Afbeelding
donderdag 3 januari 2019

Allereerste Zilvermeeuw verplaatst naar Nederlands Transport Museum

Renske van Bers

Gelukkig: de allereerste Zilvermeeuw blijft bewaard voor het nageslacht! Vorige week vertrok ze met speciaal transport naar het Nederlands Transport Museum, waar de metrostellen inmiddels te bezichtigen zijn. Museumdirecteur Arno van der Holst vertelt meer.

Arno is helemaal enthousiast als ik hem spreek over de nieuwe aanwinst. “Ja, het is toch hartstikke leuk dat zoiets bewaard blijft! Bovendien is het niet zomaar een Zilvermeeuw, dit is namelijk het metrostel waarmee ook de openingsrit in 1977 gereden werd en waarbij  – toen nog – prinses Beatrix en Claus aanwezig waren. Daarbij is de kenmerkende neus van de metro ontworpen door industrieel ontwerper Wim Rietveld – zoon van de beroemde Gerrit Rietveld, bekend van het Rietveld-Schröderhuis en de Rietveldstoel – en zijn compagnon Wim Groeneboom. Er is nu dus wel een speciaal stukje transportgeschiedenis te bezichtigen.”

Marcel de Jong

De Zilvermeeuw op transport.

Speciaal transport

De metrostellen werden eind vorige week met vrachtwagens verplaatst van Amsterdam naar Nieuw Vennep. Arno: “Dat was nog best wel even spannend. Aanvankelijk zou het transport voor een groot deel over busbanen plaatsvinden, maar omdat de vergunning niet in orde was moesten ze toch over de reguliere weg vervoerd worden. Het gaat natuurlijk wel om twee enorme stellen van 20 meter lang die elk 25 ton per stuk wegen, dus ik was blij toen ze hier uiteindelijk veilig op de parkeerplaats stonden.”

Schoonspuiten en repareren

Op diezelfde parkeerplaats zullen de metrostellen voorlopig ook te bewonderen zijn. Arno: “De Zilvermeeuw is door de jaren heen wel wat viezer geworden, er zit bijvoorbeeld veel graffiti op en ze moeten gerepareerd worden. Het schoonspuiten zullen we op de parkeerplaats doen, het repareren zal live in het museum zelf gebeuren. Dan kunnen bezoekers deze make-over dus ook volgen.”

NLmetroGVBtrse1excursieAmsterdam-ZO-Venserpolder00000000-BN113

De Zilvermeeuw bij Venserpolder.

Topstuk?

Is de Zilvermeeuw nu ook het topstuk van het museum? Arno: “Uhm, nou, we zijn wel wat gewend hoor, haha. Ik ben er heel blij mee, maar we hebben bijvoorbeeld ook een Douglas DC-2 staan, een transportvliegtuig uit 1934. Een ander zeldzaam pareltje is de Kromhout bus 157, de eerste moderne bus die vroeger reed. er is dus genoeg te zien in ons museum. Het enige waarin we nog een beetje achterblijven is de scheepvaart, maar daar wordt aan gewerkt!”

Voor meer informatie en de openingstijden van het Nederlands Transport Museum, kijk je hier. En misschien vind je het ook leuk om het verhaal van Norma Alberg te lezen, de bestuurder van de openingsrit in 1977.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 januari 2019 | 12:02

Peter

Mooi dat er nu zekerheid is over de toekomst van dit stuk erfgoed! Ik las alleen op Facebook dat men het idee heeft om het metrostel in de toekomst op een statief in de Bijlmer te plaatsen, bij wijze van monument… Wat is daar van waar? Het lijkt me een onzalig idee. Tenzij het statief zo hoog is dat vandalen er met geen mogelijkheid bij kunnen (wat ik niet geloof, men is helaas inventief), maar dan nog, dan heeft hij weer te lijden van de weersinvloeden. Als het ding toch niet meer (nooit meer?) kan, of mag rijden, laat hem dan veilig en droog in een museum staan, zou ik zeggen.

5 januari 2019 | 09:40

Waterlander

Een heel mooi voorbeeld van een transportmuseum vind ik het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern.

https://www.verkehrshaus.ch/en/home.html

4 januari 2019 | 22:46

Han Schomakers

@ j.siemons: Ja, hoor. ‘Tijdsbeeld’ is alleen wat kort, vandaar mijn toelichting…

4 januari 2019 | 21:35

Jan.Meeuwenberg.

Wat ziet de Zilvermeeuw er nu ouderwets uit, ja echt een koekblikmodel.

In de tijd dat het ontworpen is bestond het woord Stroomlijn nog niet denk ik.

Wat ik me nu afvraag is of het uiterlijk nog veel kan veranderen in de toekomst, het is denk ik via de computermodellen wel op zijn eindontwerp,het zal altijd wel een scherpe neus houden, omdat dat het meest airodynamische is,weer terug naar een vlakke voorkant lijkt me onwaarschijnlijk. maar misschien zeggen ze in de toekomst ook wel wat zag dat er toen ouderwets uit.

4 januari 2019 | 17:10

j.siemons

@Han Schomakers / dekt mijn opmerking “tijdsbeeld” de boel nèt zo goed af als uw mooie uitleg ?

4 januari 2019 | 17:05

Han Schomakers

@ Leo: je moet je realiseren dat het ontwerp van deze treinstellen uit begin jaren 70 van de vorige eeuw stamt. Ofwel bijna 50 jaar geleden… Toen de eerste metro’s in Amsterdam gingen rijden, was dit state-of-the-art! En alles in een trein of metro was toen nog mechanisch. De ontwikkeling van computers stond nog in de kinderschoenen. Eén computer vulde een hele zaal… Alleen banken, overheden en grote bedrijven werkten daarmee! Nu heeft vrijwel iedereen een computer in zijn broekzak! 

