Afbeelding
maandag 10 oktober 2022

Start bouw nieuw dakdeel Brittenpassage

Jasmijn van Engelen

De bouw is gestart van een nieuw dakdeel voor de Brittenpassage, de tweede reizigerstunnel die station Amsterdam Zuid krijgt. ‘Het werkterrein is heel erg klein, met eromheen heel veel buren. Dat maakt het uitdagend’, zegt Geo van Tintelen.

Door: Imce Hofman

Al eerder bouwden werden delen voor het dag van de nieuw Brittenpassage gebouwd, maar dit is de eerste keer dat Bouwcombinatie Nieuw-Zuid aan de lat staat. Deze bouwcombinatie bestaat uit de aannemers Mobilis, Boskalis en Van Gelder. De dakdelen die in november 2019 en in augustus 2021 naar hun plek geschoven zijn, behoorden nog tot het werk van bouwcombinatie ZuidPlus. Projectleider Geo van Tintelen begrijpt dat de nieuwe bouwcombinatie het vertrouwen nog moet winnen, maar hij is niet iemand die snel nerveus wordt. ‘Ik doe dit werk niet voor het eerst. Ook elders in het land heb ik gebouwd aan tunnels onder het spoor. De omstandigheden zijn telkens weer anders en dat vind ik juist zo interessant aan spoorwerk. En om de een of andere reden ben ik zo’n masochist die het leuk vindt om in het weekend te werken.’

Zorg voor de buren

Ook de klus die nu van start is gegaan, staat bol van de uitdagingen. ‘Wat we moeten bouwen, is gewoon ons werk: bekisting, wapening en heel veel beton, daar komt het op neer. Maar het moet allemaal gebeuren op een zeer klein werkterrein. En we hebben heel veel buren waar we zorg voor moeten dragen. Daar moeten we ons echt bewust van zijn, op alle mogelijke manieren: van de keuze van bouwtechnieken en machines tot de werktijden.’

Op de voorbouwtafel zijn gele geleiders aangebracht

Voorbouwtafel

Inmiddels is er volop leven op de ‘voorbouwtafel’ die sinds 2019 op het bouwterrein langs de Arnold Schönberglaan staat. Op dit stalen plateau gaan Van Tintelen en zijn mensen het volgende dakdeel voor de nieuwe Brittenpassage voorbouwen. Op het plateau zijn inmiddels gele schuifbanen aangebracht en daaromheen is een vloer gelegd, oftewel houten contactbekisting (bekijk hieronder het filmpje). Nu wordt er verder gewerkt aan de bekisting eromheen, de reusachtige mal waarbinnen het dakdeel gebouwd wordt. ‘Dat doen we met een kleine twintig man. Op 10 oktober arriveert de wapening. Dan komen er nog wat betonvlechters bij’, zegt Van Tintelen. ‘Ze hebben ongeveer een maand de tijd.’

1000 kuub beton

De betonstort staat namelijk gepland voor november. Het storten moet in één keer gebeuren. ‘We onderzoeken nog of we dat het beste overdag of ’s nachts kunnen doen.’ Van Tintelen rekent snel: het dakdeel is 70 meter lang, maar liefst 14,5 meter breed en ongeveer een meter dik. Dat betekent de stort van zo’n 1.000 kuub beton. ‘Als je gemiddeld 100 kuub per uur kunt aanvoeren, ben je er tien uurtjes mee bezig. De aan- en afvoer van betonwagens moeten we logistiek dan wel tot in de puntjes organiseren.’

Vlinderen

Na de stort begint het ‘vlinderen’: het egaliseren van de betonnen vloer, waarover de treinen van spoor 1 gaan rijden en de treinen van een van de twee extra sporen die station Amsterdam Zuid in de toekomst krijgt. Als het dakdeel egaal is, komen er nog opstaande wanden op de betonnen plaat. ‘Tussen die wanden komen later de rails te liggen’, legt Van Tintelen uit. ‘De opstaande wanden moeten de ballast onder de rails op zijn plek houden.’

De houten contactbekisting onder het te bouwen dakdeel

Schuifoperatie

Als dat allemaal af is, dan vindt nog voor de kerst de eerste schuifoperatie plaats: nog niet dóór de A10 heen – wat uiteindelijk wel moet – maar tegen de A10 aan. Van Tintelen: ‘We moeten de voorbouwtafel vrij maken, om daarna meteen het volgende dakdeel te kunnen bouwen. Dat zal meteen het laatste dakdeel zijn vanaf deze bouwlocatie. Beide gevaartes schuiven we rond Hemelvaart naar hun definitieve plek.’ Dit laatste dakdeel komt onder het tweede extra spoor en onder de A10 te liggen. Maar daarover later meer.