Afbeelding
vrijdag 8 februari 2019

Laatste werk stationsrenovatie Oostlijn

Renske van Bers

In december hebben we het project stationsrenovatie Oostlijn weliswaar feestelijk afgerond, maar helemaal klaar zijn we nog niet. Zo staan er de komende periode nog wat restklussen op stapel. Bas de Jong, projectmanager Stationsrenovatie Oostlijn, vertelt over de laatste stand van zaken.

Tekst Susanne Visser

Tijdens het inbouwen en testen van de eerste wanden met kaartautomaten en informatiezuilen bleek bijvoorbeeld dat het gebruikte materiaal toch niet voldeed aan de gestelde eisen. Bas: “We moesten op zoek naar een oplossing en daarom zijn in de laatste fase van de renovatie de tijdelijke wanden met apparaten blijven staan. In september zijn we begonnen met het vervangen van de tijdelijke wanden en inmiddels zijn alle definitieve wanden geplaatst en kunnen we deze klus ook bijna afvinken. Het enige wat hier dan nog moet gebeuren is het aanpassen van de blindengeleidelijnen en het plaatsen van de laatste deuren op ondergrondse stations. Voor de blindengeleidelijnen moet het buiten alleen iets warmer worden want anders hechten deze zich niet goed aan de vloer.”

20190207 Van der Madeweg 2

Bij de kaartautomaat in metrostation Van der Madeweg zijn de net aangebrachte blindengeleidelijnen tijdelijk afgedekt zodat deze goed kunnen drogen.

Plafonds

Er is veel te doen geweest over de plafonds van de ondergrondse metrostations. Ook deze zouden meegenomen worden in de renovatie van de stations. Uit de test met het beoogde proefplafond bleek dat de metalen buizen (die werden gebruikt in het ontwerp) signaalstoringen in het veiligheidssysteem veroorzaakten. Bas: “Ook wij vinden het heel jammer dat we onze belofte om ook het plafond op te knappen niet kunnen waarmaken. De aanpassingen die we moeten doen om de signaalstoringen op te lossen kosten te veel geld en dat budget hebben we niet. Wellicht dat het in de toekomst nog gaat gebeuren, maar vooralsnog hebben wij er helaas een streep door moeten zetten.”

20170823 oostlijn cs proefplafond [Ge Dubbelman] (4)

Het proefplafond in 2017 in metrostation Centraal Station. De stalen buizen veroorzaken een signaalstoring.

Bouwhekken

We krijgen veel vragen waarom er nog hekken om de toegangen bij metrostation Weesperplein staan: alle toegangen zijn open en de renovatie is toch klaar?! Bas: “Dat klopt, alleen moeten we de buitenkant van de toegangen nog voorzien van een coating. Deze kunnen we alleen aanbrengen wanneer het een aantal dagen droog weer is. Uiteraard willen wij de hekken ook zo snel mogelijk weg hebben. De bouwers staan in de startblokken en zodra de weersverwachtingen goed zijn, gaan ze aan de slag.”

20180129-Bas-de-Jong-Ge-Dubbelman-1

Projectmanager Bas de Jong: “De laatste restpunten zijn van die dingen die nog moeten gebeuren, maar die niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst staan. Het is geen fulltime klus meer en veel projectmedewerkers zijn dan al weer ingezet op een nieuwe klus.”

Papierwerk

Naast de restklusjes buiten – zoals afkitten, tegelwerk en de coating op de toegangen bij Weesperplein – zijn we de komende maanden op kantoor bezig met het nodige papierwerk. Bas: “Het projectteam wordt afgebouwd en alle kennis, tekeningen, beschrijvingen en instructies moeten worden overgedragen aan de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam. Zij zorgen de komende jaren voor het onderhoud en het beheer van de gerenoveerde metrostations. Het papierwerk levert als het goed is geen grote verrassingen op, het moet vooral netjes en overzichtelijk gedocumenteerd worden.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

25 november 2019 | 09:22

Ed

Ik vraag mij af of er inmiddels al iets meer bekend is over de afwerking van de plafonds boven de perrons in de ondergrondse metrostations. 

En ook of er al iets bekend is over het plafond in de verdeelhal van station Nieuwmarkt bij de uitgangen Nieuwmarkt en Koningsstraat. Daar is nog steeds een groot deel van het plafond niet klaar. 

15 maart 2019 | 16:43

Maarten

Ik ben ook nog steeds benieuwd over de TL-verlichting!

17 maart 2019 | 13:02

Renske van Bers

@Maarten, ik vraag het na. Groet, Renske

27 februari 2019 | 17:35

Chantal

Is er al duidelijkheid over de TL balken? Het zou worden nagevraagd, ben benieuwd!

13 februari 2019 | 09:28

j.siemons

@Alain…..neu !