4 januari 2019 | 14:43

j.siemons

@Leo / vergeet het “tijdsbeeld” niet 🙂

4 januari 2019 | 13:08

Leo

@Han Schomakers

Ha, dank! Ze waren dus gebaseerd op de Hamburgse stellen. Weer wat geleerd. Blijft staan dat ik ze niet erg inspirerend vind, echt koekblikken.

4 januari 2019 | 11:25

n-evo

@Renske Dan geloof ik je! 🙂

4 januari 2019 | 09:25

Alain

@j.siemons
Ah, was dat ding daarvoor bedoeld. Ik dacht altijd dat dat Renskes pied à terre was.

4 januari 2019 | 11:22

Renske van Bers

@Alain, hoe ben je daar nou weer achtergekomen? Niet te doen… Renske

4 januari 2019 | 09:22

j.siemons

@Alain / ja , ja . dat boren ; dàt waren nog eens tijden….met het symbool op het trottoir waar de boor zich bevond !

4 januari 2019 | 07:03

Alain

En zo is met 2019 ook het haarkloven weer begonnen.

3 januari 2019 | 22:56

n-evo

@OVnieuws.info Zilvermeeuw openingsrit ≠ allereerste Zilvermeeuw. Ik lees net dat Han Schomakers al hetzelfde scheef.

3 januari 2019 | 21:37

OVnieuws.info

@n-evo Het wagenstel waarover dit gaat is nummer 23. Dit stel heeft de officiele openingsrit gereden en is als laatste bewaard gebleven.

3 januari 2019 | 21:24

n-evo

De eerste Zilvermeeuwen zijn toch direct na het proefbedrijf gesloopt? Dan kan dit nooit de eerste zijn.

En wat betreft die graffiti: zo reden ze ook een aardige portie van de jaren ’90 rond.

4 januari 2019 | 11:23

Renske van Bers

@n-evo, het is echt waar 🙂 Groet, Renske

3 januari 2019 | 15:54

OVnieuws.info

Voor wie de historische afscheidsrit van deze metro nog een keertje wil terug zien : http://www.mp-produktie.nl/2015-12-20_Amsterdam_neemt_afscheid_van_de_Zilvermeeuw.html

3 januari 2019 | 15:10

trolly

Ha die Renske! Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2019, en dat jullie maar weer snel ergens in een donkere bouwput mogen rondwandelen. Maar nu het eerste gezeur van het nieuwe jaar: volgens mij is er maar één Zilvermeeuw naar Nieuw-Vennep verplaatst. Zo’n ding bestaat uit twee rijtuigen (door spoorkundigen meestal bakken genoemd) die samen dus één enkel stel (of voluit metrostel danwel treinstel) vormen.

3 januari 2019 | 12:50

Han Schomakers

@ Leo:

Het Duitse LHB leverde in 1973 de eerste 4 treinstellen (serie M1 met de bedrijfsnummers 1 t/m 4), waarmee tussen de stations Venserpolder en Verrijn Stuartweg werd proefgereden om ervaring op te doen met dit nieuwe type materieel. Dit was grotendeels een kopie van de treinstellen die in Hamburg al in bedrijf waren. Echter, die voor Amsterdam werden veel breder, namelijk 3 meter.

In 1976 en 1977 werd de definitieve bestelling van 33 treinstellen afgeleverd (serie M2 met de bedrijfsnummers 5 t/m 37). Hiermee ging de metro in Amsterdam van start. In 1980 volgde een serie van nog eens 11 treinstellen (serie M3 met de bedrijfsnummers 1 tm 4 en 38 t/m 44).

De treinstellen van het proefbedrijf (serie M1) werden na verloop van tijd gesloopt. Van de treinstellen in Hamburg is nog steeds een klein aantal in gebruik…

3 januari 2019 | 12:36

Han Schomakers

@ Leo:

Het Duitse LHB leverde in 1973 de eerste 4 treinstellen (serie M1 met de bedrijfsnummers 1 t/m 4), waarmee tussen de stations Venserpolder en Verrijn Stuartweg werd proefgereden om ervaring op te doen met dit nieuwe type materieel. In 1976 en 1977 werd de definitieve serie van 31 treinstellen afgeleverd (serie M2 met de bedrijfsnummers 5 t/m 37). In 1980 volgde een serie van nog eens 11 treinstellen (serie M3 met de bedrijfsnummers 38 t/m 44).

De treinstellen van het proefbedrijf (serie M1) werden na verloop van tijd gesloopt…

3 januari 2019 | 11:43

Leo

Ik heb nooit zo goed begrepen waarom die dingen zo’n koekblik design moesten hebben.

Er waren in de jaren ’70 talloze voorbeelden van metrotreinen in heel Europa die als voorbeeld konden dienen. Desondanks moest Amsterdam naar de inspiratieloze grote-stappen-gauw-thuis “ontwerpen” van New York kijken om te kopiëren.

Ik trap hier waarschijnlijk tegen de schenen van nostalgische types (en ik ben ook blij dat er eentje bewaard blijft) maar ik vind historie geen excuus. Ik hou van schone lijnen en simpel maar dit was gewoon fantasieloos.

3 januari 2019 | 11:36

Alain

“er zit bijvoorbeeld veel graffiti op”, als in: zoek het plekje waar nog geen graffiti zit.

Wil je dit bericht delen?