Afbeelding
vrijdag 30 november 2018

Project stationsrenovatie Oostlijn is klaar!

Renske van Bers

Na ruim 2,5 jaar verbouwen hebben we vandaag de laatst gerenoveerde toegang bij metrostation Gein geopend. En, zeker geen geintje, hiermee ronden we het project stationsrenovatie Oostlijn af. En dat laten we natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Op woensdag 12 december zijn er in en om een aantal metrostations verschillende acts te zien, kun je deelnemen aan een rondleiding, een balletje trappen of neem je een bakkie troost voor de hinder van de afgelopen jaren.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

4 december 2018 | 10:03

n-evo

@Tim Pfff, wat een vergelijking. Haha ?

4 december 2018 | 02:25

Metrofan

Die plafonds dat weet wat, normaal gesproken zal men zich daar niet zo druk om maken denk ik.

Volgende week zal ik bij die stations eens kijken naar de plafonds of het echt een probleem is, anders laat ik wel vragen stellen in de kamer of er met spoed nog wat aan gedaan kan worden (lekker belangrijk) ach we hoeven natuurlijk niet omhoog te kijken bij het betreden van de stations,gouw in de metro stappen en weg wezen, dan hoeven we ons ook niet te ergeren. 

4 december 2018 | 00:38

Tim

@n-evo

Doen kleine kinderen ook, klaar roepen als ze gepoept hebben… Maar voor het gemak even vergeten zijn om af te vegen, door te spoelen of handen te wassen.

3 december 2018 | 12:52

n-evo

@Susanne Geloof mij, zelfs de minder zichtbare zaken zoals de installaties hebben we als reiziger in alle geuren en kleuren meegekregen. 🙂

Ik blijf vraagtekens zetten bij de manier waarop jullie “klaar” naar de eindgebruiker (ons) communiceren. Jullie interne “klaar” komt namelijk meer niet dan wel met overheen met hoe de reiziger “klaar” ervaart. Hier zijn vaker de nodige discussies over gevoerd, maar tot op heden blijven jullie “klaar” vooral berichten vanuit eigen perspectief i.p.v. dat van de lezer.

3 december 2018 | 09:37

j.siemons

@j.siemons / duco en renske zijn wel altijd zichbaar . ooooh !

3 december 2018 | 09:29

j.siemons

@Susanne, Metro en Tram / suzanne , jij en sommige mede-voorlichters zijn – bij beantwoording van jullie – nog steeds onzichtbaar . daardoor lijkt het of jullie ook volgers zijn . maar nee hoor ….echte voorlichters . mogen wij als volgers jullie zichtbaarheid meemaken . of is het een beleidspuntje van de regio-manager om dat niet te willen ?

3 december 2018 | 09:43

@j.siemons
Ik zal nog eens vragen of mijn foto terug mag komen 🙂

3 december 2018 | 05:04

Jan.Meeuwenberg

Goh’ het lijkt wel of de N/Z-lijn alweer jaren in bedrijf is, ook al is het nog maar een paar maanden. Ik vraag me af of er nog aanpassingen gedaan moeten worden en hoe de storingsgevoeligheid gebleken is, en of de passagiers-prognose mee of tegen valt. Ik denk dat Amsterdam opgelucht adem kan halen dat het zorgenkind nu lekker opgang is gekomen.
Ik probeerde me te herinneren wat er zoal voor klussen geweest zijn in al die jaren, bijvoorbeeld (ik kon bijna niet meer op de naam komen) het Voorzieningengebouw, de kap van Noord (wat even ook een zorgenkind was), de noodschachten, het boorwerk, de poorten van Noord, en ga zo maar door. Als er een lijst van gemaakt zou worden zou dat een indrukwekkende lange lijst zijn (wie gaat die lijst maken ha,ha?). Maar de klus is geklaard. De Uithoflijn in Utrecht gaat ook niet echt lekker, de verwachting is eind volgend jaar dat het klaar is stond in het AD, en dat er nu weer zorgen zijn over de beloofde reistijd van zeventien minuten van het CS naar de Uithof of dat haalbaar is, en wat erger is of de lijn volgend jaar December wel kan rijden.(dan is het weer uitgelopen)
Ik had me vorig jaar er nog op verheugd dat in 2018 de N/Z-lijn en de Uithoflijn eindelijk klaar zouden zijn, maar de Uithoflijn laat nog lang op zich wachten jammer genoeg, maar Amsterdam heeft er een mooie lijn bij. Zet de boormachine maar vast klaar voor nog een prachtige nieuwe lijn.(maar dan moet de te boren route natuurlijk wel bekend zijn ha,ha)

