Afbeelding
dinsdag 29 november 2022

Reizen met de betaalpas of telefoon in het openbaar vervoer: Het kan nu in alle bussen, trams en metro’s van Connexxion, EBS en GVB in de vervoerregio Amsterdam

Jasmijn van Engelen

Reizigers kunnen vanaf vandaag betalen met hun betaalpas of betaalfunctie in de smartphone voor hun reis met bus, tram en metro in alle bussen, trams en metro’s van EBS en GVB. Bij Connexxion in Amstelland-Meerlanden en Zaanstreek kon dit al langer, maar nu is ook bij GVB en EBS de OV-chipkaart  niet meer het enige betaalmiddel in het openbaar vervoer. Met deze introductie van het systeem is er een groot gebied bijgekomen waar reizigers doorheen kunnen reizen zonder OV-chipkaart. Voorzitter Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam Melanie van der Horst: ‘Het is weer een stukje makkelijker geworden om te reizen met het OV in Amsterdam en de regio. Je kan nu vanuit Uithoorn via Amsterdam naar Koog aan de Zaan reizen met je betaalpas of telefoon. Ook kunnen reizigers  overstappen bijvoorbeeld van bus op de metro of tram. Ik ben enthousiast over deze ontwikkeling.’

OVpay: meer gemak voor de reiziger

Het betalen met de betaalpas voor het gebruik van het OV is onderdeel van een landelijk programma OVpay. Eind 2022 is het naar verwachting mogelijk om bij alle vervoerders in heel Nederland te reizen met de betaalpas. Ingrid de Bruijn, strategisch adviseur bij de Vervoerregio: ‘Deze ontwikkeling betekent dat het openbaar vervoer in Nederland weer een stuk gemakkelijker wordt. De OV-chipkaart is een fantastisch systeem voor reizigers die een kaart hebben en wellicht automatisch opladen aan hun kaart hebben gekoppeld. Maar het is een moeilijk systeem voor (internationale) bezoekers, reizigers die het openbaar vervoer sowieso spannend vinden en  reizigers met een kleine beurs die bijvoorbeeld niet zomaar een ov-chipkaart kunnen aanschaffen en het minimale bedrag van €20,- op hun kaart kunnen zetten om een korte rit met de trein te maken. Straks is dat in heel Nederland niet meer nodig. De meeste reizigers hebben hun betaalpas sowieso bij zich en dus is het makkelijk om daar direct mee te reizen.’

Overgang in fases

Niet iedere vervoerder in Nederland stapt tegelijk over op betalen met de betaalpas. Om de betaalpas mogelijk te maken voor het OV moet het huidige systeem (met de Mifare techniek) over naar de wereldwijde betaalstandaardtechniek (EMV) die in alle betaalpassen zitten. Dat was en is een grote klus. Daarom gebeurt deze overgang van het ene systeem naar het andere systeem niet overal tegelijk. In de Vervoerregio konden reizigers in de bussen van Connexxion in Zaanstreek en Amstelland-Meerlanden al reizen met de betaalpas. Nu kan dat dus ook bij GVB en EBS. Het is de verwachting dat in januari dit ook kan bij NS. Dan wordt reizen met het OV in Nederland nog gemakkelijker.

Uit de cijfers die beschikbaar zijn lijkt het erop dat reizigers al veel gebruik maken van het nieuwe systeem, daar waar het ingevoerd is. Wouter Bakker, Manager Ontwikkelteam Transdev/Connexxion: ‘Ik werkte al in het OV toen we overgingen van de strippenkaart op de OV-chipkaart. Dat ging echt veel langzamer dan deze overstap. Je ziet dat reizigers – omdat ze dagelijks gebruik maken van betalen met hun betaalpas, bijvoorbeeld in de supermarkt – veel sneller gebruik maken van deze nieuwe manier van betalen voor de reis. ’ Overigens zijn er alleen cijfers beschikbaar over hoe vaak er ingecheckt wordt met een betaalpas. Het is onbekend wie er incheckt of waar er ingecheckt wordt. Ingrid: ‘dat is in lijn met de wet op bescherming van persoonsgegevens. Reizigers kunnen dus ook anoniem reizen met een betaalpas.’

Inchecktijd en cardclash

Zo’n nieuw systeem is natuurlijk ook even wennen. En bij het invoeren komen er soms ook nieuwe hobbels voorbij. Wouter: ‘We hebben twee verbeterpunten waar we hard aan werken. Eén gaat over inchecktijd en de ander over de zogeheten card clash. Veel reizigers bewaren hun betaalpas en hun OV-chipkaart dicht bij elkaar, bijvoorbeeld in hetzelfde hoesje. Nu het incheckapparaat beide passen herkent, denkt het apparaat soms dat de reizigers met beide passen tegelijk probeert in te checken. Dan geeft het apparaat een foutmelding. Dat wordt een “card clash” genoemd. Daarnaast maakt de OV-chipkaart heel gemakkelijk contact met het incheckapparaat. Dus ook als je de pas er iets voor laat zweven, of een beetje meer naar links of rechts van de sensor houdt, checkt hij in. Bij de betaalpas moet je iets nauwkeuriger de kaart tegen het apparaat houden en op de goede plek. Anders maakt hij geen contact. Daardoor kost het reizigers soms net iets meer tijd om in te checken. Aan beide hobbels wordt gewerkt zodat het in de toekomst nog soepeler gaat. Net als bij de overgang van de strippenkaart naar de ov chipkaart, zullen de reizigers wennen aan deze nieuwe manier van betalen voor de reis.’

Reizen op Saldo: een eerste stap

Het invoeren van dit nieuwe systeem kent dus verschillende uitdagingen. Ingrid: ‘We starten nu met reizen op saldo voltarief voor reizen met de betaalpas. Op dit moment kunnen abonnementen nog niet overgezet worden op de betaalpas. Deze reizigers kunnen straks reizen met de OVpay pas. Deze pas is eigenlijk de vervanger van de OV-chipkaart. Wanneer deze nieuwe pas geïntroduceerd wordt, moeten reizigers een nieuwe pas krijgen. De OV-chipkaart die nu in omloop is, zal uiteindelijk niet meer werken. Dat komt door die wissel van systemen. In de toekomst zijn er dus twee manieren van reizen: met de betaalpas (voorlopig nog zonder abonnement) of met de OVpay pas. Op die OVpay pas kan een abonnement staan, maar dat hoeft niet. En die OVpay pas kan zowel een fysieke kaart zijn zoals de OV-chipkaart nu, maar het kan ook een digitale pas op je smartphone zijn. Wel zo prettig en dus nog een stap vooruit in het makkelijk reizen met het OV.