Afbeelding
woensdag 19 april 2023

Werkzaamheden IJboulevard klaar

Jasmijn van Engelen

Het werk aan de IJboulevard aan de IJzijde van station Amsterdam CS is helemaal klaar. De boulevard ligt bovenop de fietsenstalling. De fietsenstalling is 22 februari al opengegaan en wordt goed gebruikt. Een heel groot deel van de boulevard was vanaf de opening van fietsenstalling al bereikbaar voor het publiek. Een klein stukje aan de westkant van de boulevard moest nog betegeld worden, dat is nu ook gedaan.

Door: Amsterdam.nl

Boulevard

Met de boulevard heeft Amsterdam er een wandel en verblijfgebied bij van 6.000 vierkante meter. Met natuurstenen tegels en zitbanken. Ook zijn aan het water over de hele breedte van de boulevard, een houten trap en vlonder gemaakt waar je kunt zitten en van het IJ kunt genieten. Er is gekozen voor blauwgrijze granieten bestrating om te zorgen dat de boulevard samen met water en lucht een mooi geheel aan grijstinten vormt. Het plein is bewust leeg gehouden om zo meer het open water te ervaren. Op de bestaande kade komen vooral voetgangers elkaar tegen. De boulevard biedt juist meer ruimte om te zitten en te staan.

Natuur

Er is bij het ontwerp nagedacht over voorzieningen aan de buitenkant van de stalling om de onderwaterwereld van het IJ te verbeteren. Er zijn schuil- en verblijfplaatsen voor vissen gemaakt door korven te plaatsen. En de groei van mosselen en planten wordt gestimuleerd door het gebruik van speciaal, opgeruwd beton.

Bijzonder bouwwerk

De IJboulevard is een bijzonder bouwwerk omdat deze in het water is gebouwd bij de Noord/Zuidlijn-tunnel. Een ingewikkelde plek. Voor de bouw van de stalling is een nieuwe, speciale toepassing van de bestaande zinktunneltechniek toegepast. Dit is de eerste keer dat deze techniek voor een fietsenstalling is toegepast. Normaal gesproken worden elementen afgezonken naar de waterbodem om daar een tunnel te vormen. Hier zijn de elementen op palen geplaatst die boven de waterbodem uitsteken tot ongeveer 4,5 meter onder het waterniveau. Daarbij is de bovenste helft van de tunnelelementen boven water blijven staan. Hiermee is de boulevard gemaakt.

Ook is er een aanvaarbescherming aangebracht om aanvaringen vanaf het IJ te voorkomen. Met deze aanvaarbescherming zijn de Noord/Zuidlijn, de Michiel de Ruijter-autotunnel en het busstation goed beschermd.