Waterstof (H). Het komt op aarde niet los voor. Maar we kennen het allemaal als het samengaat met een ander element, bijvoorbeeld zuurstof. Dat is namelijk wat er uit de kraan komt als je die aanzet. Toch wordt waterstof gezien als één van de mogelijke manieren om mobiliteit te verduurzamen. Want een voertuig dat op waterstof rijdt, stoot geen broeikasgassen uit. Goed nieuws voor het klimaat, zou je denken. Dus waarom rijden we nog niet allemaal op waterstof? Gerard Hellburg, programmamanager Schone & Duurzame Mobiliteit bij de Vervoerregio, en David Uiterwaal, senior beleidsadviseur duurzame mobiliteit bij de Vervoerregio, wilden deze, en nog wat andere vragen over waterstof, wel beantwoorden. Want ook de Vervoerregio houdt de ontwikkelingen op het gebied van waterstof in de gaten.
Vertel, waarom is waterstof de benzine van de toekomst?
David: ‘Nou, daar zijn nog wel wat stappen voor te zetten. Maar er zit veel potentie in waterstof omdat bij het rijden op waterstof geen broeikasgassen vrijkomen. Dus komen er bij een voertuig dat rijdt op waterstof geen broeikasgassen uit de uitlaat. En dat is goed voor het milieu en het klimaat. Waterstof is daarnaast relatief eenvoudig te transporteren en op te slaan. Zeker nu de vraag naar elektrische energie zoveel blijft groeien dat het netwerk in de toekomst misschien overbelast raakt, wordt waterstof een interessant alternatief.’
Voor welke voertuigen is waterstof geschikt?
David: ‘In principe zijn alle voertuigen die we kennen geschikt te maken voor verplaatsen op waterstof. Maar in de praktijk zal het waarschijnlijk als eerst gebruikt worden voor zwaar vervoer dat lange afstanden moet afleggen zoals vrachtwagens en touringcars. Elektrisch vervoer – bijvoorbeeld met baterijen – is op dit moment makkelijker en goedkoper te maken, maar kan minder lange afstanden afleggen. Dat geeft meestal niet, want de meeste auto’s leggen niet iedere dag 300 kilometer af. En er zijn genoeg laadpalen om tussendoor op te laden. Hetzelfde geldt voor de bus. Een busroute kun je goed plannen en daardoor kan je makkelijk tussendoor opladen bij een oplaadpunt. Maar vrachtauto’s die van Amsterdam naar bijvoorbeeld Zuid-Spanje moeten rijden, dat gaat niet makkelijk met een elektrische accu omdat je dan iedere honderd kilometer moet opladen. En opladen kost tijd, dus dat zou de reis veel te lang laten duren. Met een tank met waterstof kun je veel langere afstanden afleggen voordat je weer moet tanken. Het zou op den duur dus een mooi alternatief zijn voor vrachtverkeer en touringcars. En natuurlijk voor vliegtuigen en vrachtschepen. Eigenlijk voor alle voertuigen die zwaar beladen zijn en lange afstanden moeten afleggen of die grote vermogens nodig hebben, zoals werkvoertuigen.’