De bouw is gestart van een nieuw dakdeel voor de Brittenpassage, de tweede reizigerstunnel die station Amsterdam Zuid krijgt. ‘Het werkterrein is heel erg klein, met eromheen heel veel buren. Dat maakt het uitdagend’, zegt Geo van Tintelen.
Door: Imce Hofman
Al eerder bouwden werden delen voor het dag van de nieuw Brittenpassage gebouwd, maar dit is de eerste keer dat Bouwcombinatie Nieuw-Zuid aan de lat staat. Deze bouwcombinatie bestaat uit de aannemers Mobilis, Boskalis en Van Gelder. De dakdelen die in november 2019 en in augustus 2021 naar hun plek geschoven zijn, behoorden nog tot het werk van bouwcombinatie ZuidPlus. Projectleider Geo van Tintelen begrijpt dat de nieuwe bouwcombinatie het vertrouwen nog moet winnen, maar hij is niet iemand die snel nerveus wordt. ‘Ik doe dit werk niet voor het eerst. Ook elders in het land heb ik gebouwd aan tunnels onder het spoor. De omstandigheden zijn telkens weer anders en dat vind ik juist zo interessant aan spoorwerk. En om de een of andere reden ben ik zo’n masochist die het leuk vindt om in het weekend te werken.’
Zorg voor de buren
Ook de klus die nu van start is gegaan, staat bol van de uitdagingen. ‘Wat we moeten bouwen, is gewoon ons werk: bekisting, wapening en heel veel beton, daar komt het op neer. Maar het moet allemaal gebeuren op een zeer klein werkterrein. En we hebben heel veel buren waar we zorg voor moeten dragen. Daar moeten we ons echt bewust van zijn, op alle mogelijke manieren: van de keuze van bouwtechnieken en machines tot de werktijden.’