13 februari 2019 | 08:38

Alain

@johan siemons
Psssst…dat is één en dezelfde persoon. Maar niet verder vertellen he!

12 februari 2019 | 22:35

johan siemons

@Metrofan……leuke tekst . u zou een broer van van de meeberg kunnen zijn . die praatte nèt zo en ook utrechtse invalshoeken .

12 februari 2019 | 19:40

Metrofan.

@Tevreden mens; eindelijk iemand die het (onnodige)gezeur van sommige mensen ook maar niets vind. Amsterdam gaat er toch maar flink op vooruit door de N/Z-lijn, en waar de bouwputten waren is het echt gigantisch opgeknapt zoals bv bij het Rokin. Ook de Oostlijn is mooi geworden (ach de verlichting valt over te praten misschien, maar brand is erger toch) Ook komen er nog extra fietsenstallingen, waarschijnlijk ook nog een extra station bij de Sixhaven, Amsterdam boft toch maar met al die positieve ontwikkelingen. (denk positief wees geen zeurpiet) De NZ lijn had een slechte naam door al de tegenslagen, maar nu gaat men het gelukkig vergeten, nu zijn er flinke problemen met de Uithoflijn in Utrecht en de sluis bij IJmuiden, die grote projecten zijn blijkbaar erg moeilijk te plannen. maar nu is de NZ lijn een groot succes.

12 februari 2019 | 15:51

@Aron

De nieuwe kaartautomaten zijn op de Noord/Zuidlijn stations al geplaatst en worden naar verwachting vanaf mei door GVB op het bestaande metronetwerk geplaatst.

12 februari 2019 | 15:21

@Ed

Het plafond in de verdeelhal van metrostation Nieuwmarkt is nog een punt dat wordt aangepakt. Wanneer is nog niet bekend.

12 februari 2019 | 11:41

Tevreden mens

@Albert van der Zee, misschien weet u het niet maar een station moet ten eerste functioneel zijn. En men moet toch op de centjes letten? Anders gaat u daar weer over zeuren … kom op zeg, u zeurt om het zeuren! Niet zo triest doen aub.

12 februari 2019 | 11:39

Tevreden mens

@Ed, een station moet functioneel zijn! En uw smaak is niet de smaak van anderen, gelukkig maar. Tevens moet men op de centjes letten, anders zeurt u daar weer over. Hoop mensen hier zeuren om het zeuren … best treurig!

12 februari 2019 | 10:52

Susanne, Metro en Tram

@Maarten @Pieter-Jan

Dat moet ik even navragen.

11 februari 2019 | 17:55

Albert van der Zee

Ja, diezelfde TL-armaturen hangen bij ons in de flat in de spelonken bij de bergingen… ze zijn inderdaad niet fraai.. Spijtig, omdat aan de rest zo veel aandacht is besteed. Laten we het zo zeggen, “ze zijn niet geheel estetisch verantwoord”… (ofwel: een vlag op een modderschuit). Daarom zou het goed zijn uitgekomen als ze deels in een soort van bekleding zouden zijn opgenomen. Nu blijven ze “bloot”. En “ze doen wat ze moeten doen, licht geven” vind ik een beetje een dooddoener. Op een bank van IKEA kun je zitten en op een bank van Gelderland ook. De eerste is goedkoop en gaat meestal minder lang mee dan de tweede, maar uiteindelijk is het een verschil van smaak (en centen). Maar goed, bij metro bedrijven in het buitenland is de verlichting ook niet altijd optimaal en/of fraai. Laten we hopen dat er later alsnog een potje centjes vrijkomt voor een betere oplossing.

11 februari 2019 | 16:54

Metrofan.

@Alain: Ach we moeten ons toch nog ergens druk over kunnen maken, ik zal de volgende keer als ik daar op de metro staat te wachten er eens op letten of het echt zo schokkend is.

Je heb eenmaal mensen die oog hebben voor de details. mij zal het persoonlijk worst wezen, als de lampen maar niet knipperen, dat is echt storend lijkt me.

11 februari 2019 | 16:52

Ed

Wat er mis is met die tl buizen Alain? Eigenlijk alles, behalve dat ze doen wat jij zegt: de boel verlichten. Maar verder zien ze er natuurlijk niet uit. Ze zijn spuuglelijk en horen wat mij betreft meer thuis in een magazijn dan boven het perron van een net gerenoveerd metrostation waar met veel moeite is geprobeerd de boel er beter uit te laten zien. 

11 februari 2019 | 16:13

Alain

Wat is er mis met die buizen dan? Ze doen toch wat ze moeten doen: de boel verlichten?

11 februari 2019 | 15:51

Maarten

Ik heb dezelfde vraag als Pieter-Jan. Er is ons inderdaad steeds voorgehouden dat die verlichting tijdelijk was en dat die samen met de plaatsing van het definitieve plafond zou worden vervangen. Nu het plafond is geschrapt vrees ik dat we tot in lengte van dagen vastzitten aan die onooglijke goedkoopste-van-het-goedkoopste tl-lampen… Of hebben jullie goed nieuws?