1 december 2018 | 12:58

Toon Borst

Op 22 november 2016 (2 jaar geleden) stuurde ik een e-mail bericht aan de betrokken instanties zoals Gem.A’dam, Stadsdeel ZO , GVB om voor station Gein een projectgroepje Gein  te regelen. Jammer genoeg niets mee gedaan. Allerlei zakenlangs elkaar heen, dus misgegaan. De meeste communicatie had ik nog met Susanne Visser (GVB). Nieuwe fietsrekken eind januari dit jaar door Stadsdeel ZO geplaatst moesten 2 maanden later wijken omdat dat de werkplaats voor de aannemer iov. GVB  ging worden enz.  Nu zien we met name aan de Wageningendreefkant ‘Binnen de Hekken ‘de sfeer zoals op de foto met gebouchardeerd beton, lampen aan het plafond enz.  en ‘Buiten de Hekken het sfeertje’ van voorheen : twee oude GEB lantaarnpalen als verlichting, oude verf enz. Ook over de definitieve opstelling van de fietsrekken moet NU NOG een oplossing gevonden worden: wel of niet (gedeeltelijk )overdekt enz. Een patateskraam  ernaast staat staat op 12 december  als een ‘ modderschuit ‘naast de vlaggen. De betonplaten ( afd. Groot onderhoud GVB ) weerspiegelen niet de uitstraling van de binnenkant. Gelukkig is er een nieuwe actief Dagelijks Bestuurder Jakob Wedemeijer met wie drie bewoners uit de Wethouderbuurt  afgelopen woensdag een schouw hebben gehouden. Jakob (SP DBlid Openbare Ruimte ZO) neemt komende week contact op met een hoge ome van Stadswerken..Wie weet wat zij nog op korte termijn kunnen regelen in deze Achterhoek van Amsterdam (Zuidoost)?  

4 december 2018 | 14:06

Renske van Bers

@Toon Borst, helaas valt niet altijd alles binnen de financiele kaders van een project. Wellicht dat er hier nog verandering in komt door de acties die u noemde. Groet, Renske

30 november 2018 | 19:03

j.siemons

@Susanne, Metro en Tram / even een punt van – nader – orde : het leest en begrijpt vlotter als er een foto in het rondje bovenaan komt van de betreffende voorlichter van regiovervoer amsterdam . nu kan het verwarrend zijn en wordt het beter begrepen als de tekst is gelezen .

30 november 2018 | 16:02

n-evo

Ik heb een dubbel gevoel. Enerzijds valt niet te ontkennen dat het een verbetering is (kon ook niet veel slechter). Anderzijds is er toch ook wel heel veel aan “cutting corners” gedaan. Het verloop van het project is ronduit tragisch verlopen en nog steeds is het niet écht af. Het stuk van de perrons is gewoon uit de scope geplaatst en daarom wordt nu gezegd “we zijn klaar”. Leuk op papier natuurlijk.

3 december 2018 | 08:56

@n-evo
Dank weer voor je scherpte :-). De stations waren na ruim inderdaad 35 ook echt aan een opknapbeurt toe. En er is veel werk verzet, zichtbaar en soms iets minder zichtbaar (zoals vervangen van installaties en systemen). We hebben ook een aantal tegenslagen gehad en daardoor hebben we helaas een belangrijk element zoals “de plafonds” uit het project geschrapt. Een planning- en kostenoverweging om dit op een later moment op te pakken. Ook in de toekomst zal er weer gewerkt worden in de stations. Maar voor nu zitten de grootste renovatieklussen van dit project er op, zodat de stations weer klaar zijn voor de toekomst.

30 november 2018 | 14:42

Chantal

En de kunst? De plafonds? Het ziet op deze manier nog zeker niet klaar uit als dit niet wordt aangepakt. Een metrostation bestaat meer dan alleen de toegangen…

30 november 2018 | 17:59

@Chantal
Het opknappen van de kunst wordt nu voorbereid om te gaan aanbesteden, het lukte niet meer om dit mee te nemen in deze renovatie. Door de problemen met het plafond is dit werk uiteindelijk uit deze renovatie gehaald. Over hoe nu verder, moet nog een beslissing worden genomen. Alle toegangen zijn gerenoveerd, wanden terug in beton brut en gedeeltelijk betegeld, liften vervangen, systemen vernieuwd dat waren onder andere grote klussen van dit project en dat is nu klaar.

30 november 2018 | 14:29

Wieger

Mooi te horen dat dit project nu klaar is. Meeste aanpassingen vind ik zeer geslaagd (tegels, led verlichting, trapleuningen, etc.). Het ruwe beton vind ik persoonlijk jammer, al weet ik dat dit bewust zo gedaan is. Terug naar het brutalisme van de jaren zeventig.

Ik heb echter een andere vraag, die overigens al vaker is gesteld. Wat gaat er nu met de plafonds gebeuren boven de perrons van de vijf ondergrondse stations? Ik weet dat de proeven met buisjes geen succes waren en ook is mij bekend dat de aanpak van de plafonds vervolgens buiten het renovatie project zijn gehouden. Daarover was al een artikel verschenen.

Echter, de plafonds blijven op dit moment een zeer lelijk element in de net gerenoveerde stations! Ook de oude TL-buis verlichting draagt niet bij aan het uiterlijk van de perrons.

De vraag is of er inmiddels al nieuws te melden zijn over een eventuele aanpak van de plafonds?

Als metalen buisjes problematisch zijn, waarom dan geen oplossing m.b.v. gemakkelijk demonteerbare plafondplaten? Die platen kunnen bv. van kunststof zijn, of van een ander materiaal dat geen storingen veroorzaakt. Verder kan worden gedacht aan geperforeerde platen om rookafwikkeling bij brand mogelijk te maken. Dit moet toch niet zo moeilijk zijn om te realiseren. En dan kan een nieuwe led verlichting meteen in die platen worden aangebracht.

Ik ben benieuwd of daar al over is nagedacht.

30 november 2018 | 18:01

@Wieger
Ook wij vinden het jammer dat het werk aan de plafonds niet meer meegenomen kon worden in de renovatie. De prioriteit lag de afgelopen tijd bij het renoveren en openstellen van de toegangen. Hopelijk in het nieuwe jaar weer ontwikkelingen in de plafonds.

Wil je dit bericht delen?