Afbeelding
vrijdag 8 februari 2019

Laatste werk stationsrenovatie Oostlijn

Renske van Bers

In december hebben we het project stationsrenovatie Oostlijn weliswaar feestelijk afgerond, maar helemaal klaar zijn we nog niet. Zo staan er de komende periode nog wat restklussen op stapel. Bas de Jong, projectmanager Stationsrenovatie Oostlijn, vertelt over de laatste stand van zaken.

Tekst Susanne Visser

Tijdens het inbouwen en testen van de eerste wanden met kaartautomaten en informatiezuilen bleek bijvoorbeeld dat het gebruikte materiaal toch niet voldeed aan de gestelde eisen. Bas: “We moesten op zoek naar een oplossing en daarom zijn in de laatste fase van de renovatie de tijdelijke wanden met apparaten blijven staan. In september zijn we begonnen met het vervangen van de tijdelijke wanden en inmiddels zijn alle definitieve wanden geplaatst en kunnen we deze klus ook bijna afvinken. Het enige wat hier dan nog moet gebeuren is het aanpassen van de blindengeleidelijnen en het plaatsen van de laatste deuren op ondergrondse stations. Voor de blindengeleidelijnen moet het buiten alleen iets warmer worden want anders hechten deze zich niet goed aan de vloer.”

20190207 Van der Madeweg 2

Bij de kaartautomaat in metrostation Van der Madeweg zijn de net aangebrachte blindengeleidelijnen tijdelijk afgedekt zodat deze goed kunnen drogen.

Plafonds

Er is veel te doen geweest over de plafonds van de ondergrondse metrostations. Ook deze zouden meegenomen worden in de renovatie van de stations. Uit de test met het beoogde proefplafond bleek dat de metalen buizen (die werden gebruikt in het ontwerp) signaalstoringen in het veiligheidssysteem veroorzaakten. Bas: “Ook wij vinden het heel jammer dat we onze belofte om ook het plafond op te knappen niet kunnen waarmaken. De aanpassingen die we moeten doen om de signaalstoringen op te lossen kosten te veel geld en dat budget hebben we niet. Wellicht dat het in de toekomst nog gaat gebeuren, maar vooralsnog hebben wij er helaas een streep door moeten zetten.”

20170823 oostlijn cs proefplafond [Ge Dubbelman] (4)

Het proefplafond in 2017 in metrostation Centraal Station. De stalen buizen veroorzaken een signaalstoring.

Bouwhekken

We krijgen veel vragen waarom er nog hekken om de toegangen bij metrostation Weesperplein staan: alle toegangen zijn open en de renovatie is toch klaar?! Bas: “Dat klopt, alleen moeten we de buitenkant van de toegangen nog voorzien van een coating. Deze kunnen we alleen aanbrengen wanneer het een aantal dagen droog weer is. Uiteraard willen wij de hekken ook zo snel mogelijk weg hebben. De bouwers staan in de startblokken en zodra de weersverwachtingen goed zijn, gaan ze aan de slag.”

20180129-Bas-de-Jong-Ge-Dubbelman-1

Projectmanager Bas de Jong: “De laatste restpunten zijn van die dingen die nog moeten gebeuren, maar die niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst staan. Het is geen fulltime klus meer en veel projectmedewerkers zijn dan al weer ingezet op een nieuwe klus.”

Papierwerk

Naast de restklusjes buiten – zoals afkitten, tegelwerk en de coating op de toegangen bij Weesperplein – zijn we de komende maanden op kantoor bezig met het nodige papierwerk. Bas: “Het projectteam wordt afgebouwd en alle kennis, tekeningen, beschrijvingen en instructies moeten worden overgedragen aan de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam. Zij zorgen de komende jaren voor het onderhoud en het beheer van de gerenoveerde metrostations. Het papierwerk levert als het goed is geen grote verrassingen op, het moet vooral netjes en overzichtelijk gedocumenteerd worden.”