11 februari 2019 | 13:37

Pieter-Jan

Hoe zit het met de verlichting in de ondergrondse stations? De tl-buizen zijn ooit aangelegd als tijdelijk, maar hangen er inmiddels al jaren. Nu er definitief geen nieuwe plafonds komen, komt er dan wel nieuwe verlichting? Of blijft het zoals het nu is?

11 februari 2019 | 09:36

Susanne, Metro en Tram

@Chantal

Dat zijn inderdaad punten die in het plan staan voor de renovatie van de kunst.

11 februari 2019 | 09:35

Susanne, Metro en Tram

@Ed

Ik ga voor je navragen wat daar nog gaat gebeuren.

10 februari 2019 | 18:59

Chantal

@Hans van der Torren, Metro en Tram

De letters WATERLOOPLEIN of de letters bij Wibautstraat kunnen dan wel aamgelicht zijn, maar er had overduidelijk een lik verf overheen gemogen. Verder de letters in de vloer bij Nieuwmarkt, waar heel slordig omheen gepolijst is. Of de foto’s bij Nieuwmarkt, ondergespoten met graffiti. 

Ik neem aan dat dit allemaal wordt opgepakt in het aankomende project waar @Suzanne het over had? 

10 februari 2019 | 18:39

n-evo

@Aron Wat er uiteindelijk is besloten over de plafonds staat gewoon in de tekst: wellicht ooit eens.

Heel jammer dat na ruim een decennium werkzaamheden aan de Oostlijn dit niet opgelost wordt want het ziet er niet uit.

10 februari 2019 | 00:28

Aron

Al bekend wanneer GVB de nieuwe kaartautomaten gaat installeren? En er staat niet wat er nou uiteindelijk is besloten voor het plafond.Niets doen of zwart verven?

9 februari 2019 | 21:36

Hans van der Torren, Metro en Tram

@Chantal Er is al veel kunst hersteld of terug gebracht of hersteld zoals de voetstappen op WLP en de luchtspiegelingen op WPP. Ook is de oude kunst weer mooi aangelicht op NMT en WBS, ben ik zelf best trots op hoe we dit hebben gerealiseerd!

9 februari 2019 | 21:31

Hans van der Torren, Metro en Tram

@Albert van der Zee Rotterdam CS zijn de buizen van metaal, heb daar zelf directievoering gedaan voor de gemeente Rotterdam. Door de hoogte zijn er daar geen problemen.

Het probleem met kunststof is de brandlast. Neem je moeilijk brandbare materialen dan is het niet te betalen.

9 februari 2019 | 13:24

René

Alleen nog restklusjes, dus er wordt niets aan die pukkelige en vol met plassen staande perronvloeren gedaan?

8 februari 2019 | 21:39

Albert van der Zee

Ik vind het erg mooi geworden. Nooit gedacht dat ik het “brutalisme” in de metrostations nog eens mooi zou vinden… vóór de renovatie vond ik het bijna weerzinwekkend. Wel jammer van de plafonds. Is er gekeken naar een alternatief met kunststof buizen? En hoe komt het dat een buizenplafond in het Rotterdamse metrostation Centraal wel werkt, zij het in dat geval in zuurstokkleurtjes ipv zwart…?

8 februari 2019 | 22:28

Duco

@Albert van der Zee
In Rotterdam wordt een ouder type veiligheidssysteem gebruikt. Daarnaast zal het bij Rotterdam Centraal minder snel een probleem zijn, omdat de ruimte bij de metroperrons van Rotterdam Centraal hoger is dan de Oostlijn stations.

Kunststof wordt voor goed zichtbare oppervlaktes bij voorkeur niet gebruikt rondom het spoor, omdat bij het remmen van metro’s remslijpsel op kunststof blijft plakken. Goed schoonmaken is lastig omdat het al snel gaat krassen.

8 februari 2019 | 20:00

Ed

Is er al iets meer/nieuws te melden over het stuk plafond in de verdeelhal van station Nieuwmarkt tussen de uitgang Nieuwmarkt en Koningsstraat? Daar is een groot deel van het plafond aangepakt en opgeknapt, maar een groot stuk ook nog niet. 

8 februari 2019 | 16:36

Susanne, Metro en Tram

@Chantal

Voor het renoveren van de kunst zijn plannen gemaakt. Er moet gekeken worden, hoe dit project uitgevoerd kan worden en door wie. Zodra hier meer over bekend is, laten we het weten.

8 februari 2019 | 12:45

Chantal

En de kunst??? Is dat net zoals de plafond geschrapt? PFFF

Wil je dit bericht delen?