf.

1 september 2018 | 21:47

stanley brul

@Peter Ha Peter, kan soms inderdaad beter maar neem van mij aan (woon vanaf 1995 in Capelle aan den Ijssel bij Rotterdam en reis sinds 2002 naar de UvA eerst Roeterseiland en sinds 2010 Sciencepark) dat er in Rotterdam inmiddels toch met enige afgunst naar de prachtige Noord-Zuidlijn wordt gekeken. Als gebruiker van de lijn Capelle de Terp-Rotterdam Blaak en verder, kan ik je verzekeren dat het met de frequentie niet altijd snor zit en ook de way-finding (wat een woord) kan weleens wat hulp gebruiken. Nee de kwaliteitssprong in Amsterdam is enorm. Een tram van Amstel naar Sciencepark zou mooi zijn maar bus 40 en 240 doen het ook prima…..ik heb vroeger lang bij Unilever in Vlaardingen gewerkt. Liep toen met een trein best goed. Inmiddels weten we hier allemaal dat de ombouw van een trein naar een metro ook in Rotterdam verre van vlekkeloos verloopt………Het gras is niet altijd groener bij de buren!

1 september 2018 | 13:34

Peter

Dank je, Renske. Ik ben benieuwd.

@Metrofan: ongetwijfeld heb je gelijk voor de gemiddelde reiziger. Maar ik weet wel één ding zeker: in Rotterdam zul je geen lullige stickertjes aantreffen op de dure displays. In Londen, Berlijn, Parijs, Tokyo, Madrid en noem ze maar op ook niet. En als dat onverhoopt wel een keer zo is dan is het daar echt tijdelijk. Ik loop al lang genoeg rond in deze mooie stad om te weten dat “tijdelijk” hier heel anders wordt geïnterpreteerd.

1 september 2018 | 01:04

Metrofan.

@Peter; Ik denk dat de gemiddelde reiziger het worst zal zijn hoe de borden eruit zien wat de steil betreft, ik denk dat het belangrijker is of de informatie op die borden duidelijk is en klopt. Ik zal bijvoorbeeld niet weten hoe de borden in bijvoorbeeld Utrecht of Rotterdam eruit zien. (lekker belangrijk?)

31 augustus 2018 | 15:21

j.siemons

@Peter
geachte peter ,

met techneuten doel ik gemakshalve op technisch ingestelde mensen die met beeldvorming ,image , etc. niets van doen hebben . “spraakgebruik” dus 🙂 .

31 augustus 2018 | 13:13

Peter

Ik weet niet of het “techneuten” zijn, maar ik denk wel dat
het bij het GVB ligt. Ik wil absoluut niet al te eenvoudig op het GVB afgeven.
Hun prioriteit ligt bij het vervoeren van bijna 1 miljoen mensen per dag in
deze stad en dat is al lastig zat. 

Maar dat er op dit gebied sprake is van
desinteresse en onverschilligheid, en dat dit al decennialang aan de gang is,
moge wel duidelijk zijn. De lange lijst van voorbeelden zal ik niet herhalen,
velen zijn hier al vaak bediscussieerd. De huisstijl met bewegwijzering was er
één van. Nu er eindelijk een nieuwe huisstijl met bewegwijzering is moet je het
wel helemaal afmaken, vind ik.

Bij de Oostlijn destijds lag de verantwoordelijkheid puur bij het
vervoerbedrijf en hun eigenaar, de gemeente. De algehele tendens was in die
tijd een stuk lakser en chaotischer dan nu. Als ik terugdenk aan hoe de metro
er toen bij lag dan komen we echt van heel ver. Maar nu is er de Vervoerregio, die
als opdrachtgever en concessieverlener een stuk onafhankelijker en autonomer is en die aan zulke
dingen gewoon eisen kan stellen. 

En aangezien deze mooie website tegenwoordig onder diezelfde
Vervoerregio valt dacht ik: laat ik deze ergernis maar eens hier posten! 

1 september 2018 | 09:59

Renske van Bers

@Peter, ik vraag na hoe het zit met de wayfinding. Groet, Renske

31 augustus 2018 | 11:47

j.siemons

@Peter
ja , volkomen gelijk waar het de verrommeling betreft . zo gaat dat . er ontbreekt een regie over het geheel . techneuten – aanname van mij – hebben daar minder oog voor . dat is wel gebleken zoals u beschrijft .

31 augustus 2018 | 11:08

Peter

Als jullie toch met nieuwe borden bezig gaan… kunnen jullie dan ook aan Mijksenaar vragen of ze binnen de nieuwe metrohuisstijl een mooi bordje voor de spoor- en perronnummering kunnen ontwerpen? En dan meteen voor alle lijnen. 

Met een eenduidige visie zoals we die van ze gewend zijn, die antwoord geeft op de meest elementaire vragen als: hoe hang je ze op aan het plafond, hoe bevestig je aan een stationskap en wat doe je als er geen plafond of kap in de buurt is? Wat is hun locatie ten opzichte van de elektronische displays en de stijgpunten, et cetera. 

Meer dan twee a drie per perron / spoor is volgens mij niet nodig en zou ook niet al te veel moeten kosten. Op de Noord/Zuidlijn verscheen een paar weken na de opening al ergerlijke witte schimmel in de vorm van stickertjes met “spoor 1” en “spoor 2” (nota bene in het ouwe trouwe M.O.L. lettertype van de Oostlijn) die ongetwijfeld door overijverige GVB’ers op de onderhoeken van de displays boven de perrons zijn geplakt. 

Wellicht denkt de lezer: “waar maak je je druk om, het is maar een stickertje?”. Maar als je tientallen miljoenen uitgeeft aan je metrosysteem is het ongelooflijk knullig en irritant als zo’n detail niet is uitgezocht, om dan  op zo’n primitieve amateuristische manier te worden opgelost. 

Op zo’n manier begon de verloedering van de Oostlijn immers ook sluipenderwijs, vanaf de jaren ’80. Extra stickertje hier, bordje daar, ander windschermpje, een afwijkend kleurtje op de wand, ander bankje erbij….

31 augustus 2018 | 10:47

j.siemons

@j.siemons
…gé , ik had nog verder moeten “praten” . het lijkt wel of je met een platencamera werkt . er is namelijk geen aanwijsbare vertekening van het beeld . die vertekening is bij een platencamera met de zwenkbare achterwand via onthoeking te verkrijgen . nou , dat was het 🙂 .

31 augustus 2018 | 09:58

j.siemons

gé ,

de eerste foto in deze reeks is een knap staaltje van evenwichtigheid . bijna grafisch van opvatting . ik doel op de trap met zicht naar beneden . die lens die jij gebruikt is dat een asymetrische apochromaat ? het blijft een mooi geslepen stukje glas met treffend resultaat !

Wil je dit bericht delen?