Afbeelding
dinsdag 17 januari 2023

Tramhalte Station Zuid wordt breder en krijgt een extra tramhokje

Jasmijn van Engelen

De tramhalte bij Station Zuid op de Strawinskylaan, waar tram 5 en 25 stoppen, wordt in de komende maanden verbouwd. De perrons worden breder, er komt een extra tramhokje op het noordelijke perron en er komt een extra oversteek voor voetgangers bij de inrit van de parkeergarage van het WTC. Deze veranderingen aan het perron en de omgeving zijn prettig voor reizigers. Hierdoor is er meer ruimte om te wachten op de tram als het druk is, staan er meer mensen droog bij slecht weer en zijn er minder gevaarlijke oversteken bij de parkeergarage.

Eindhalte Amsteltram: eerst verbeteren, uiteindelijk verplaatsen

Deze verbeteringen aan het perron zijn onderdeel van het project “Amsteltram” en zijn in plaats van de verplaatsing van de halte. In het project Zuidasdok wordt een tramstation voor de Amsteltram gemaakt direct ten zuiden van station Amsterdam Zuid op het dak van de snelwegtunnel. Maar Zuidasdok is vertraagd en dus moet er tot die tijd een goede oplossing gevonden worden voor de huidige halte op de Strawinskylaan. Eerst was het idee om een tijdelijke halte te maken op de Eduard van Beinumstraat. Dit idee viel af, onder andere vanwege de hoge kosten. Daarom worden er nu twee dingen gedaan; de halte Strawinskylaan wordt verbeterd en er komt een onderzoek of  de huidige halte Parnassusweg kunnen verplaatsen en uitbreiden om de overstap op station Zuid korter te maken als de nieuwe, westelijk gelegen stationspassage, de zogeheten Brittenpassage, in 2025 opengaat. ‘Op deze manier proberen we toch om de overstap naar ander ov  tot de komst van de definitieve halte zo comfortabel mogelijk maken. Want we willen zo prettig mogelijk openbaar vervoer in de regio.’ Aldus Jean Philippe, Ambtelijk opdrachtgever van de Amsteltram.

Amsteltram… wat was dat ook alweer?

De halte die verbeterd wordt is onderdeel van project ‘de Amsteltram’ (lijn 25). Dit is het project waarbij de Amstelveenlijn werd tot een snelle, vaak rijdende tram tussen Amsterdam Zuid en Westwijk. Deze tramlijn wordt nu ook verlengd, van Westwijk naar Uithoorn. Dat project heet ‘de Uithoornlijn’.

De halte op de Strawinskylaan is niet de definitieve eindhalte van de Amsteltram. Uiteindelijk komt de begin- en eindhalte van lijn 25 aan de Arnold Schönberglaan, op het dak van de toekomstige zuidelijke snelwegtunnel van de A10. Waarschijnlijk is die halte klaar in 2031.

Planning werkzaamheden

De verbouwing aan het perron starten op maandag 23 januari en duren waarschijnlijk tot begin maart. De verbouwing valt in drie delen uiteen:

  • 23 januari tot 15 februari: verbreden noordelijke perron

Om het perron veilig te kunnen verbreden wordt de autoweg naast de tramhalte als werkruimte gebruikt. Deze is dus afgesloten. Automobilisten kunnen tijdelijk via de busbaan rijden en daarom stoppen de bussen op een andere plek op de Strawinskylaan. Daarnaast kunnen auto’s tussen 6 en 11 februari ’s avonds – tussen 20:00 uur en 05:00 uur – helemaal niet langs de werkzaamheden rijden en worden ze omgeleid via de De Boelelaan.

  • 13 februari tot 3 maart: verbreding zuidelijke perron

Om de verbreding van het zuidelijke perron veilig uit te voeren is de Strawinskylaan in de richting van de Beethovenstraat drie weken afgesloten tussen de Eduard van Beinumstraat en de inrit van de parkeergarage van het WTC. De Eduard van Beinumstraat blijft bereikbaar, maar doorgaand wegverkeer richting de Beethovenstraat en de parkeergarage van het WTC wordt omgeleid via de De Boelelaan. De Taxistandplaats voor het WTC is dan tijdelijk voorbij de inrit van de parkeergarage.

  • 6 tot 7 maart ‘s nachts: Afronding en verwijderen tijdelijke taxistandplaats

Om de laatste werkzaamheden uit te voeren, zoals het weghalen van de tijdelijke taxistandplaats, is de Strawinskylaan in de richting van de Beethovenstraat ’s nachts nog een keertje gesloten. Verkeer wordt dan omgeleid via de De Boelelaan.

Geluidsoverlast voor omwonenden

Mogelijk is er geluidsoverlast tijdens de werkzaamheden. Die overlast wordt vanzelfsprekend zoveel mogelijk beperkt. Bijvoorbeeld door van maandag tot vrijdag overdag te werken. Maar soms is het helaas ook nodig om in het weekend, de avonden en nachten te werken. Omdat de werkzaamheden bijvoorbeeld alleen uitgevoerd kunnen worden als de tram niet rijdt. Wanneer dit gebeurt is te lezen in onderstaande bewonersbrief.